Μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης, κατατίθεται στη Βουλή το σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος «Διατήρηση ενός ελάχιστου επιπέδου αποθεμάτων αργού πετρελαίου ή/και προϊόντων πετρελαίου και άλλες διατάξεις», με το οποίο προσαρμόζεται η νομοθεσία στις κοινοτικές απαιτήσεις (Οδηγία 119/2009) και δημιουργεί προϋποθέσεις μείωσης της λιανικής τιμής πετρελαιοειδών προϊόντων, διότι θα ευνοηθούν οι εισαγωγές σε συνδυασμό με τη μείωση του κόστους ανταλλάγματος τήρησης αποθεμάτων.
Με το σχέδιο νόμου ρυθμίζονται και θέματα όπως είναι η ειδική διάταξη για να διευκολυνθούν οι επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά από αγρότες.
Περαιτέρω, καθορίζονται μειωμένα δικαιώματα συμβολαιογράφων, Ταμείου Νομικών, κ.α., κατά την κατάρτιση των συμβάσεων εκμίσθωσης των δικαιωμάτων έρευνας και διαχείρισης γεωθερμικού δυναμικού και εν γένει δημόσιων μεταλλευτικών χώρων στο πλαίσιο των ειδικότερων όρων και της διαδικασίας εκμίσθωσης του δικαιώματος έρευνας και διαχείρισης των γεωθερμικών πεδίων χαμηλής θερμοκρασίας που προβλέπονται στο νομοσχέδιο.
Ακόμη, συμπεριλαμβάνεται διάταξη με την οποία απαλλάσσονται αναδρομικά από τις 9 Απριλίου 2012 από τις χρεώσεις Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) οι Πολύτεκνοι και οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, ρυθμίζονται θέματα προσωπικού ΡΑΕ και θέματα μετατάξεων υπαλλήλων του ΟΣΕ ΑΕ, ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ και με το άρθρο 23 ρυθμίζεται η χορήγηση έγκρισης για την άσκηση της δραστηριότητας της Διάθεσης Βιοκαυσίμων στους δικαιούχους της απόφασης με την οποία ρυθμίζεται η κατανομή αυτούσιου βιοντίζελ για το έτος 2013.
Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, ενισχύεται η ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας, καθώς τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αυξημένος κίνδυνος διακοπών του εφοδιασμού με πετρέλαιο.
Με τις νέες ρυθμίσεις, επιδιώκεται η βελτίωση του ανταγωνισμού, αφού αναμένεται, ότι με τη δημιουργία Κεντρικού Φορέα Διατήρησης Αποθεμάτων (ΚΦΔΑ) και τη μερική άρση περιορισμών στην τήρηση των αποθεμάτων εκτός της ελληνικής επικράτειας, θα μειωθεί το κόστος τήρησης αποθεμάτων και θα ενισχυθούν οι εισαγωγές, γεγονός που θα συμβάλλει στη μείωση των τιμών των καυσίμων προς όφελος των καταναλωτών.
Η τήρηση αποθεμάτων σε άλλα κράτη μέλη, δημιουργεί τις εξής θετικές συνθήκες:
– Στοιχειοθετεί ανταγωνιστικό περιβάλλον, εφ’ όσον κάθε υπόχρεος θα μπορεί να διαπραγματευτεί το ύψος του ανταλλάγματος τήρησης αποθεμάτων με περισσότερους κατόχους αποθηκευτικών χώρων σε άλλα Κ-Μ.
– Δημιουργεί προϋποθέσεις μείωσης της λιανικής τιμής πετρελαιοειδών προϊόντων, δεδομένου, ότι θα ευνοηθούν οι εισαγωγές σε συνδυασμό με τη μείωση του κόστους ανταλλάγματος τήρησης αποθεμάτων.
– Αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο σύναψης διμερών συμφωνιών – «tickets» με οικονομικούς φορείς που εδρεύουν εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή βραχυπρόθεσμων συμβολαίων ενοικίασης του δικαιώματος να αποκτήσει ένας υπόχρεος συγκεκριμένες ποσότητες πετρελαιοειδών σε περίοδο κρίσης υπό τον όρο τήρησης της φυσικής προσβασιμότητας και διαθεσιμότητας των αποθεμάτων.
Ποιοι είναι οι υπόχρεοι τήρησης αποθεμάτων έκτακτης ανάγκης
Υπόχρεοι τήρησης αποθεμάτων έκτακτης ανάγκης, είναι:
– Όσοι εισάγουν αργό πετρέλαιο ή ημικατεργασμένα ή Πετρελαιοειδή προϊόντα προς κατανάλωση στην εγχώρια αγορά. Πρόκειται για τους κατόχους αδειών διύλισης, εμπορίας και λιανικής εμπορίας.
– Οι μεγάλοι τελικοί καταναλωτές που εισάγουν τα προϊόντα αυτά για ίδια κατανάλωση.
Συνεπώς οι επιχειρήσεις που επηρεάζονται από τις ρυθμίσεις είναι οι εταιρείες διύλισης, εμπορίας, λιανικής εμπορίας και οι Μεγάλοι Τελικοί καταναλωτές, δηλαδή όσοι, σύμφωνα με το άρθ. 3 παρ. 13 του Ν. 3054/2002 έχουν ετήσια κατανάλωση μεγαλύτερη των 150.000 μετρικών τόνων και διαθέτουν ίδιους αποθηκευτικούς χώρους.