Ήταν Δευτέρα 23 Μαΐου του 2011, όταν το δημοτικό συμβούλιο της Θεσσαλονίκης συνεδρίαζε, παρουσία του τότε υφυπουργού Υποδομών Γιάννη Μαγκριώτη και της ηγεσίας της «Αττικό Μετρό ΑΕ», με θέμα το μετρό.
Στη συνεδρίαση εκείνη, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Κώστας Γκιουλέκας, είχε επικαλεστεί έγγραφο του εκπροσώπου της κοινοπραξίας που κατασκευάζει το μετρό και διευθυντή του έργου, Μιχάλη Σίμα, όπου γινόταν λόγος για στασιμότητα των εργασιών.
Σήμερα, όπως αναφέρει δημοσίευμα του «Αγγελιοφόρου της Κυριακής» δεκαπέντε και πλέον μήνες ύστερα από εκείνη τη συνεδρίαση και την αποκάλυψη της επιστολής που είχε αποδέκτη το υπουργείο υποδομών, τα πράγματα όχι μόνο δε βελτιώθηκαν, αλλά παραμένουν τα ίδια και χειρότερα για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην ιστορία της Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Σίμας έχει επανέλθει με νέα έκθεση για το μετρό, το οποίο, όπως τονίζει σήμερα, βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης, ενώ προειδοποιεί ότι, αν δεν υπάρξει άμεση αντίδραση από το υπουργείο, «η διακοπή του έργου είναι αναπόφευκτη και μάλιστα σύντομα».
Ταυτόχρονα, περιγράφει ότι, ενώ έχει παρέλθει το 95% του συμβατικά προβλεπόμενου χρόνου, έχει εκτελεστεί μόνο το 24% του έργου, χωρίς γι’ αυτό να ευθύνεται ο ανάδοχος. Κάνει λόγο ακόμη για τις απρόβλεπτης έκτασης και διάρκειας αρχαιολογικές ανασκαφές. Επισημαίνει ότι ανατολικά δεν αναπτύχθηκαν εργοτάξια, επειδή ακόμη δε συντελέστηκαν οι απαλλοτριώσεις, ενώ τονίζει ότι το έργο που εκτελείται σήμερα είναι διαφορετικό από αυτό που δημοπρατήθηκε. Εν τέλει, υπογραμμίζει ότι «τα μεγάλα και πραγματικά προβλήματα του έργου δεν αντιμετωπίζονται» και ταυτόχρονα τονίζει ότι ο ανάδοχος, αν δε δοθούν λύσεις εδώ και τώρα, «είναι βέβαιο ότι θα αντιδράσει με κάθε τρόπο, ακόμη και με άρνηση εκτέλεσης εργασιών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το μέλλον της σύμβασης και του έργου».
ταν διαβάζει κάποιος σήμερα την παλιά επιστολή, νιώθει… σαν να μην πέρασε μια μέρα. «Οι σταθμοί Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας δεσμεύονται επί μακρόν λόγω αρχαιολογίας πλην σποραδικών εργασιών για διευκόλυνση των αρχαιολογικών και της κυκλοφορίας», περιέγραφε, μεταξύ άλλων, ο κ. Σίμας. Και όπως όλοι ξέρουν, οι συγκεκριμένοι σταθμοί παραμένουν δεσμευμένοι λόγω αρχαιολογίας ακόμη και σήμερα.
Ο κ. Σίμας έκανε φυσικά αναφορά και για το σταθμό στο Παπάφειο. «Εξακολουθεί η εκκρεμότητα παράδοσης του απαιτούμενου χώρου», έλεγε πριν από 15 μήνες. Ακριβώς το ίδιο ισχύει και σήμερα, αφού, παρά τα… θρυλούμενα, ο χώρος δεν παραδόθηκε στον ανάδοχο.
Για το τμήμα του μετρό που -αν όλα πάνε καλά- θα βρίσκεται ανατολικότερα του σταθμού της Ανάληψης, δηλαδή για τους σταθμούς Πατρικίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία, ο κ. Σίμας σημείωνε: «Παραμένει το πρόβλημα των απαλλοτριώσεων και αναμένεται η λήψη αποφάσεων». Στα άλυτα αυτά προβλήματα ήρθε να προστεθεί και το αμαξοστάσιο, όπου ακόμη και σήμερα ο δήμος Θεσσαλονίκης διατηρεί εγκαταστάσεις σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων.
Στην επιστολή που ήρθε στο φως το Μάιο του 2011, ο κ. Σίμας μιλούσε για τις αποκλείσεις του αναθεωρημένου χρονοδιαγράμματος του έργου, λέγοντας πάντως τότε ότι, αν ληφθούν μέτρα, είναι δυνατό το μετρό να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2016. «Ολα αυτά βέβαια θα ισχύσουν αρκεί να παρθούν άμεσα μέτρα και να εφαρμοστούν ριζοσπαστικές αποφάσεις», υπογράμμιζε ο διευθυντής του έργου.
Για να μπορέσει να ολοκληρωθεί το μετρό το 2016, ο κ. Σίμας υποστήριζε ότι πρέπει να παραδοθούν χώροι στην κοινοπραξία, ώστε να εγκαταστήσει εργοτάξια και να κατασκευάσει σταθμούς μετρό. Πότε έπρεπε να παραδοθούν οι χώροι αυτοί; Σύμφωνα πάντα με την επιστολή, ο χώρος στο Παπάφειο έπρεπε να παραδοθεί τον Ιούλιο του 2011, ο χώρος για τη διακλάδωση Πατρικίου το Μάρτιο του 2012, ο χώρος για το σταθμό Βούλγαρη τον Ιούνιο του 2012, ο χώρος για το σταθμό της Νέας Ελβετίας τον Ιούλιο του 2011, ο χώρος, τέλος, για την κατασκευή του αμαξοστασίου το Σεπτέμβριο του 2011.
Από όλους αυτούς τους χώρους, μόνον ένα τμήμα του αμαξοστασίου παραδόθηκε… Οι υπόλοιποι «θα» παραδοθούν.