Μετά την είδηση για την πρώτη παρουσίαση στη Βαρκελώνη μακεδονικών πολιτιστικών διαδρομών «των πράσινων μεσογειακών νησιών στην ίδια γεωγραφική παράλληλο» γίνεται κατανοητό ότι η δικτύωση της Αμμουλιανής και της Αμφίπολης με τις Βαλεαρίδες Νήσους αλλά και η δικτύωση της Καβάλας με τη Βαρκελώνη δεν αποτελούν προωθητικές τουριστικές δραστηριότητες, που πραγματοποιούνται κατά το σύνηθες. Αντίθετα, συνθέτουν εμπνευσμένες ενέργειες, οι οποίες προϋποθέτουν εμπειρία, επαγγελματισμό, στοχευμένες συνέργειες και προπαντός έντονη διάθεση εξωστρέφειας.
Ο Δήμαρχος Αριστοτέλη Χαλκιδικής, Στυλιανός Βαλιάνος, είναι ένας από τους εμπνευστές μιας τέτοιας πρωτοβουλίας. Ταξίδεψε ο ίδιος στη Βαρκελώνη, όπου μαζί με εκπροσώπους των Δήμων Αμφίπολης και Καβάλας, κατέθεσε την πρότασή του σε επιλεγμένους επαγγελματίες της Καταλονίας. Το θέμα της; Πώς μπορούν ομοειδείς μεσογειακοί προορισμοί να δικτυωθούν, προς όφελος καταρχάς του τουρισμού και στη συνέχεια προς όφελος των χαρακτηριστικών που τους συνδέουν.
Σήμερα μας εξηγεί πώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να εμπνευστεί, να τολμήσει και να δημιουργήσει μια τέτοια βάση προωθητικών δεδομένων, η οποία καταρχάς αιφνιδιάζει ευχάριστα λόγω της καινοτομίας της.
Πώς μπορεί η Αυτοδιοίκηση να συνθέσει κάτι τόσο πρωτοποριακό;
Εύκολα. Έχει να κάνει με τον τρόπο που επιλέγεις να υπηρετείς τον τόπο που σε όρισε μπροστάρη του. Εμείς, στο Δήμο Αριστοτέλη, έχουμε στα χέρια μας μια μοναδική συλλογή ιστορικών δεδομένων:
- καταρχάς τη γη του Μεγαλέξανδρου αλλά και
- τον τόπο γέννησης του δασκάλου του, Αριστοτέλη,
- τη γειτνίαση με τον Άθωνα,
- τη διώρυγα του Ξέρξη – το μοναδικό περσικό αποτύπωμα στην Ευρώπη,
- τους παραδοσιακούς οικισμούς των Μαδεμοχωρίων,
- τις blue lagoon παραλίες της Αμμουλιανής, οι οποίες συγκαταλέγονται ανάμεσα στα 300χιλ. αμμώδους ακτογραμμής μας,
- αλλά και τη συσσώρευση της μεγαλύτερης μεσογειακής αποικίας ιππόκαμπων στο Στρατώνι.
Από την άλλη μεριά, μελετώντας ενδελεχώς τα χαρακτηριστικά των τουριστικών αγορών στις οποίες απευθυνόμαστε, καλούμαστε να «κουμπώσουμε» τα ομοειδή τους στοιχεία με τα δικά μας, να δημιουργήσουμε νοητές γραμμές επικοινωνίας ανάμεσα σε πόλεις και περιοχές – στόχους, να σχηματίσουμε τουριστικά πακέτα διακοπών σε συνεργασία με τους ειδικούς και να συνθέσουμε αποδοτικές συνέργειες κύρους προς όφελος:
- του προορισμού
- αλλά και των τοπικών κλαδικών επιχειρηματιών.
Πώς λειτούργησε όλη αυτή η αλληλουχία σύνθεσης στο πρόσφατο επαγγελματικό ταξίδι σας στη Βαρκελώνη; Τι πετύχατε στην Ισπανία, κύριε Δήμαρχε;
Πετύχαμε το στόχο στον απόλυτο βαθμό.
Επισκεφθήκαμε δύο ενώσεις τουριστικών γραφείων της Καταλονίας και πέντε product managers τουριστικών γραφείων της Βαρκελώνης. Παρουσιάσαμε το πολιτιστικό μακεδονικό τόξο της παραλιακής ζώνης «Θεσσαλονίκη – Ανατολική Χαλκιδική – Αμφίπολη – Καβάλα» εστιάζοντας:
- Στην ιστορική διαδρομή του Μεγαλέξανδρου στη Μακεδονία,
- Στην «ίδια γεωγραφική παράλληλο», που ενώνει τις Βαλεαρίδες Νήσους με την Αμμουλιανή, τα παράλια της Αμφίπολης, του Παγγαίου Όρους, της Καβάλας και νησιωτικές μακεδονικές περιοχές.
