Ενημέρωση για το έργο του Μεγάλου Περιπάτου στην Αθήνα και απαντήσεις στα ερωτήματα που έχουν ενσκήψει σχετικά με τη διαδικασία υλοποίησής του, έδωσε ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Ο περιφερειάρχης Γιώργος Πατούλης συμφώνησε με την πρόταση των παρατάξεων για διεξοδική συζήτηση του θέματος επί του πλήρους τεχνικού φακέλου, σε προσεχή συνεδρίαση, προκειμένου να γνωμοδοτήσει το ΠΕΣΥ, σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας.
Η συγκεκριμένη πράξη είχε παρακαμφθεί κατά την έναρξη του πιλοτικού σχεδίου την περίοδο των περιοριστικών μέτρων, με συνέπεια να γίνεται λόγος για αρρυθμία, νομική εκτροπή και παρατυπία. Θέμα το οποίο επέτεινε και η σύγχυση για την εκχώρηση ή μη των αρμοδιοτήτων της Περιφέρειας προς τον δήμο, σχετικά με τη χρήση της οδού Πανεπιστημίου.
«Το ζήτημα των αρμοδιοτήτων δεν είναι η ουσία, αλλά τύπος» τόνισε ο Κ. Μπακογιάννης, καθώς η Πανεπιστημίου «ανήκει σε όλους τους πολίτες ενώ υπάρχει ξεκάθαρη νομική απάντηση βάση σχετικής ΚΥΑ που είναι ήδη σε ισχύ». Το ζητούμενο, τόνισε, είναι να προκριθεί η αξία της συνεργασίας, ώστε μαζί να εστιάσουμε για να έχουμε απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα.
Στις αιτιάσεις για την έλλειψη διαβούλευσης, επισήμανε ότι το πιλοτικό σχέδιο αποτελεί μια «διαβούλευση στην πράξη», η οποία παρέχει τη δυνατότητα του επανασχεδιασμού ή της προσαρμογής. Για τον λόγο αυτό, συμπλήρωσε, συστάθηκε η μικτή διαπαραταξιακή διεπιστημονική Επιτροπή Διαβούλευσης στην οποία κάλεσε να συμμετάσχει και εκπρόσωπος της Περιφέρειας. Εξάλλου, το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο με βάση το οποίο ξεκίνησε ο Μεγάλος Περίπατος διαθέτει σειρά εργαλείων και κανονισμών που διασφαλίζει τη μικτή χρήση της πόλης, η οποία αποτελεί και την ταυτότητα της, διαφοροποιώντας την από τις άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, ανέφερε ο ίδιος.
Βεβαίωσε ότι κανένας δεν θέλει ένα θεματικό πάρκο και έκανε λόγο για «αναγκαίες αλλαγές» ως προς τις υποδομές και τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης, καθώς από το 2000 παρατηρείται εγκατάλειψη της από μόνιμους. Ζήτησε να ξεκαθαρίσουμε τι ακριβώς θέλουμε για την Αθήνα. Την κυριαρχία του ΙΧΕ ή περισσότερο ζωτικό χώρο και ισορροπία των μετακινούμενων με ήπια μέσα; Επισήμανε ότι ο σχεδιασμός ενισχύει τη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς ότι έχει επιτευχθεί η «μεγαλύτερη συγκοινωνιακή πύκνωση» της πόλης, με τον Περίπατο να διέρχεται από πέντε στάσεις μετρό και 50 γραμμές λεωφορείων με αύξηση των λωρίδων κυκλοφορίας τους κατά δύο χλμ.
Σχετικά με τη μη προκήρυξη ανοιχτού διαγωνισμού και τις καθυστερήσεις στη διαδικασία αντιπρότεινε το υπάρχον «μελετητικό κεφάλαιο» ως την καλλίτερη επιλογή για την κατασκευή του έργου. Σε αυτό, όπως ανέφερε, περιλαμβάνονται έτοιμες πλήρεις μελέτες για την Βασ. Όλγας, την πλ. Θεάτρου και την Πανεπιστημίου από το 1982. Ως μοναδικό λόγο που δεν προχώρησε η τελευταία ανέφερε το πολιτικό κόστος, το οποίο «δεν λήφθηκε υπόψη στην Δ. Αρεοπαγείτου». Υπενθύμισε τις τότε διαμάχες μεταξύ των υπουργών Περιβάλλοντος και Υποδομών Κ. Λαλιώτη και Τ. Μαντέλη και την παρέμβαση του πρωθυπουργού για να προχωρήσει το έργο το οποίο «όλοι σήμερα απολαμβάνουμε», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τις ενστάσεις του επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Γιάννη Πρωτούλη περί προκλητικού κόστους για τον αστικό εξοπλισμό ο δήμαρχος Αθηναίων ανέφερε ότι η επιλογή σε αντιγκράφιτι και βαριά αντικείμενα έγινε με της σκεπτικό της διάρκειας ζωής τους, «γιατί στη συνέχεια θα μεταφερθούν σε 129 γειτονιές της πόλης». Τόνισε ότι το κόστος του πιλοτικού σχεδίου δεν είναι 50 εκατ. ευρω, αλλά ολόκληρου του Μ. Περιπάτου και ότι δεν θα επιβαρυνθεί η Περιφέρεια καθώς έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση όπως και η συντήρησή του.
