Τα πρώτα συμπεράσματα της έρευνας που πραγματοποίησε το Υπουργείο Παιδείας σε δείγμα 61.000 μαθητών με θέμα την ενδοσχολική βία παρουσίασε ο Υφυπουργός Παιδείας στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας στα πλαίσια της Πανελλήνιας Ημέρας κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Το σύνολο των ερωτήσεων του ερωτηματολογίου συμπληρώθηκε από 41.422 μαθητές. Από τα συμπληρωμένα ερωτηματολόγια προκύπτουν τα ακόλουθα:
– Το 32% αξιολογεί τις σχέσεις μεταξύ συμμαθητών καλές.
– Το 34,69% απαντά ότι έχει πέσει θύμα εκφοβισμού, ενώ το 65,11% απαντά αρνητικά.
– Στην ερώτηση «έχεις ασκήσει βία;», το 34,01% απαντά θετικά και το 65,69% αρνητικά.
– Το μεγαλύτερο ποσοστό των περιστατικών (56,08%) πραγματοποιήθηκε στον προαύλιο χώρο του σχολείου.
– Στην ερώτηση «πότε έγινε το περιστατικό», δίνονται οι απαντήσεις: Στο διάλειμμα 57,89%, στην εκδρομή 13,93% και στην κατάληψη 3,29%.
– Το 51,63% των ερωτηθέντων μαθητών απαντά ότι θέλει να συμμετέχει σε προγράμματα διαχείρισης συγκρούσεων, ενώ το 18,77% απαντά αρνητικά.
– Το 33% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι βία που ασκήθηκε έχει σχέση με τον τόπο καταγωγής, το 33% δεν απέδωσε την άσκηση βίας σε κάποιο συγκεκριμένο λόγο.
Μέσα από την έρευνα του Υπουργείου Παιδείας εξάγονται συμπεράσματα και για την εργασιακή κατάσταση των γονιών. Από τους 41.422 μαθητές μόνο οι μισοί απάντησαν ότι δουλεύουν και οι δυο γονείς τους. Το 6% δήλωσε ότι οι γονείς του είναι άνεργοι , το 34% δήλωσε ότι δουλεύει μόνο ο πατέρας και το 6% μόνο η μητέρα.
Ο Υφυπουργός Παιδείας στο σύντομο χαιρετισμό του στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε ανέφερε ότι καταβάλλεται συστηματική προσπάθεια για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του φαινομένου. Όσον αφορά τις ενέργειες δήλωσε:
– Ορίσαμε έναν υπεύθυνο εκπαιδευτικό σε κάθε σχολική μονάδα, ώστε κάθε παιδί αλλά και γονέας να γνωρίζει ότι μπορεί να απευθυνθεί για να συζητήσει μαζί του οτιδήποτε σχετικό τον απασχολεί.
– Δώσαμε στο Παρατηρητήριο για την πρόληψη της σχολικής βίας και το εκφοβισμού πιο ενεργό ρόλο… μέσω και των δεκατριών Συντονιστών Δράσης που ορίσαμε, έναν σε κάθε Περιφέρεια Εκπαίδευσης.
– Διοργανώνουμε όλο αυτό το διάστημα εκδηλώσεις και ημερίδες για την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας και δράσεις με μαθητές, οργανώνουμε επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και ενημερώνεις συλλόγων γονέων και ενεργοποιούμε τοπικά δίκτυα.
– Συνεργαζόμαστε στενά με φορείς που διαθέτουν συσσωρευμένη εμπειρία και πολύτιμη τεχνογνωσία στην πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου, όπως «Το Χαμόγελο του Παιδιού» και την «Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου».
– Αξιοποιήσαμε την έρευνα που διεξήχθη το 2013, τα στοιχεία της οποίας είχαν μείνει για καιρό αναξιοποίητα από τα 42.000 περίπου ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
– Αναβαθμίσαμε το δικτυακό τόπο του Παρατηρητηρίου, τον οποίο με μεγάλη χαρά βλέπουμε ότι επισκέπτονται πολλοί χρήστες για να αντλήσουν από τις χρήσιμες πληροφορίες που περιλαμβάνει για μαθητές-εκπαιδευτικούς-γονείς.
Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να επισημάνω πως ό,τι σας αναφέρω έχει γίνει χωρίς την παραμικρή δαπάνη από το Υπουργείο Παιδείας».
Επίσης, στην εκδήλωση βραβεύθηκαν τα σχολεία που διαγωνίστηκαν στη δράση «+δημιουργώ», και διακρίθηκαν για τα έργα-αφίσα και λογότυπο-που δημιούργησαν για το Παρατηρητήριο.
Ο υφυπουργός κ. Κεδίκογλου ανέφερε σχετικά: «Με χαρά είδαμε τα σχολεία να ανταποκρίνονται στη δράση «+δημιουργώ», συμμετέχοντας με πρωτότυπες αφίσες και λογότυπα που απεικονίζουν τη φιλοσοφία του Παρατηρητηρίου για θετικά πρότυπα συμπεριφοράς. Που δεν αφήνουν χώρο στη βία και τον εκφοβισμό στο σχολείο. Ξέρω ότι πίσω από κάθε ζωγραφιά υπάρχει ένας εκπαιδευτικός που νοιάστηκε, που συζήτησε, που ευαισθητοποίησε. Και υπάρχουν και οι μαθητές που με χρώματα, φαντασία και δημιουργικότητα επέλεξαν να μη σιωπήσουν μπροστά στη βία».
Στη δράση «+δημιουργώ», συμμετείχαν περίπου 2.000 σχολεία με 20.000 έργα. Τα έργα που διακρίθηκαν θα συμμετάσχουν σε ηλεκτρονική ψηφοφορία μέσω του δικτυακού τόπου του Παρατηρητηρίου για την εκλογή των τελικών αποτελεσμάτων.