Ένα κομμάτι ελληνικής ταυτότητας μας προσφέρουν οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες του σπουδαίου Έλληνα φωτογράφου της διασποράς, Κωνσταντίνου Μάνου, που εκτίθενται από αύριο και έως τις 25 Αυγούστου, στο Μουσείο Μπενάκη, της οδού Κουμπάρη.
Η έκθεση «Κωνσταντίνος Μάνος A Greek Portfolio 50 χρόνια μετά» διοργανώνεται όπως μαρτυρά ο τίτλος της, μισό αιώνα από την δημιουργία του περίφημου λευκώματός του « A Greek Portfolio», με φωτογραφίες από τα απομακρυσμένα χωριά και νησιά της Ελλάδας της δεκαετίας του ΄60.
Ο Κωνσταντίνος Μάνος καθιστά τους θεατές συνοδοιπόρους στη μοναδική και ανεπανάληπτη δύναμη του ελληνικού τοπίου και των κατοίκων του. Στην ύπαιθρο, τους ανθρώπους της, τις παραδόσεις της, τις εφήμερες καθημερινές τους στιγμές, σε ένα σκηνικό αγροτικής απλότητας με ανθρώπους που αγωνίζονται για επιβίωση, προσηλωμένοι σε ένα τρόπο ζωής απαράλλακτο για αιώνες.
Ο διάσημος φωτογράφος και μέλος , από το 1963, του φωτογραφικού πρακτορείου Magnum, ομολογεί ότι για τον ίδιον η έκθεση αυτή του δίνει μια ευκαιρία να «επανεξετάσει πενήντα χρόνια μετά, τις λήψεις του στην Ελλάδα, που ξεκίνησαν το 1961 και διήρκησαν έως το 1964. Κίνητρό του για αυτές τις φωτογραφίες ήταν να γνωρίσει την χώρα των γονιών του.
Ο ίδιος γεννήθηκε στην πόλη Κολούμπια της Νότιας Καρολίνας των ΗΠΑ, από Έλληνες γονείς οι οποίοι κατάγονταν από ένα νησάκι της θάλασσας του Μαρμαρά. «Από μικρό παιδί άκουγα τους γονείς μου να μιλάνε για την Ελλάδα» έλεγε σήμερα στην ξενάγηση της έκθεσης στο Μπενάκη . Όταν τέλειωσε το γυμνάσιο στα 19 του χρόνια, τον προσέλαβαν στη Συμφωνική Ορχήστρα της Βοστόνης. «Μάζεψα λίγα χρήματα, κατέβηκα στην Αθήνα, έβαλα το φωτογραφικό μου εργαστήριο σε ένα volkswagen κι άρχισα να γυρίζω την Ελλάδα» είπε ο Κωνσταντίνος Μάνος, ο οποίος έμεινε στην χώρα τρία χρόνια, δικτυώθηκε στην Αθήνα, γνώρισε τον Τσαρούχη, τον κύκλο της Λυκόβρυσης. Από την πρωτεύουσα εξορμούσε στα απομακρυσμένα νησιά και χωριά για δυο τρεις εβδομάδες κάθε φορά «εκεί που δεν υπήρχε ρεύμα».
«Στην Ελλάδα είδα ανθρώπους γνήσιους , φιλόξενους , ευγενικούς», είπε ο σπουδαίος φωτογράφος με την ανθρωπιστική ματιά. Κι όταν ρωτήθηκε γιατί στις φωτογραφίες του από την Ελλάδα της εποχής εκείνης δεν χρησιμοποίησε χρώμα, απάντησε : «Αρχικά ήθελα να χρωματίσω την Ελλάδα, είχα ρομαντικές ιδέες. Αλλά όταν πήγα στα απομακρυσμένα χωριά βρήκα αυτό που έψαχνα».
Στην έκθεση σταχυολογούνται φωτογραφίες από τα 219 πρωτότυπα τυπώματα, που πρόσφατα δώρισε ο Κωνσταντίνος Μάνος στο Μουσείο Μπενάκη. Κάποιες δεν είχε συμπεριλάβει ο δημιουργός στο λεύκωμα, το οποίο είχε εκδοθεί το 1972, στη Νέα Υόρκη, το Παρίσι και την Ελβετία, με μεγάλη επιτυχία και βραβεύσεις. Άλλωστε το έργο του Κωνσταντίνου Μάνου συμπεριλαμβάνεται στα μεγάλα μουσεία και ιδρύματα του κόσμου.
Το 1999 το λεύκωμα «A Greek Potfolio» επανεκδόθηκε στα ελληνικά από το Μουσείο Μπενάκη. Αύριο, 22 του μηνός, ο Κωνσταντίνος Μάνος θα παρουσιάσει στις 17:30, στους επισκέπτες το έργο του, θα μιλήσει για την επαγγελματική του δραστηριότητα, τις συνεργασίες του με τα περιοδικά Esquire, Life και Look καθώς και για την παραγωγή πολυμέσων «Where’ s Boston» που οδήγησε στην έκδοση του βιβλίου του «Bostonians» το 1974 , με θέμα την ζωή της Βοστόνης, 200 χρόνια από την αμερικανική ανεξαρτησία.