Παραδώσαμε κοστολογημένες τουριστικές προτάσεις, έτσι ώστε οι Ισπανοί να μπορούν να πουλήσουν την επόμενη κιόλας ημέρα, ενώ νιώσαμε ότι η επένδυση και ο κόπος μας έπιασαν τόπο όταν είδαμε τα προγράμματά μας στις ιστοσελίδες των συνομιλητών.
Πώς ολοκληρώνεται μια τέτοια κορυφαία προσπάθεια;
Μέσω ενός εξωστρεφούς και συνεχώς εμπλουτιζόμενου προωθητικού προγράμματος, που διακρίνεται από δημιουργική επανάληψη, συνέχεια, αλληλουχία, εύρος και δυναμική.
Στην προκειμένη περίπτωση οι Κατελάνοι επαγγελματίες αναμένονται στην Ανατολική Χαλκιδική – Αμφίπολη στις αρχές του επόμενου Ιούνη, προκειμένου να γνωρίσουν τον τόπο μέσα από τη γαστρονομική γιορτή KOUZINA, ενώ μία δεύτερη ομάδα αναμένεται να ακολουθήσει «διαδρομές του Μεγαλέξανδρου» στη Μακεδονία τον επόμενο Οκτώβριο.
Τιμητικές προσκλήσεις επίσκεψης στη Μακεδονία έχουν απευθυνθεί στους Δημάρχους της Βαρκελώνης και της Πάλμα Ντε Μαγιόρκα, προκειμένου να δομήσουμε μαζί προϋποθέσεις δικτύωσης της Καβάλας με τη Βαρκελώνη και της Αμμουλιανής – Αμφίπολης με τις Βαλεαρίδες Νήσους.
Την επόμενη χρονιά στο κάδρο μπαίνουν και άλλες ισπανικές περιοχές αλλά και η Πορτογαλία. Με τον τρόπο αυτό ανοίγουμε σταδιακά όλο το ιβηρικό εύρος, κλείνοντας ταυτόχρονα «το μάτι» στη Λατινική Αμερική, η οποία για εμάς αποτελεί τη μεγάλη εικόνα.
Πώς ένας Δήμος – αντί να ακολουθεί την «τουριστική πεπατημένη» – οραματίζεται μια άλλη ανάπτυξη, εστιάζοντας σε νεωτεριστικές τάσεις στην τουριστική επικοινωνία;
Καταρχάς ο Δήμος Αριστοτέλη δεν περιορίζεται στο να οραματίζεται, αλλά επικεντρώνεται στο να δημιουργεί. Αυτός άλλωστε είναι ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης: να επενδύει αποδοτικά προς όφελος όλων. Από αυτήν την οπτική γωνία ξεκινούν όλα τα αναπτυξιακά θέματα, περνούν από τη φάση μιας συνεχούς διαβούλευσης με τους εμπλεκομένους και ακολουθούν μία σύγχρονη λογική συνεργασίας με τους τοπικούς τουριστικούς επαγγελματίες, οι οποίοι συμμετέχουν καθολικά στο προωθητικό σχέδιο. Μαζί τους κοινωνικοί φορείς, εκπρόσωποι Τοπικών Συμβουλίων αλλά και πολλοί δημότες – εθελοντές. Μια μεγάλη ομάδα δημιουργίας, όπου είμαστε όλοι από την ίδια παραγωγική πλευρά: του ΕΜΕΙΣ.
Υπάρχει «τεχνική υποδομή» στην περιοχή της Ανατολικής Χαλκιδικής για τη δημιουργία αυτής της ιδανικής νέας εικόνας;
Αυτή η προσεγμένη προσπάθεια – με το πέρασμα του χρόνου – θα εμπλουτίζεται και θα διευρύνεται από έργα τουριστικής υποδομής. Το πρώτο από αυτά παραδίδεται στο τέλος του επόμενου μήνα: ένα ολοκληρωμένο δίκτυο περιπατητικών διαδρομών συνολικού μήκους πάνω από 200 χιλ., συντηρημένο, σηματοδοτημένο, χαρτογραφημένο και σύντομα πιστοποιημένο.
Κάποια θα παραδοθούν στους δημότες το επόμενο εξάμηνο. Κάποια άλλα μέχρι το τέλος του χρόνου, κ.ο.κ. Θα ήταν πραγματικά ανώφελη η παρουσίαση / προώθηση του προορισμού ως ιδανικού, εάν η δεδομένη ιστορική κληρονομιά δε συνοδευόταν από τη δημιουργία εκείνων των έργων, που θα αναδείξουν την ιστορική συνέχεια του παρελθόντος.