Αρνητικό θεωρεί η σύνοδος των προέδρων και κοσμητόρων των παιδαγωγικών τμημάτων της χώρας την ένταξη των σχολών στο 5ο επιστημονικό πεδίο.
Για το γεγονός αυτό αναφέρουν στο ψήφισμά τους τα ακόλουθα:
«Ο νέος τρόπος εισαγωγής στα παιδαγωγικά τμήματα, τον οποίο θέσπισε το υπουργείο Παιδείας, μοιάζει να θεωρεί ότι οι παιδαγωγικές επιστήμες δεν ανήκουν σε ευρύτερες ομάδες επιστημών (Ανθρωπιστικές, Κοινωνικές, Θετικές και Τεχνολογικές). Ότι εντέλει αποτελούν έναν επιστημονικό κλάδο που απλά διευκολύνει τους υπόλοιπους. Η κατάσταση αυτή αντανακλάται στον τρόπο με τον οποίο κατανέμονται πόροι και ανθρώπινο δυναμικό στα παιδαγωγικά τμήματα.
Ο ορισμός του επιστημονικού πεδίου «παιδαγωγικές επιστήμες», στο οποίο εντάχθηκαν μόνο τα παιδαγωγικά τμήματα, ενώ έχει ως κύριο στόχο να αυξήσει τόσο το εύρος, όσο και το κύρος των παρεχομένων σπουδών, στην πραγματικότητα στερεί τους/τις υποψήφιους/ες από οποιαδήποτε άλλη επιλογή. Η επιλογή αυτή οδηγεί στην κατάργηση της αρχής της ισονομίας για τους/τις υποψήφιους/ες του πεδίου καθώς υποχρεώνονται να έχουν μονοκατευθυνόμενη επιλογή σπουδών».
Να θυμίσουμε ότι με το νόμο του υπουργείου για το «νέο λύκειο» δημιουργείται το επιστημονικό πεδίο των παιδαγωγικών επιστημών με εξεταζόμενα μαθήματα τα εξής:
Ε.Π.Ε. – Παιδαγωγικών Επιστημών:
I. Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.
II. Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής.
III. Ιστορία και
IV. Αρχές Φυσικών Επιστημών
Ήδη έχει γίνει αντιληπτό από τους πανεπιστημιακούς των παιδαγωγικών τμημάτων ότι ελάχιστοι θα επιλέξουν το εν λόγω πεδίο όχι μόνο λόγω της μονοκατευθυνόμενης επιλογής όπως αναφέρουν στο ψήφισμά τους άλλα λόγω και των μαθημάτων.
Να θυμίσουμε ότι η πλειονότητα των εισαχθέντων στα παιδαγωγικά τμήματα προέρχονται από τη σημερινή θεωρητική κατεύθυνση από μαθητές δηλαδή που στο μεγαλύτερο μέρος τους δεν έχουν «καλές σχέσεις» με μαθηματικά και φυσική. Τα δύο αυτά μαθήματα πιθανόν να λειτουργήσουν αποτρεπτικά για πολλούς μαθητές ώστε να επιλέξουν το 5ο επιστημονικό πεδίο.
Προβλήματα με τις πρακτικές των φοιτητών
Άλλο ένα μεγάλο θέμα που συζητήθηκε κατά τη διάρκεια της συνόδου ήταν και οι πρακτικές των φοιτητών. Το γεγονός ενώ το 2012 αποσπάστηκαν 93 δάσκαλοι και νηπιαγωγοί ενώ φέτος οι αποσπάσεις στα παιδαγωγικά τμήματα ήταν μηδενικές έχει ως αποτέλεσμα να είναι στον αέρα οι πρακτικές των φοιτητών.
Συγκεκριμένα στο ψήφισμά τους αναφέρεται ότι το έργο το οποίο καλούνται να προσφέρουν οι εν ενεργεία εκπαιδευτικοί που αποσπώνται στα τμήματά μας είναι αναντικατάστατος και συνεισφέρει στην άρτια προετοιμασία των μελλοντικών εκπαιδευτικών, επομένως θα όφειλε να αποτελεί η διάθεσή τους ανελαστική υποχρέωση του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α., έναντι, για παράδειγμα, του έργου που προσφέρουν οι αποσπασμένοι/ες εκπαιδευτικοί σε μητροπόλεις, δημοτικές βιβλιοθήκες κλπ (γεγονός το οποίο έξαλλου έρχεται σε σύγκρουση με τη νομοθεσία σύμφωνα με την οποία οι αποσπάσεις γίνονται αποκλειστικά για παροχή εκπαιδευτικού έργου).
Η Σύνοδος εκτιμά ότι θα πρέπει το Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. στον προγραμματισμό του να συνυπολογίζει εξ αρχής ικανό αριθμό αποσπάσεων στα παιδαγωγικά τμήματα. Πρέπει να είναι σαφές ότι χωρίς πρακτική άσκηση δεν μπορούν οι φοιτήτριες και οι φοιτητές των παιδαγωγικών τμημάτων να λάβουν τα πτυχία τους.
Επιπρόσθετα, η Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας (ΑΔΙΠ) θεωρεί -και μέσω των επιτροπών αξιολόγησης υποδεικνύει- ως ιδιαίτερα σημαντική την πρακτική άσκηση, η οποία αναγράφεται και στο παράρτημα διπλώματος σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Στην πράξη όμως η δυνατότητα διεξαγωγής της πρακτικής άσκησης καταργείται από την πολιτεία.