Στο άρθρο 3 του Συντάγματος αναφέρεται ρητά πως «επικρατούσα θρησκεία στην Eλλάδα είναι η θρησκεία της Aνατολικής Oρθόδοξης Eκκλησίας του Xριστού. H Oρθόδοξη Eκκλησία της Eλλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Kύριο ημών Iησού Xριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Mεγάλη Eκκλησία της Kωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Eκκλησία του Xριστού τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις».
Δέκα άρθρα παρακάτω ορίζεται ότι «κάθε γνωστή θρησκεία είναι ελεύθερη και τα σχετικά με τη λατρεία της τελούνται ανεμπόδιστα υπό την προστασία των νόμων. Η άσκηση της λατρείας δεν επιτρέπεται να προσβάλει τη δημόσια τάξη ή τα χρηστά ήθη. Ο προσηλυτισμός απαγορεύεται» (άρθρο 13 παρ. 2).
Μωσαϊκό θρησκειών η Ελλάδα
Κατά συνέπεια μπορεί επικρατούσα θρησκεία στην επικράτεια να είναι ο ορθόδοξος χριστιανισμός, τον οποίο άλλωστε ασπάζεται (τυπικά ή ουσιαστικά) η συντριπτική πλειοψηφία του γηγενούς πληθυσμού, ωστόσο για πρώτη φορά στην Ιστορία του ελληνικού κράτους υπάρχει ένα τόσο πολυσύνθετο μωσαϊκό θρησκειών στη χώρα μας.
Αυτό οφείλεται εν πολλοίς στην αθρόα έλευση προσφύγων και μεταναστών τις τελευταίες δεκαετίες, από κράτη του πάλαι ποτέ ανατολικού μπλοκ, της Μέσης Ανατολής, της Ασίας και των βορείων ακτών της αφρικανικής ηπείρου που ασπάζονται διάφορες θρησκείες και άρα έχουν ανάγκη από διαφορετικής μορφής ναούς ή ευκτήριους οίκους προκειμένου να ασκήσουν τα λατρευτικά τους καθήκοντα.
Ισλαμιστές, βουδιστές, ινδουιστές, ιουδαίοι, μπαχάι, αγγλικανοί, κόπτες, δωδεκαθεϊστές, καθολικοί, όλοι έχουν στην Ελλάδα χώρους που μπορούν να προσεύχονται και τα τελούν τα μυστήρια ή τις λειτουργίες τους όπου προβλέπει κάτι τέτοιο το κάθε δόγμα.
Μόνο το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν εκδοθεί δεκατρείς άδειες για μουσουλμανικά τεμένη, τρεις για ναούς μπαχάι (θεωρείται η νεότερη από τις θρησκείες που μπορούν να χαρακτηριστούν παγκόσμιες), δύο για δωδεκαθεϊστές ενώ πριν από λίγους μήνες λειτούργησε στη Θράκη και το πρώτο τζεμεβί για αλεβίτες.
Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου η Εκκλησία της Ελλάδος και οι Ισραηλιτικές Κοινότητες
Η αλήθεια είναι ότι από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου έως και το 2014 οι σχέσεις των θρησκευτικών κοινοτήτων με το ελληνικό κράτος παρουσίαζαν συχνά προβλήματα, λόγω νομικών κενών που είχαν παρουσιαστεί, παρά το γεγονός ότι οι αλλόθρησκοι ήταν σαφώς πολλοί λιγότεροι.
Εκείνη τη χρονιά, ψηφίζεται από τη συγκυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας – ΠΑΣΟΚ ο νόμος για την «Οργάνωση της νομικής μορφής των θρησκευτικών κοινοτήτων και των ενώσεών τους στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις» που επιχείρησε να βάλει μια τάξη. Έτσι, με το νομοθέτημα που επιψηφίστηκε από τη Βουλή, η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος και οι ισραηλιτικές κοινότητες (για ιστορικούς λόγους) θεωρούνται Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.
Οι μουσουλμανικές μουφτείες από την άλλη πλευρά, είναι δημόσιες υπηρεσίες (καθότι ο μουφτής ασκεί δικαιοδοσία, υπό της προϋποθέσεις που ορίζει η νομοθεσία). Όλοι οι υπόλοιποι καλούνταν να οργανωθούν σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου και τους χορηγείται πλήρης αυτοδιοίκηση στο εσωτερικό του θρησκευτικού νομικού προσώπου στο πλαίσιο του δικαιώματος της ανεξιθρησκείας, υπό την προϋπόθεση ότι γίνονται σεβαστοί οι νόμοι και το Σύνταγμα και αποδίδεται η νομική προσωπικότητα μέσω δικαστηρίου.
Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά έχουν τη μεγαλύτερη αύξηση χώρων λατρείας
Κάτι που ενδεχομένως δεν είναι ευρέως γνωστό είναι πως την τελευταία πενταετία, το δόγμα με τη μεγαλύτερη αύξηση χώρων λατρείας στην Ελλάδα είναι των Μαρτύρων του Ιεχωβά. Λειτουργούν πάνω από 350 εκκλησίες και πάνω από 28.000 πιστοί κηρύττουν τα διδάγματα της Αγίας Γραφής.
Ωστόσο τους περισσότερους θρησκευτικούς ναούς μετά την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού διαθέτουν οι ισλαμιστές. Μόνο στη Θράκη, λειτουργούν πάνω από 250 τεμένη καθώς τα μέλη της θρησκευτικής μειονότητας στην περιοχή υπολογίζονται σε περίπου 130.000, οπότε οι ανάγκες για μουσουλμανικούς τόπους λατρείας είναι αυξημένες.
Ισλαμικό τέμενος στην Αθήνα με έξοδα του ελληνικού Δημοσίου
Συν τοις άλλοις θυμίζουμε ότι από τις 2 Νοεμβρίου 2020 το ελληνικό Δημόσιο σε αναγνώριση των θρησκευτικών δικαιωμάτων των ισλαμιστών, έχει εγκαινιάσει στην Αθήνα, επί της Ιεράς Οδού, στην περιοχή του Βοτανικού, τέμενος 1.000 τετραγωνικών μέτρων (ο προϋπολογισμός ανήλθε στις 887.000 ευρώ) που διαθέτει 500 θέσεις για άνδρες και 50 θέσεις για γυναίκες με ιμάμη τον σουνίτη Μοχάμεντ Ζακί.
Η επιλογή του ιμάμη έγινε από το επταμελές διοικητικό συμβούλιο της «Διοικούσας Επιτροπής Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών» (που εποπτεύεται από την Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως) και το προσόν της πολυγλωσσίας του συγκεκριμένου λειτουργού ήταν απαραίτητο, αφού το κήρυγμα επιτρέπεται να γίνεται μόνο στα ελληνικά ή κατά παραχώρηση στα αγγλικά ενώ η προσευχή πάντα στα αραβικά.
Παράλληλα, η Εκκλησία της Ελλάδος έχει δωρίσει μία έκταση 28.000 τ.μ., αξίας περίπου 20 εκατομμυρίων στη δυτική Αθήνα, στην περιοχή του Σχιστού, για τη δημιουργία μουσουλμανικού νεκροταφείου το οποίο βρίσκεται υπό ανέγερση.
Το πρώτο τζεμ εβί απέκτησαν οι αλεβίτες το περασμένο καλοκαίρι στη Θράκη
Έκπληξη ακόμη και για τους αλεβίτες της Θράκης αποτέλεσε από την άλλη πλευρά ότι το ελληνικό κράτος τους παραχώρησε άδεια για τη δημιουργία και λειτουργία του πρώτου τζεμ εβί (του δικού τους ευκτήριου οίκου). Οι αλεβίτες ή αλέβηδες είναι μια θρησκευτική και πολιτιστική κοινότητα η πλειοψηφία της οποίας που διαμένει κυρίως στην Τουρκία και δευτερευόντως σε γειτονικές χώρες με δεκάδες εκατομμύρια μέλη και έχει ομοιότητες με το σιιτικό Ισλάμ αλλά θεωρείται ανεξάρτητη μουσουλμανική θρησκεία.
Οι πιστοί που ζουν στη Θράκη είναι θα λέγαμε μια μειονότητα μέσα στη μειονότητα και επιθυμούσαν επί πολλά χρόνια να αποκτήσουν έναν χώρο λατρείας. Ο πόθος τους ικανοποιήθηκε τον περασμένο Ιούλιο, με τον διευθυντή του μειονοτικού σχολείου στο Μεγάλο Δέρειο του Σουφλίου, γενικό γραμματέας του Πολιτιστικού Μορφωτικού Συλλόγου και ψάλτη του πρώτου τζαμιού τζεμ εβί να δηλώνει στα μέσα ενημέρωσης πως «θέλουμε να πούμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Ελλάδα.
Μέχρι πρότινος η δημιουργία ενός τζεμ εβί αποτελούσε ένα τρελό μας όνειρο που κανείς δεν μπορούσε να πάρει στα σοβαρά. Και τα τρελά όνειρα όμως πραγματοποιούνται από κάποιους τολμηρούς και αποφασισμένους». Μέχρι πρότινος οι περίπου 3.500 αλεβίτες που ζουν στη Θράκη αναγκάζονταν να πραγματοποιούν τις τελετουργίες στα σπίτια τους.
