Τα μαθηματικά έχουν πλάκα. Και μπορούν να γίνουν απείρως πιο διασκεδαστικά, όταν μία κεφάτη παρέα μαθητών έχει την ευκαιρία να τα ανακαλύψει, στο πλαίσιο εξερεύνησης ευρωπαϊκών πόλεων και πολιτισμών.
Τις επόμενες ημέρες, μαθητές Λυκείου από έξι ευρωπαϊκές πόλεις θα ξεχυθούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, σε ένα εναλλακτικό κυνήγι θησαυρού στα σημαντικότερα μνημεία της πόλης, όπου κάθε βήμα τους θα καθοδηγείται από την επίλυση γρίφων και περίπλοκων μαθηματικών εξισώσεων.
Πρόκειται για την εβδομάδα Comenius- AIMS (Alternatives for Innovative Math Study), που φιλοξενεί το 4ο Γενικό Λύκειο Σταυρούπολης, ένα ευρωπαϊκό διακρατικό πρόγραμμα δια βίου μάθησης, το οποίο στοχεύει στην προώθηση νέων στρατηγικών στη διδασκαλία των μαθηματικών και στον επαναπροσδιορισμό της σχέσης των μαθητών, με το συχνά παρεξηγημένο και δυσφημισμένο μάθημα.
Οι μαθητές του 4ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα, υποδέχθηκαν, σήμερα το πρωί, σε ειδική εκδήλωση, 21 φίλους τους και 13 καθηγητές από Λύκεια της Γαλλίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Ολλανδίας, της Ρουμανίας και της Πολωνίας.
Έκδηλος ενθουσιασμός διακατείχε την πολυπολιτισμική παρέα -κάποιοι έσμιξαν για 5η φορά- καθώς πρόκειται για την 5η διακρατική συνάντηση, στο πλαίσιο του προγράμματος. Προηγήθηκαν αντίστοιχες αποστολές μαθητών και εκπαιδευτικών στην πόλη της βορειοανατολικής Γαλλίας Σαρλβίλ-Μεζιέρ, στη Ματέρα της Ν.Ιταλίας, στην πολωνική Μίσλενιτς και την ισπανική Άβιλα, ενώ απομένουν άλλες δύο συναντήσεις, στο Άμστερνταμ τον Μάρτιο και στο Βουκουρέστι τον Μάιο. Σημειώνεται, ότι τους μαθητές που συμμετέχουν στις αποστολές, φιλοξενούν στα σπίτια τους μαθητές του σχολείου της εκάστοτε «οικοδέσποινας» πόλης.
«Μαθηματικά στην πραγματική ζωή»
«Μέσα από το πρόγραμμα και τη συνεργασία με τα υπόλοιπα σχολεία, από έξι ευρωπαϊκές χώρες, τα παιδιά ανακαλύπτουν με έναν νέο τρόπο τα μαθηματικά και συνειδητοποιούν ότι δεν είναι μόνο νούμερα, δεν είναι μόνο βιβλία και ασκήσεις σε κάποιο τετράδιο, αλλά αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς τους», λέει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων η διευθύντρια του 4ου ΓΕΛ Σταυρούπολης Αναστασία Σιβρή, «οικοδέσποινα» της συνάντησης στη Θεσσαλονίκη, που θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου.
«Το έργο αποσκοπεί στην τόνωση του ενδιαφέροντος των μαθητών για τη μελέτη των μαθηματικών και στην ανάπτυξη της ικανότητάς τους να χρησιμοποιούν τα μαθηματικά για την επίλυση πραγματικών προβλημάτων στη ζωή τους. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί επιδιώκουν να αναπτύξουν νέες στρατηγικές διδασκαλίας στη βάση της θεωρίας της πολλαπλής ευφυΐας (Μultiple Ιntelligence), σύμφωνα με την οποία είναι διάφοροι οι τύποι της νοημοσύνης που σχετίζονται με τα μαθηματικά», εξηγεί η κ. Σιβρή.
