Στο 15% έως 20% παραμένει τις τελευταίες ημέρες η αύξηση του εφοδιασμού στα σούπερ μάρκετ μετά και τα πρόσφατα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση για την λειτουργία τους, εφαρμόζοντας έκτακτα μέτρα αποτροπής μετάδοσης του κορονοϊού.
Η εκτίμηση αυτή σε καμία περίπτωση δεν προδίδει την πρωτοφανή πίεση στα ελληνικά χρονικά των σούπερ μάρκετς, που δέχθηκε την περασμένη εβδομάδα η εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης , όταν πολλαπλασιάστηκε η αγωνία για τον κορονοϊό σε όλη τη χώρα και σχεδόν τριπλασιάστηκε η ζήτηση για βασικούς κωδικούς προϊόντων διατροφής και ειδών υγιεινής.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ, στελέχη από τον κλάδο του λιανεμπορίου, επισημαίνουν ότι για πολλές ημέρες τα δίκτυα μεταφοράς και διακίνησης προϊόντων «σήκωσαν μεγάλο βάρος» στην έγκαιρη τροφοδοσία της αγοράς που βρέθηκε αντιμέτωπη με την κρίση του κορονοϊού, ανταποκρίθηκαν στην αυξημένη ζήτηση και με εξαιρέσεις στα αντισηπτικά, τα απολυμαντικά και το οινόπνευμα που εμφανίζουν διακυμάνσεις στα ράφια των μικρών και μεγάλων σ/μ (των φαρμακείων και άλλων σημείων πώλησής τους) τα άλλα είδη πρώτης ανάγκης του… «μένουμε σπίτι» δεν εμφανίζουν σήμερα ελλείψεις.
Σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες που είδαν μέσα σε μία-δύο μέρες να αδειάζουν τα ράφια των καταστημάτων από τρόφιμα όταν επιβλήθηκαν τα περιοριστικά μέτρα για την αποτροπή της μετάδοσης, η εφοδιαστική αλυσίδα στην Ελλάδα άντεξε στην «καταιγίδα» της ζήτησης και από την περασμένη Δευτέρα, η τροφοδοσία σταδιακά εξομαλύνεται.
«Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι είχαμε προετοιμαστεί έγκαιρα. Και γρήγορα ενεργήσαμε και δεν πιαστήκαμε εξ απροόπτου και δεν ήμασταν η πρώτη χώρα που χτυπήθηκε από τον κορονοϊό αφού είχαν προηγηθεί άλλες όπως Κίνα και Ιταλία. Υπολογίζαμε ότι το πρόβλημα θα έρθει και εδώ και θα ξεσπάσει μια μεγάλη ζήτηση» ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ Αργύρης Αργυρίου, διευθυντής του Κέντρου Αποθήκευσης Διανομής γνωστής αλυσίδας σ/μ με έδρα την Θεσσαλονίκη υπογραμμίζοντας ότι «η πρώτη κίνηση για την μεγάλη αύξηση των αποθεμάτων της εταιρίας έγινε προ 20 ημερών».
«Η εφοδιαστική αλυσίδα με αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες τρεις εβδομάδες ανταποκρίθηκε πολύ καλά και σε υψηλό βαθμό και γι αυτό τα ράφια εξακολουθούν να είναι γεμάτα» σημείωσε.
Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν μια τεράστια προσπάθεια στον τομέα των μεταφορών που καταβάλλεται για τον ανεφοδιασμό των χιλιάδων σημείων του λιανεμπορίου σε όλη την χώρα. Από τις αποθήκες της εταιρίας που βρίσκεται στο Καβαλάρι της Θεσσαλονίκης ξεκινούν καθημερινά τα περισσότερα δρομολόγια για να ανεφοδιαστούν τα 335 καταστήματα της μεγάλης της αλυσίδας σε όλη την Ελλάδα.
Το ζενίθ της μεταφοράς και διανομής σημειώθηκε πριν από μία εβδομάδα όταν σύμφωνα με τον κ Αργυρίου «τριπλασιάστηκε η διακίνηση εμπορευμάτων». Η εταιρία χρειάστηκε μάλιστα την περασμένη εβδομάδα να ενισχύσει με συνεργάτες τον στόλο των φορτηγών της για την μεταφορά των προϊόντων χρησιμοποιώντας περί τα 300 οχήματα/ημέρα.
Σε τι στράφηκαν περισσότερο οι καταναλωτές (εκτός από τα αντισηπτικά, απολυμαντικά κα) για να προετοιμαστούν στα έκτακτα μέτρα και στην καραντίνα που επέβαλλε ο κορονοϊός?
«Στα χαρτικά (χαρτιά υγείας, κουζίνας, χαρτοπετσέτες, χαρτομάντιλα, πάνες)». Από τα σούπερ μάρκετς προμηθεύτηκαν επίσης άλευρα, ζυμαρικά και όσπρια ενώ δεν έλειψαν και οι υπερβολές με μεγάλες ποσότητες κυρίως στο χαρτί υγείας και των ζυμαρικών που αγοράστηκαν σε πολλούς και διαφορετικούς κωδικούς.
«Το σύστημα ανεφοδιασμού άντεξε κι έχει πλέον προσαρμοστεί και τις τελευταίες ημέρες με μια αυξημένη διακίνηση γυρω στο 15-20% οδεύουμε προς την κανονικότητα » λέει ο κ Αργυρίου.
Όσον αφορά την πληρότητα των προμηθευτών της αγοράς, ειδικά για τα σ/μ , οι μεγάλες εταιρίες πολυεθνικές και εγχώριες, δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα. Διαφορετική είναι η εικόνα στις μικρές επιχειρήσεις τροφίμων (πχ βιοτεχνικές μονάδες όπου παρατηρούνται δυσκολίες καθώς η παραγωγή πχ 200,300 ή και 500 κιβωτίων σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην… εκτόξευση ζήτησης που μπορεί να φτάνει και τα 5000 κιβώτια εμπορεύματος.