Περίπου 2.500 καθηγητές ελέγχονται διότι τα προηγούμενα χρόνια είχαν απαλλαγεί από την υποχρέωση να διδάσκουν στην τάξη και ασκούσαν μόνο διοικητικό έργο. Παράλληλα, τα στοιχεία από τις εκθέσεις του Σώματος Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) δείχνουν ότι εκπαιδευτικοί δεν εξαντλούν το εβδομαδιαίο ωράριό τους.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», το επόμενο διάστημα ολοκληρώνεται από το ΣΕΕΔΔ η έρευνα για τους 2.500 εκπαιδευτικούς που δεν ασκούσαν εκπαιδευτικό έργο, τα στοιχεία των οποίων είχε στείλει το υπουργείο Παιδείας στο ΣΕΕΔΔ προκειμένου να ελεγχθεί αν η απαλλαγή τους ήταν νόμιμη. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, για έναν σημαντικό αριθμό περιπτώσεων δεν δικαιολογείται η χορήγηση απαλλαγής (π.χ. για λόγους υγείας), με αποτέλεσμα να προκύπτουν πειθαρχικές ευθύνες. Ενδεικτικά, υπάρχουν περιπτώσεις σχολείων της Ανατολικής Αττικής στα οποία έως και το 65% των εκπαιδευτικών δεν δίδασκε το σύνολο των ωρών που προβλέπει ο νόμος (οι ώρες ποικίλλουν με βάση τα χρόνια προϋπηρεσίας). Οι έλεγχοι έγιναν για την τετραετία 2008-2012.
Ευρύτερα, παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες των ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας για καλύτερη διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού, οι περιπτώσεις καθηγητών με μειωμένο ωράριο συνεχίζονται και στους καιρούς των… ισχνών αγελάδων. Χαρακτηριστικά, έκθεση του ΣΕΕΔΔ, η οποία ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2014, δείχνει ότι κατά το σχολικό έτος 2012-2013 σε 4 σχολικές μονάδες της Πιερίας 56 εκπαιδευτικοί από το σύνολο των 83 που υπηρετούσαν, δηλαδή ποσοστό 67,50%, δεν συμπλήρωναν το υποχρεωτικό ωράριό τους. Σύμφωνα με το ΣΕΕΔΔ, η μη συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου οφειλόταν στην υπερεπάρκεια εκπαιδευτικού προσωπικού (κυρίως για τις ειδικότητες Φιλολόγων, Φυσικής Αγωγής και Πληροφορικής) που υπηρετούσε στην Πιερία, λόγω των περισσότερων, πέραν του απαιτούμενου αριθμού, μεταθέσεων εκπαιδευτικού προσωπικού στον νομό.
Τα στοιχεία του ΣΕΕΔΔ καταδεικνύουν ότι απαιτείται ορθολογική κατανομή εκπαιδευτικού προσωπικού προτού τα συναρμόδια υπουργεία Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Παιδείας προχωρήσουν σε προσλήψεις αναπληρωτών, τη στιγμή που δεν υπάρχουν κονδύλια. Χαρακτηριστικά, το υπουργείο Παιδείας εκτιμά ότι θα υπάρξουν περίπου 3.000 κενά στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση καθώς θα γίνουν 19.500 προσλήψεις αναπληρωτών, ενώ τα κενά υπολογίζονται σε 22.000. Μάλιστα, ο υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος ζητεί να εξαιρεθεί η παιδεία από την αναλογία 1 πρόσληψη προς 10 αποχωρήσεις και να οργανωθεί διαγωνισμός ΑΣΕΠ μέσα στο επόμενο σχολικό έτος για να προσληφθούν 10.000 εκπαιδευτικοί.