Βουδιστική στούπα με θέα τον Κορινθιακό κόλπο
Στη χώρα μας λειτουργεί επίσης εδώ και δώδεκα χρόνια βουδιστική στούπα. Βρίσκεται στις πλαγιές του Μαύρου Όρους στην Κόρινθο. Ο χώρος είχε επιλεγεί από δύο Θιβετιανούς μοναχούς ως ιδανικός τόπος για διαλογισμό. Η σχετική ιδέα για τη δημιουργία της γεννήθηκε το 1987, όταν ο Λάμα Όλε και η σύζυγός του Χάνα Νύνταλ επισκέφτηκαν την περιοχή. Η ανέγερσή της πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2010. Το κέντρο διαλογισμού ανήκει στο «Βουδιστικό Ίδρυμα του Διαμαντένιου Δρόμου», μιας λαϊκής μη μοναστικής οργάνωσης της γενεαλογίας Κάρμα Κάγκιου, η οποία είναι μια από τις τέσσερις μεγάλες σχολές του θιβετιανού βουδισμού.
Η στούπα που έχει θέα προς τον Κορινθιακό κόλπο, δεν μοιάζει ιδιαίτερα με τους ναούς άλλων θρησκειών. Είναι επί της ουσίας μια αρχιτεκτονική δομή σαν ανάχωμα, λευκού χρώματος, που γύρω της έχει έναν διάδρομο και περιέχει κειμήλια, μικρά αγαλματίδια Βουδιστών καθώς και τις στάχτες μοναχών που έχουν αποτεφρωθεί. Το κύριο σώμα της έχει την μορφή καμπάνας, που είναι σύμβολο της πλήρους σοφίας του Βούδα και χρησιμοποιείται ως μέρος για περισυλλογή και προσευχή.
Δείτε τη στούπα της Κορινθίας:
Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την έκδοση άδειας ίδρυσης ναού ή ευκτήριου οίκου στην Ελλάδα
Προκειμένου να εκδοθεί άδεια ίδρυσης και λειτουργίας ναού ή ευκτήριου οίκου στη χώρα μας, απαιτούνται αυτή τη στιγμή 11 δικαιολογητικά. Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, θα πρέπει να προσκομιστούν στις αρμόδιες υπηρεσίες τα εξής:
- Συμπληρωμένη αίτηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας ναού/ευκτήριου οίκου υπογεγραμμένη από τον θρησκευτικό λειτουργό και τα αιτούντα μέλη της θρησκευτικής κοινότητας (θα πρέπει να αναγράφεται ο μέγιστος αριθμός φιλοξενούμενων ατόμων στο χώρο καθώς και οι διευθύνσεις κατοικίας των αιτούντων μελών, κάτι που θα πρέπει να βεβαιώνεται και με το γνήσιο των υπογραφών τους)
- Ομολογία Πίστης (περιγραφή των βασικών αρχών πίστης και του λατρευτικού τυπικού) και αν υπάρχει, Καταστατικό ή και Κανονισμός.
- Αντίγραφο του Αριθμού Δελτίου Ταυτότητας ή Διαβατηρίου του θρησκευτικού λειτουργού και των μελών που υπογράφουν την αίτηση. Οι μη Έλληνες πολίτες, προσκομίζουν επικυρωμένο αντίγραφο διαβατηρίου.
- Βιογραφικό του θρησκευτικού λειτουργού.
- Άδεια παραμονής στην Ελλάδα (εάν οι αιτούντες δεν είναι Ευρωπαίοι πολίτες).
- Βεβαίωση της αρμόδιας υγειονομικής Υπηρεσίας ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις γενικής υγιεινής και υγιεινής περιβάλλοντος.
- Βεβαίωση Μηχανικού για τη χρήση του κτιρίου και την ασφαλή συνάθροιση (συνοδεύεται από αντίγραφο οικοδομικής άδειας, σχεδιαγράμματα του χώρου και κατόψεις).
- Πυροπροστασία: Πιστοποιητικό Πυροπροστασίας κατά την κείμενη νομοθεσία.
- Νόμιμος τίτλος ιδιοκτησίας ή μισθωτήριο του ακινήτου στο οποίο πρόκειται να λειτουργήσει ο ευκτήριος οίκος. Σε περίπτωση προσκόμισης μισθωτηρίου συμβολαίου απαιτείται να αναγράφεται η δυνατότητα χρήσης του μισθίου για τον συγκεκριμένο σκοπό, αλλιώς να προσκομίζεται δήλωση του ιδιοκτήτη με την οποία να αποδέχεται τη χρήση για θρησκευτικές δραστηριότητες
- Βεβαίωση Μηχανικού για την ύπαρξη της αναγκαίας ηχομόνωσης σε περίπτωση εγκατάστασης ισχυρών ηχοσυστημάτων – μικροφωνικών εγκαταστάσεων που υπερβαίνουν τα επιτρεπτά όρια εκπομπής ήχου.
- Βεβαίωση της οικείας πολεοδομικής υπηρεσίας περί της επιτρεπόμενης άσκησης δραστηριοτήτων στη συγκεκριμένη περιοχή για την οποία ζητείται η άδεια λειτουργίας του ναού ή του ευκτήριου οίκου (χρήση γης).