Αντίθετος με το σχέδιο που φαίνεται πως θα προωθήσει το υπουργείο Παιδείας για το νέο Λύκειο εμφανίζεται ο ειδικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων.
Ο πλέον αρμόδιος για τα θέματα Παιδείας, Χρήστος Κάτσικας, υποστηρίζει, μέσω του newsbeast.gr ότι το εν λόγω σχέδιο που δημοσιεύει σήμερα η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» που προβλέπει αλλαγές στην Παιδεία και κατά κάποιο τρόπο επιστροφή στις δέσμες, είναι πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί στην πράξη.
Ο κ. Κάτσικας επικεντρώνεται σε ουσιώδη ζητήματα τα οποία μέχρι σήμερα δεν έχουν απαντηθεί. Δηλαδή, κατά πόσο οι νέοι θα μπορούν να βρουν εργασία, ανάλογη των σπουδών τους, θα μπορούν να αποφύγουν τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα και ακόμη εάν θα έχουν γενικότερες γνώσεις μόλις αποφοιτήσουν.
Ο κ. Κάτσικας επικεντρώνεται ακόμη σε βασικά για εκείνον λάθη που θα γίνουν σε περίπτωση που εφαρμοστεί τελικώς το νέο σχέδιο για τα Λύκεια.
Ακολουθεί η άποψή του
«Υπάρχουν τρία ερωτήματα σε οποιαδήποτε αλλαγή και σε αυτήν την αλλαγή που εδώ και πολλούς μήνες έχει εξαγγείλει το υπουργείο Παιδείας και ακόμη περιμένουμε. Τα ερωτήματα για να κρίνουμε αυτή την αλλαγή είναι τα εξής:
Με τις αλλαγές που θα γίνουν στο Λύκειο, θα πάψει η ανάγκη να καταφεύγουν τα παιδιά στα φροντιστήρια; Δηλαδή, θα σταματήσει το ροκάνισμα των οικογενειακών προϋπολογισμών από τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα και να μπορούν τα παιδιά να ανταπεξέρθουν στο Λύκειο και στο σύστημα πρόσβασης; Ένα ερώτημα είναι αυτό.
Το δεύτερο ερώτημα είναι: Ένα παιδί που θα τελειώνει το νέο Λύκειο, θα του δίνεται η δυνατότητα, θα υπάρχει η δυνατότητα να έχει μία επαγγελματική αποκατάσταση είτε τελειώνοντας αυτό το Λύκειο είτε προχωρώντας αργότερα στο πανεπιστήμιο; Και το τρίτο ερώτημα που θέτει με έμφαση η εκπαιδευτική κοινότητα είναι ότι με αυτές τις αλλαγές θα μαθαίνουν τα παιδιά γράμματα; Δηλαδή, ένας που θα τελειώνει το Λύκειο, θα μπορεί να έχει μια ανάλογη γνώση για τον φυσικό και κοινωνικό κόσμο έτσι ώστε να μπορεί να κάνει μια σωστή ανάγνωση για να μπορεί ως πολίτης να τον αλλάξει;
Η απάντηση και στα τρία ερωτήματα, έχοντας εμπειρία από το παρελθόν, αλλά και με τις καινούργιες αλλαγές που λέει το υπουργείο Παιδείας, είναι δυστυχώς αρνητική διότι το υπουργείο Παιδείας φτιάχνει ένα νέο Λύκειο όπου κι εκεί φαίνεται ότι το εξεταστικό βαραίνει πάνω από τη γνώση. Δηλαδή, το Λύκειο αυτό παραμένει εξεταστικοκεντρικό.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουμε, στο νέο αυτό Λύκειο θα υπάρχει ένα σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το οποίο θα είναι απείρως δυσμενέστερο ακόμα και από το σημερινό σύστημα πρόσβασης διότι έχει καταλήξει στο να υπάρχουν πολλαπλές εξετάσεις μέσα στην ίδια “καρδιά” του Λυκείου.
Εμείς γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι όσο περισσότερες εξετάσεις υπάρχουν μέσα στο Λύκειο, τόσο περισσότερο ευνοούνται οι “οικοδόμοι” των εξετάσεων, δηλαδή τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα. Το δεύτερο στοιχείο αναφορικά με το εάν τα παιδιά θα μαθαίνουν γράμματα (και εδώ έχουμε μια δυστυχώς αρνητική απάντηση γιατί βλέποντας την κατανομή των μαθημάτων και τον τρόπο με τον οποίο το υπουργείο Παιδείας παρουσιάζει το νέο σχέδιο), βλέπουμε πάλι ότι υπάρχει μία εξειδίκευση στο μερικό. Παρόλο που φαίνεται ότι έχουμε βάρος στα μαθήματα γενικής παιδείας. Ιδιαίτερα αυτή η εξειδίκευση φαίνεται στην Γ΄Λυκείου με τους τρεις κύκλους σπουδών για να καταλήξει το παιδί σε κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα ή τμήμα των ΤΕΙ.
Για να κρίνει κάποιος αυτό το νέο πρόγραμμα του Λυκείου μπορεί να προχωρήσει, δεν πρέπει να μείνει μόνο στο πρόγραμμα. Πρέπει να δει και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Αλήθεια, για ποιο Λύκειο μιλάμε από το Σεπτέμβριο; Μιλάμε για το Λύκειο που θα έχει 30 παιδιά μέσα στην τάξη.
Δηλαδή, ένα κομμάτι των παιδιών πλέον θα χρησιμοποιήσει ομαλά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Μιλάμε για ένα Λύκειο που θα έχει εκπαιδευτικούς με μισθό που δε θα μπορούν να τα βγάλουν πέρα άρα θα ψάχνουν και κάτι άλλο να κάνουν για να επιβιώσουν και από την άλλη με εκπαιδευτικούς που θα κρέμεται από πάνω τους το τσεκούρι της αξιολόγησης όχι για να γίνουν καλύτερα αλλά για να μην απολυθούν.
Το υπουργείο Παιδείας προχωράει μία ενέργεια που λέει ότι τα βιβλία που θα δίνει πλέον στους μαθητές, εάν δεν επιστρέφονται, θα πληρώνονται από τους γονείς. Γεγονός που επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τα πράγματα διότι όλοι γνωρίζουν ότι τα βιβλία είναι για να γράφονται, είναι για να σημειώνονται, είναι για να διαβάζονται και όχι για να επιστρέφονται. Δηλαδή, να μην επιστρέφονται για να μεταφερθεί στους γονείς όλο το κόστος; Αυτό το γενικό τοπίο μέσα στο οποίο μπαίνει το νέο σχέδιο για το νέο Λύκειο ουσιαστικά δείχνει ότι το υπουργείο Παιδείας φέρνει ακόμη ένα σχέδιο για το Λύκειο, του οποίου τα αποκαΐδια θα νιώσουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί τα επόμενα χρόνια με δραματικό τρόπο».