Το γεγονός ότι η ισχύς του μοιραίου «χαλιού» του λούνα παρκ στο παζάρι του Αλμυρού, απ’ όπου εκτοξεύτηκε και έχασε τη ζωή της η 14χρονη μαθήτρια Σ.Χ. το βράδυ της Παρασκευής 30 Αυγούστου 2019, ήταν της τάξης των 123 ίππων και όχι των 15 HP, που ήταν δηλωμένο στις αρχές (οκτώ φορές μεγαλύτερη δηλαδή), προκύπτει από την πραγματογνωμοσύνη που έχει στα χέρια της η Δικαιοσύνη.
Σύμφωνα με το magnesianews.gr, με βάση τα ευρήματα, η άδεια έπρεπε να είχε δοθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης (Γ.Γ. Βιομηχανίας) και όχι από τον Δήμο Αλμυρού.
Η Εισαγγελία Πρωτοδικών Βόλου, για να προλάβει τυχόν παρόμοια ατυχήματα στο μέλλον, έστειλε χθες επιστολή στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, με αποδέκτη όλους τους Δήμους των τεσσάρων νομών σχετικά με την ασφαλή λειτουργία και το καθεστώς αδειοδότησης των λούνα παρκ, που περιοδεύουν σε εμποροπανηγύρεις σε διάφορες περιοχές τα καλοκαίρια.
Εκτινάχτηκε 11 μέτρα!
Με αφορμή τον θανάσιμο τραυματισμό ανήλικης στις 30 Αυγούστου 2019, στο χώρο της εμποροπανήγυρης Αλμυρού, εντός του χώρου όπου ήταν εγκατεστημένο λούνα παρκ και ενώ η ανήλικη επέβαινε σε ηλεκτροκίνητο παίγνιο με την ονομασία «χαλί», όταν κατά τη διάρκεια περιστροφών αυτού εκτινάχτηκε σε απόσταση περίπου 11 μέτρων, με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό της, αναφέρεται στην επιστολή που υπογράφει η αντισαγγελέας Πρωτοδικών Βόλου, που ζήτησε προκαταρκτική έρευνα για το τραγικό δυστύχημα.
Σύμφωνα με την αντεισαγγελέα, διαπιστώθηκε ότι η ιδιοκτήτρια του λούνα παρκ , το οποίο αποτελείτο από 16 παιδειές, είχε εφοδιαστεί με άδεια προσωρινής εγκατάστασης και λειτουργίας ψυχαγωγικής παιδειάς «Λούνα Παρκ» από τον Δήμο Αλμυρού, προσκομίζοντας βεβαίωση ιδιώτη διπλωματούχου ηλεκτρολόγου μηχανικού, ότι η συνολική ισχύς των εγκατεστημένων 16 παιδιών, είναι μικρότερη από 15 ίππους (15 HP) και επομένως ως μηχανολογική εγκατάσταση κάτω των 15 HP, δεν υποχρεούτο σε προσκόμιση άδειας του Υπουργείο Ανάπτυξης (Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας), κατά τις διατάξεις του άρθρου 2 του Α.Ν/ 207/1967, σύμφωνα με τις οποίες απαλλάσσονται της υποχρέωσης εφοδιασμού αδείας δια αποφάσεως του Υπουργείου, οι κάτοχοι βιομηχανικών ή βιοτεχνικών επιχειρήσεων που διαθέτουν μηχανολογικές εγκαταστάσεις μέχρι και 15 HP, σε όλη την Ελληνική επικράτεια (πλην της περιοχής τέως Διοικήσεων Πρωτευούσης, όπου δεν πρέπει να υπερβαίνουν τους 10 HP).
Πολύ μεγαλύτερη η ισχύς
Στην επιστολή της Εισαγγελίας Βόλου αναφέρεται ότι κατόπιν διενέργειας ηλεκτρολογικής πραγματογνωμοσύνης από διορισθέντα διπλωματούχο ηλεκτρολόγο μηχανικό (μέλος του ΤΕΕ), διαπιστώθηκε ότι η ισχύς και μόνον του συγκεκριμένου εγκατεστημένου ηλεκτροκίνητου περιστρεφόμενου παιγνίου («χαλί»), ανέρχεται σε 92,3 kW, ήτοι σε 92,3/0,75=123,06 HP, ενώ εκτιμάται ότι πολλά από τα υπόλοιπα παίγνια του εκ λόγω λούνα παρκ, όπως το σύστημα μεγάλης παλινδρομικής αιώρας («καράβι») ή το ηλεκτροκίνητο περιστρεφόμενο παίγνιο («ταψί»), είναι μεγαλύτερης ισχύος από 15 HP.
«Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα προαναφερόμενα, το συγκεκριμένο λούνα παρκ αποτελεί μηχανολογική εγκατάσταση, υπερβαίνουσα συνολικά τους 15 HP και για το λόγο αυτό, όφειλε να έχει εφοδιαστεί με άδεια του Υπουργείου Ανάπτυξης, κατά τις διατάξεις του άρθρου 2 του Α.Ν/ 207/1967.
Έλεγχοι από τους Δήμους
Με γνώμονα την πρόληψη ατυχημάτων στους χώρους εγκατάστασης λούνα παρκ, η αντεισαγγελέας ζητά από την Περιφέρεια Θεσσαλίας να διαβιβάσει την επιστολή σε όλους τους Δήμους των τεσσάρων νομών, στους οποίους συστήνει κάθε φορά που προτίθενται να αδειοδοτήσουν εγκαταστάσεις λούνα παρκ σε χώρους εμποροπανήγυρης, δια των Τεχνικών τους Υπηρεσιών να προβαίνουν σε ελέγχους, τόσο του συγκεκριμένου λούνα παρκ (που εξακολουθεί να δραστηριοποιείται ακόμη και σήμερα σε Δήμους της Περιφέρειας Θεσσαλίας), όσο και οποιουδήποτε λούνα παρκ αιτείται τη χορήγηση άδειας λειτουργίας, εντός τω ορίων της περιφέρειάς τους.
«Πριν τη χορήγηση της σχετικής άδειας, να διαπιστώνεται από τις Τεχνικές Υπηρεσίες των ιδίων Δήμων, αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις ασφαλούς λειτουργίας του εκάστοτε λούνα παρκ (ήτοι η καταλληλότητα των κατασκευών, η ασφάλεια και η συντήρηση των ηλεκτροκίνητων παιγνίων και η τήρηση των απαιτούμενων μέτρων ασφαλείας) και να μην αρκούνται στην προσκόμιση σχετικών βεβαιώσεων από ιδιώτες μηχανικούς – εντολοδόχους του αιτούντος τη χορήγηση άδειας λειτουργίας λούνα παρκ, προκειμένου – κατά την κρίση τους – να μη χορηγείται η σχετικά άδεια σε εγκαταστάσεις λούνα παρκ που δεν πληρούν στοιχειώδεις κανόνες ασφαλείας και να αποτρέπονται, στο μέτρο των δυνατοτήτων του εκάστοτε Δήμου, η έκθεση σε κίνδυνο της σωματικής ακεραιότητας και της ίδιας της ζωής των παιδιών που ψυχαγωγούνται στους χώρους αυτούς και των ενηλίκων που τα συνοδεύουν, δημοτών τους και επισκεπτών», καταλήγει η επιστολή με αποδέκτη τους Δήμους.