Μερίδιο αγοράς 35% κατέχει στη Γερμανία φέτος το γιαούρτι ελληνικού τύπου, έναντι 1% το 2007, όπως αναφέρει ενημερωτικό έγγραφο του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του προξενείου μας στο Ντίσελντορφ που υπογράφει η γραμματέας ΟΕΥ Α’ Αντιγόνη Μαριόλη.
Για το γιαούρτι ελληνικού τύπου ο κύκλος εργασιών κατά το α’ εξάμηνο του 2012 αυξήθηκε κατά διψήφιο ποσοστό στα 15,2 εκ. ευρώ και στους 5.000 τόνους. Η αύξηση αυτή αποδίδεται τόσο στην καλή πορεία των αυθεντικών ελληνικών προϊόντων, όσο και στην διάδοση ανταγωνιστικών προϊόντων, με την ευρύτερη παρουσία των υπαρχόντων στα ψυγεία των supermarket και την είσοδο νέων εταιρειών στo αναπτυσσόμενο αυτό τμήμα της αγοράς.
Κυρίαρχη μάρκα μεταξύ των γιαουρτιών ελληνικού τύπου που παράγονται στη Γερμανία είναι η μάρκα Elinas της εταιρείας Hochwald, το προϊόν της οποίας διατίθεται σε 6 γεύσεις (γιαούρτι λευκό, με μέλι, με φουντούκια, με βατόμουρα, με βερύκοκα, με βανίλια και αμύγδαλα) και μόνο σε συσκευασία των 4 τεμαχίων /150 gr.
Σημαντική παρουσία έχει και η μάρκα Yocous της Domspitz Milch / Bayernland, η οποία φέτος μετέβαλε τη συσκευασία του προϊόντος της και αναγράφει πλέον την επωνυμία της εταιρείας με λατινικούς χαρακτήρες.
Σταθερή παρουσία στην αγορά του γιαουρτιού έχουν ακόμα οι Weideglück με την οικογενειακή συσκευασία του 1 kg, η Bayerische Milchindustrie – BMI EG, με συσκευασίες 5 και 10 kg για τη γαστρονομία, η Apostels, η Garmo, με τα προϊόντα Gazi (nach mediterraner Art) και Sirtakis, η Andechser με το Βιο-γιαούρτι, καθώς και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όπως Eridanous και Aro.
Νέα παρουσία στην αγορά γιαουρτιού είναι η εταιρεία Zott, η οποία ήδη είχε στα προϊόντα της γιαούρτι – κρέμα (Sahnejoghurt) κυκλοφόρησε φέτος το προϊόν με την επωνυμία Mykonos – Griechische Art σε 3 γεύσεις: με μέλι, με βερύκοκο-ροδάκινο, και με σύκο.
Στα νέα προϊόντα της Zott φέτος συμπεριλήφθηκε επίσης και γιαούρτι κρέμα «ιταλικού τύπου» με την επωνυμία Toskana, το οποίο έχει λιπαρά 8,5%, κυκλοφορεί σε τέσσερις γεύσεις και παρασκευάζεται με την προσθήκη Mascarpone.
Στις νέες παρουσίες περιλαμβάνεται επίσης το προϊόν της ηγέτιδας στη γερμανική αγορά λευκών γαλακτοκομικών, εταιρείας Müller Milch «Joghurt mit der Ecke – Griechischer Art», το οποίο τοποθετήθηκε στα ψυγεία των supermarket στα τέλη Σεπτεμβρίου, περίπου δύο μήνες μετά την έναρξη των πωλήσεων του αντίστοιχου προϊόντος Müller Greek Corner στις ΗΠΑ. Η σειρά των νέων προϊόντων περιλαμβάνει 10 νέες γεύσεις, από τις οποίες οι δύο «ελληνικού τύπου», βερύκοκο-μέλι και αμύγδαλα-Crunch.
Η περίπτωση της Müller, με τη σύσταση της κοινής εταιρείας Muller Quaker Dairy με την PepsiCo, είναι χαρακτηριστική της – διστακτικής – προσπάθειας της γερμανικής βιομηχανίας τροφίμων να εξαπλωθεί στην Αμερική.