Ο περιφερειάρχης Γιώργος Πατούλης στην συνοπτική τοποθέτησή του, εκτίμησε το γεγονός ότι έχει εξασφαλιστεί η σχετική χρηματοδότηση, τόνισε την ανάγκη μιας αγαστής συνεργασίας για την εκτέλεση του έργου και αποδέχθηκε την πρόταση του δημάρχου για την συμμετοχή εκπροσώπου της Περιφέρειας στη Μικτή Επιτροπή, Μάλιστα, είπε ότι «θα πρέπει η μόνιμη επιτροπή διαβούλευσης να εμπεριέχει έναν επαρκή αριθμό και περιφερειακών συμβούλων γιατί η Περιφέρεια μπορεί να μη χρειάζεται σήμερα να συνδράμει στα λειτουργικά ή άλλα έξοδα. Όμως υπάρχουν πολλά άλλα ζητήματα στα οποία «έχουμε υποχρέωση να διασφαλίσουμε τη συνεργασία και να δώσουμε τις καλύτερες λύσεις προ όφελος των πολιτών και του περιβάλλοντος».
Σε ό,τι αφορά την επαρκή ενημέρωση για τα τεχνικά ζητήματα του έργου που ζήτησε νωρίτερα η αρμόδια εντεταλμένη περιφερειακή σύμβουλος Ευρώπη Κοσμίδη, ο περιφερειάρχης επισήμανε ότι οποσδήποτε «θέλουμε ενημέρωση και δεν απεμπολούμε κανένα κομμάτι της Αττικής, όπως προφανώς δεν απεμπολούμε και την πρωτεύουσα της Ελλάδος που είναι η Αθήνα». Αυτό, διευκρίνισε, δεν σημαίνει ότι είμαστε απέναντι από ενέργειες μιας δημοτικής Αρχής αλλά απαιτούμε και θεωρούμε ότι πρέπει να είμαστε συνεργάτες. Μάλιστα, στο πλαίσιο αυτό, πρότεινε τη διεξαγωγή κοινής συνεδρίασης δημοτικού -περιφερειακού συμβουλίου ενίοτε για μεγάλα εμβληματικά έργα τοπόσημα με πολιτιστικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Πρότεινε συνεργατική δουλειά για την υλοποίηση του κοινού οράματος για μια καλύτερη Αθήνα. Καλοπροαίρετα -όπως είπε- αναγνώρισε ότι αυτός ήταν και ο σκοπός του δημάρχου και παρέθεσε περιπτώσεις όπου, ως δήμαρχος, ο ίδιος συχνά αντιμετώπισε αλληλεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων σε δρόμους της Περιφέρειας εντός του δήμου. Παραδέχθηκε, επίσης, την «άγνοια» πολλών ως προς την αρμοδιότητα και την ευθύνη της Περιφέρειας σε κεντρικές αθηναϊκές λεωφόρους όπως η Βασιλίσσης Σοφίας, καθώς διαχρονικά τους στολισμούς κοσμούσε ο δήμος Αθηναίων. Για την επεξήγηση αυτής της κατάστασης ο περιφερειάρχης «υιοθέτησε» την άποψη που είχε προαναφέρει ο Γιάννης Σγουρός περί απεμπόλησης ευθυνών από το κεντρικό κράτος «να μεταβιβάζει αρμοδιότητες και ευθύνες χωρίς και την εκχώρηση αναλόγων πόρων».
Αναφορά με τις ενστάσεις που εξέφρασε εκ μέρους της παράταξης της Ρ. Δούρου «Δύναμης Ζωής» ο Χρήστος Καραμάνος για την ανυπαρξία γνωμοδότησης των υπηρεσιών για την εκτέλεση του έργου αλλά και την ανάγκη θεσμικής θωράκισης του που πρότεινε εκ μέρους της παράταξης του Γιάννη Σγουρού ο Δημήτρης Κατσικάρης, ο κ. Πατούλης κάλεσε όλους να συναποφασίσουν «εάν είμαστε υπέρμαχοι να αλλάξει η Αθήνα και να μπορέσουμε να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα με ενέργειες ουσίας». Ο ίδιος ο Γιάννης Σγουρός, στην παρέμβαση του, άσκησε κριτική στο εγχείρημα τονίζοντας ότι οι πολίτες ταλαιπωρούνται για μία παρέμβαση της οποίας δεν προηγήθηκε καμία απολύτως κυκλοφοριακή, μελέτη.
Το γεγονός, υποστήριξε, δεν εμπόδισε το έργο να σπάσει όλα τα ρεκόρ ταχύτητας ως προς τις εγκρίσεις του, αφού μέσα σε μια ημέρα πραγματοποιήθηκαν συνεδριάσεις, κοινοποιήσεις υπογραφές ακόμη και δημοσίευση στο ΦΕΚ. «Εάν όλες οι υποθέσεις των πολιτών αντιμετωπίζονταν με την ίδια λογική δεν θα υπήρχε γραφειοκρατία στην Ελλάδα …» σημείωσε τονίζοντας όμως ότι «η παράταξη μας δεν έχει αντίρρηση για την ιδέα του Μεγάλου Περιπάτου, ο οποίος αποτελεί συνέχεια του Αρχαιολογικού περιπάτου και τμήμα ενός εμπνευσμένου και ολοκληρωμένου σχεδίου που είχε υλοποιηθεί κατά το παρελθόν (Μελίνα Μερκούρη, Αντώνης Τρίτσης, Κώστας Λαλιώτης, Στέφανος Μάνος, Δημήτρης Μπέης κά). Η προχειρότητα είναι κακός σύμβουλος ακόμη και αν τα πάντα γίνονται με καλό σκοπό»
Νωρίτερα, ο εκτελεστικός γραμματέας της Περιφέρειας Γιάννης Σελίμης είχε αναπτύξει διεξοδικά τη νομολογία στην οποία στηρίχθηκε η υλοποίηση του πιλοτικού σχεδίου, ενώ απορρίφθηκε η πρόταση των αριστερών παρατάξεων για αναστολή του προγράμματος των εργασιών έως τη έκδοση των σχετικών αποφάσεων.