«Tί κερδίσαμε από τη συμμετοχή παιδιών με αυτισμό στην ομάδα μας;», ρώτησε τα συγκεντρωμένα παιδιά μία από τις συντονίστριες της ομάδας «ΣΠΡΠ», που συμμετείχε στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής της First Lego League (FLL). «Κερδίσαμε πρωτότυπες ιδέες!», απάντησε αυθόρμητα ένα από τα παιδιά χωρίς αυτισμό, που συμμετείχαν στην ομάδα. «Κερδίσαμε την ίδια την ομάδα. Την ομαδικότητα», απάντησε αμέσως ένα άλλο.
Η πραγματική αυτή συνομιλία έγινε μετά τη συμμετοχή στον εν λόγω διαγωνισμό της ομάδας «ΣΠΡΠ», η οποία κέρδισε το βραβείο ομαδικότητας στον «FLL», στη Θεσσαλονίκη, επικρατώντας στη συγκεκριμένη κατηγορία μεταξύ 32 ομάδων. Πρόκειται για την ομάδα της πρωτοβουλίας INCLUDE.
«Η ομάδα μας αποτελείτο από επτά παιδιά, δύο με αυτισμό και πέντε χωρίς», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η δρ Ανδρομάχη Νάνου, που περιγράφει και την παραπάνω συνομιλία. Άλλωστε, το ίδιο το όνομα της ομάδας, δόθηκε από ένα εκ των παιδιών με αυτισμό και αποτελεί αρκτικόλεξο της φράσης …’Σπάνιο Πηδηχτό Ρομπότ Πιτσιλοκέφαλος’. Η κατασκευή της ομάδας είχε ως αντικείμενο την αντίδραση σε περίπτωση σεισμού και είχε το πιο πρωτότυπο όνομα από κάθε άλλο ρομπότ. Αυτή η πρωτοτυπία είναι ένα από τα δώρα της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Όλη η δουλειά της ομάδας έγινε συλλογικά. Μάλιστα το ένα από τα παιδιά με αυτισμό ήταν πολύ επιδέξιο στη συναρμολόγηση», σημειώνει η κ. Νάνου, εκ μέρους της ομάδας του INCLUDE.
Η ίδια επισημαίνει ότι τόσο η τρίμηνη διαδικασία προετοιμασίας της ομάδας για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό, όσο και η ημέρα της βράβευσης, δημιούργησαν μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό σε όλους και όλες τους/τις συμμετέχοντες. “Και μόνο η στιγμή που ένα από τα παιδιά με αυτισμό σήκωσε το κύπελλο που λάβαμε και είπε σε όλους τους συγκεντρωμένους για τη τελετή της βράβευσης ‘Παιδιά σας ευχαριστώ. και σας αγαπώ!’, ήταν εξαιρετικά συγκινητική. Τα παιδιά με αυτισμό, ξέρετε, δυσκολεύονται να μιλήσουν σε μεγάλα κοινά και αυτό από μόνο του ήταν ένα θαύμα”, σημειώνει η κ. Νάνου.
Με ειδικές στολές ρομπότ
Η συνοχή της ομάδας ήταν τέτοια, ώστε και τα επτά παιδιά φόρεσαν ειδικές στολές ρομπότ, φτιαγμένες από κούτες βαμμένες λευκές και με πιτσιλωτό μοτίβο, προκειμένου οι δύο συμμετέχοντες με αυτισμό -ένα αγόρι και ένα κορίτσι- να αντιμετωπίσουν «προστατευμένοι» το κοινό, καθώς η στολή προστάτευε το κεφάλι και το σώμα τους από τις φωνές και τον θόρυβο που επικρατούσε στην αίθουσα κατά την τελετή της βράβευσης.
Η ρομποτική και το θεατρικό παιχνίδι φέρνουν τα παιδιά κοντά
«Από έρευνα που κάναμε προέκυψε ότι η ρομποτική είναι ένας από τούς καλύτερους τρόπους για να έρθουν κοντά τα παιδιά με αυτισμό και αυτά χωρίς, στο πλαίσιο της συμπεριληπτικής αγωγής. Αλλά δεν είναι ο μόνος τρόπος. Στο πλαίσιο σχετικής έρευνας, που κάναμε με εθελοντές επί ενάμιση χρόνο, εντοπίσαμε μια σειρά από δράσεις, που εξυπηρετούν αυτόν τον σκοπό, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το θεατρικό παιχνίδι. Γι’ αυτό και ψάχνουμε έναν χώρο για να στεγάσουμε τέτοιες δραστηριότητες», λέει.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης, συνεχίζει, έχει διάθεση να παραχωρήσει στο INCLUDE έναν τέτοιο χώρο, στο 1ο σχολεία της Τριανδρίας. Εκεί, εφόσον γίνουν οι απαραίτητες εργασίες, όπως το βάψιμο του χώρου και η μεταφορά του εξοπλισμού, «σχεδιάζουμε να φιλοξενούμε τα γραφεία μας, αλλά και δράσεις όπως τα εργαστήρια ρομποτικής και το θεατρικό παιχνίδι, αλλά και αθλητικές δραστηριότητες, όπως τζούντο», σημειώνει η δρα Νάνου και προσθέτει ότι το INCLUDE, που σήμερα βασίζεται σε καθαρά εθελοντική εργασία περίπου 15 ατόμων, χρειάζεται οικονομική και επικοινωνιακή στήριξη για να συνεχίσει το έργο του και για αυτό αναζητά χορηγούς.
«Η επιτυχία του INCLUDE ανοίγει νέους δρόμους για την εκπαιδευτική ρομποτική και για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση», σημείωσε και ευχαρίστησε το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας NOESIS που υποστήριξε τη συμμετοχή της ομάδας στον διαγωνισμό, καθώς και τον δήμο Θεσσαλονίκης που τη φιλοξένησε.
Στις 7 το βράδυ της Τετάρτης 19 Μαρτίου το INCLUDE διοργανώνει στο Τελλόγλειο Ίδρυμα παρουσίαση βιβλίου για τη συμπεριληπτική αγωγή, το οποίο περιλαμβάνει το εθελοντικό έργο μιας ομάδας, που συγκέντρωσε επί τριετία άρθρα ερευνητικών και εκπαιδευτικών για τη μορφή αυτή εκπαίδευσης, που φέρνει κοντά παιδιά με αυτισμό και παιδιά χωρίς.