Είχε προηγηθεί σχεδόν ένα χρόνο νωρίτερα η Ehrmann, εταιρεία που κατατάσσεται τρίτη στη γερμανική αγορά λευκών γαλακτοκομικών. Η Ehrmann ήταν η πρώτη γερμανική γαλακτοκομική εταιρεία που άνοιξε παραγωγική μονάδα στην Αμερική, τον Μάρτιο του 2011 στην πολιτεία Vermont, σε συνεργασία με την Commonwealth Dairy LLC.
Η έμφαση της Ehrmann στην Αμερική έχει δοθεί στην προώθηση των αυθεντικά βαυαρέζικων προϊόντων της ωστόσο, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του γερμανικού τύπου, η εταιρεία διαθέτει επίσης το προϊόν ελληνικού τύπου Nostimo και δεν αποκλείεται να μεταφέρει την νεοαποκτηθείσα αυτή εμπειρία της και στη μητρική αγορά, την Γερμανία.
Οι 10 μεγαλύτερες εταιρείες λευκών γαλακτοκομικών στη γερμανική αγορά Κύκλος εργασιών σε εκ. ευρώ, το χρονικό διάστημα Ιαν.- Μαΐου 2012 είναι:
1. Müller (incl. Weihenstephan) 234
2. Danone 234
3. Ehrmann 135
4. Friesland Campina 122
5. Bauer 59
6. Dr. Oetker 58
7. Zott 51
8. DMK 50
9. Hochwald 25
10. Emmi 21
Στην αντίστροφη κατεύθυνση, εικάζεται επίσης, ότι η εταιρεία Chobani, που διαμόρφωσε την αγορά «ελληνικού γιαουρτιού» στις ΗΠΑ την τελευταία πενταετία, ετοιμάζεται για την εξάπλωσή της στην Ευρώπη.
Η τοποθέτηση των προϊόντων της στα ράφια της βρετανικής Tesco ερμηνεύεται σαν το πρώτο βήμα της εταιρείας στην ευρωπαϊκή αγορά, με την ηπειρωτική Ευρώπη – και τη Γερμανία – να ακολουθούν.
Σε μια τέτοια περίπτωση, αναμένεται ότι η αμερικανική εταιρεία θα δώσει ώθηση στην αγορά «ελληνικού γιαουρτιού» συνολικά, πραγματοποιώντας μεγάλες δαπάνες μάρκετινγκ, και αλλάζοντας ριζικά την εικόνα της αγοράς, με το «γιαούρτι ελληνικού τύπου» να μην αποτελεί πλέον “niche” όπως αναφέρεται στα γερμανικά έντυπα, η στρατηγική marketing της Chobani στις ΗΠΑ είχε σαν αποτέλεσμα το γιαούρτι ελληνικού τύπου να κατέχει το 2012 μερίδιο αγοράς 35% έναντι μόλις 1% το 2007.
Επισημαίνεται ωστόσο, ότι η αμερικανική εκδοχή του «ελληνικού γιαουρτιού» είναι διαφορετική από τη γερμανική, με βασικότερη διαφορά την περιεκτικότητα σε λιπαρά: στη Γερμανία τα γιαούρτια έχουν περιεκτικότητα σε λιπαρά 6 με 10%, σαφώς υψηλότερη από ότι στις ΗΠΑ.
Γενικότερα, κατά το α΄εξάμηνο 2012, ο κύκλος εργασιών για τα λευκά γαλακτοκομικά μειώθηκε κατά 1,6% έναντι της προηγούμενης χρονιάς, περιοριζόμενος στα 4,518 δισ ευρώ, ενώ η ποσότητα των πωλήσεων μειώθηκε κατά 0,9%.
Η μείωση αυτή οφείλεται στον περιορισμό του κύκλου εργασιών για τα προϊόντα με τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς, όπως είναι το γιαούρτι με φρούτα (-1,2% στα 729 εκ. ευρώ), το βούτυρο και το γάλα μακράς διαρκείας.
Αντιστρόφως για το φυσικό γιαούρτι σημειώθηκε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 3%, συνεχίζοντας την ανοδική πορεία της προηγούμενης χρονιάς (+4%). Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται σε στροφή των καταναλωτών προς υγιεινότερα πρότυπα διατροφής: είναι χαρακτηριστικό των τάσεων της αγοράς το γεγονός ότι, από τη μια πλευρά μεγάλο μέρος των πωλήσεων στην κατηγορία αυτή αφορά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αφ’ετέρου, το ένα τρίτο του κύκλου εργασιών προέρχεται από προϊόντα βιολογικά και χωρίς λακτόζη.