Με τον κλάδο της ακτοπλοΐας να διέρχεται οξύτατη οικονομική κρίση συνεδριάζει στις 25 Οκτωβρίου υπό την προεδρία του γενικού γραμματέα Ναυτιλίας Θανάση Μπούσιου, το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ).
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, αναμένεται να καταθέσουν τα αιτήματά τους για τις ελεύθερες δρομολογήσεις, που αφορούν τη νέα περίοδο από 01/11/2012 έως 31/10/2013.
Την Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2012 έκλεισε ο διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές, τα αποτελέσματα του οποίου θα γίνουν γνωστά μία ημέρα μετά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου, αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει αντιδράσεις από μέρους εκπροσώπων ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι οποίοι τονίζουν ότι στη συνεδρίαση του ΣΑΣ δεν θα γνωρίζουν ποια πλοία μπορεί να έχουν αποκλειστεί από κομμάτι της άγονης γραμμής και θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε ελεύθερες δρομολογήσεις.
Πληροφορίες αναφέρουν, ότι ο προϋπολογισμός για τις άγονες γραμμές για το 2013 θα είναι μειωμένος κατά περίπου 10%, από τα 94 εκατομμύρια ευρώ που είχαν δοθεί συνολικά πέρσι.
Παρά το γεγονός ότι ο στόλος της ακτοπλοΐας αναβαθμίστηκε την τελευταία 10ετία με νέα σύγχρονα πλοία, σήμερα αντιμετωπίζει έντονο πρόβλημα βιωσιμότητας, που αποδίδεται κυρίως στη γενικότερη οικονομική κρίση της χώρας -μειωμένη ζήτηση και έσοδα- αλλά και στην άνοδο των διεθνών τιμών των καυσίμων.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θέτουν θέμα ρήτρας καυσίμων, κάτι όμως που το υπουργείο Ναυτιλίας καλείται να εφαρμόσει υποχρεωτικά μόνο στις πολυετείς συμβάσεις και όχι στις μονοετείς, γεγονός που σημαίνει ότι ο προϋπολογισμός για τις άγονες γραμμές, θα είναι ακόμη χαμηλότερος της μείωσης του 10%.
Επιπρόσθετα, εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών εταιρειών εγείρουν θέμα για τον τρόπο λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, που είναι γνωμοδοτικό όργανο προς τον υπουργό, αλλά και για τη διαδικασία που ακολουθείται, ενώ ζητούν να σταματήσει η υπέρμετρη γραφειοκρατία, καθώς μόνο για μια αίτηση δρομολόγησης πλοίου, απαιτούνται περίπου 84 πιστοποιητικά.
Οι ίδιοι ζητούν τη σύσταση μια νέας Αρχής, που θα βρίσκεται υπό την εποπτεία του υπουργού Ναυτιλίας, αλλά σε αυτήν θα προΐσταται και εισαγγελικός λειτουργός, με τη συμμετοχή αξιωματικών του Λιμενικού Σώματος.
Η ανεξάρτητη αρχή, αναφέρουν, θα πρέπει να ρυθμίζει δρομολόγια αλλά και την τιμολόγησή τους και να παρακολουθεί το έργο των λιμένων, είτε αυτό είναι λιμενικό ταμείο ή λιμενικός οργανισμός.
Ένα ζήτημα που επίσης θέτουν ορισμένοι από τους ακτοοπλόους, σχετικά με την προκήρυξη των άγονων γραμμών, είναι αυτό της κατηγοριοποίησης των μισθωμάτων για τα δρομολόγια, τονίζοντας ότι κανονικά, το δρομολόγιο θα έπρεπε να παίρνει το πλοίο με τη χαμηλότερη προσφορά και όχι το πιο καινούργιο, καθώς η περίοδος που διανύουμε δεν είναι και η καλύτερη από οικονομικής πλευράς.
Να σημειωθεί ότι η κατηγοριοποίηση των μισθωμάτων των πλοίων έγινε προκειμένου το 2002 να δοθούν κίνητρα στις εταιρείες για να ναυπηγήσουν νέα πλοία.
Για τη συγκρότηση του ΣΑΣ τονίζουν επίσης, ότι δεν μπορεί να είναι μέλη του και να ψηφίζουν για τα αιτήματα της δρομολόγησης πλοίων, διαχειριστές η σύμβουλοι ακτοπλοϊκών εταιρειών ή άλλης επιχείρησης που αναπτύσσει θαλάσσια δραστηριότητα.
Να σημειωθεί ότι μέχρι υπουργίας Μανώλη Κεφαλογιάννη στο υπουργείο Ναυτιλίας υπήρχε η Ρυθμιστική Αρχή Θαλασσίων Ενδομεταφορών, η οποία όμως καταργήθηκε και η αρμοδιότητά της μεταφέρθηκε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Όπως αναφέρουν κύκλοι της ακτής Μιαούλη αν μια ακτοπλοϊκή εταιρεία διαφωνήσει με τη γνωμοδοτική απόφαση του ΣΑΣ και την τελική του υπουργού Ναυτιλίας, έχει δικαίωμα να προσφύγει είτε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού είτε σε διοικητικό Πρωτοδικείο ή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Σε όλες τις περιπτώσεις πάντως η λήψη οποιασδήποτε απόφασης θα είναι χρονοβόρα, κάτι που λειτουργεί αρνητικά για την εξέλιξη των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Πάντως στο υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη συσταθεί ομάδα εργασίας στην οποία έχει ανατεθεί η επανεξέταση των δρομολογίων με συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας και η συσχέτισή τους με πραγματικές συγκοινωνιακές ανάγκες.
Επίσης δεν αποκλείεται να υπάρξει αλλαγή του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου όσον αφορά τον νόμο 2932/2001.