Τα παιδιά, στο πλαίσιο των εβδομαδιαίων συναντήσεών τους, και καθ’ όλη την προετοιμασία αυτών, παράγουν διάφορα εκπαιδευτικά εργαλεία σε σχέση με τα μαθηματικά, όπως σταυρόλεξα και εννοιολογικούς χάρτες, τραγούδια εμπνευσμένα από μαθηματικές έννοιες, παιχνίδια χωρικής νοημοσύνης και μελέτης της συμμετρίας στη φύση, μελέτες της επίδρασης των μαθηματικών στον αθλητισμό, αναγνώρισης γεωμετρίας στην τέχνη/αρχιτεκτονική, μαθηματικές πτυχές στη βιολογία κ.λπ.
Το υλικό που θα συγκεντρωθεί, θα αναρτηθεί σε ιστοσελίδα στο διαδίκτυο, ενώ σε wiki θα δημιουργηθεί ένα κοινό πολυγλωσσικό λεξικό μαθηματικών όρων. Επίσης θα δημιουργηθεί επιτραπέζιο παιχνίδι ερωτήσεων, τύπου Monopoly, με θέμα τα μαθηματικά και θα παρουσιαστεί στην τελευταία συνάντηση, τον Μάιο, στη Ρουμανία. “Ευελπιστούμε το υλικό, που θα παραχθεί, να δώσει κίνητρα στους μαθητές και ταυτόχρονα να αποτελέσει χρήσιμο οδηγό για τους εκπαιδευτικούς σε ελληνικά και ευρωπαϊκά σχολεία” αναφέρει η κ. Σιβρή.
«Κουλτουροεξισώσεις…»
Ο Βίκτορ είναι ένας από τους τρεις μαθητές της ισπανικής αποστολής στη Θεσσαλονίκη. Αγαπά τα μαθηματικά, όμως όνειρό του είναι να γίνει αρχαιολόγος. Ζήτησε από τον μαθητή που τον φιλοξενεί, να τον ξεναγήσει στα βυζαντινά τείχη της πόλης και με μαθηματικές μετρήσεις δεν μπόρεσε παρά να παρατηρήσει ομοιότητες με τα μεσαιωνικά τείχη της δικής του πόλης, της Άβιλα. «Ένα όνειρό μου πραγματοποιήθηκε, καθώς ήλθα εδώ. Έχουμε πολλά κοινά. Πήγα πριν από πέντε χρόνια και στη Ρώμη, όμως τίποτα δεν συγκρίνεται με τον ενθουσιασμό μου για την Ελλάδα και τον πολιτισμό της», λέει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Ως μία από τις ομορφότερες εμπειρίες της ζωής της περιγράφει την επίσκεψή της στο Μίσλενιτς, στο πλαίσιο του προγράμματος, η Δωροθέα. «Έμαθα πάρα πολλά πράγματα, διασκέδασα και είμαι πολύ χαρούμενη, που τώρα φιλοξενώ κι εγώ ένα παιδί από το σχολείο της Πολωνίας», λέει.
«Το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού είναι από τα πιο διασκεδαστικά κομμάτια του προγράμματος, καθώς πρέπει να βρούμε διάφορα μέρη, να υπολογίσουμε ύψη και εμβαδά, ακόμη και να ταξιδέψουμε στον χρόνο», προσθέτει, εξηγώντας ότι «στην Πολωνία τα παιδιά είχαν μεταμφιεστεί ηθοποιοί και ψάχναμε μέσα από την παντομίμα να τους βρούμε, πάντα μέσα από μαθηματικούς γρίφους».
Η Θεοδώρα φιλοξενεί, σήμερα, μία μαθήτρια από την Ιταλία. Εκείνη φιλοξενήθηκε μία εβδομάδα στη Γαλλία «μία υπέροχη εβδομάδα, γεμάτη καινούριες εμπειρίες» όπως θυμάται. «Τα μαθηματικά μπορεί να γίνουν πολύ διασκεδαστικά», διαβεβαιώνει και ως παράδειγμα αναφέρει το παιχνίδι «κρυμμένου θησαυρού» στη Γαλλία, όπου «μία από τις δοκιμασίες που αντιμετωπίσαμε ήταν ένα ρολόι, σταματημένο για πάρα πολλά χρόνια, όπου έπρεπε να υπολογίσουμε τι ώρα ήταν στη χώρα μας, όταν σταμάτησε».