Μόλις έχετε ξυπνήσει και για πρωινό σάς περιμένει ένα στρωμένο τραπέζι με πίτες με παραδοσιακό φύλλο, φρέσκα αβγά και σπιτικές μαρμελάδες. Δεν βρίσκεστε στο χωριό, αλλά στο μπουφέ ενός μεγάλου ξενοδοχείου της χώρας που συμμετέχει στο πρόγραμμα Ελληνικό Πρωινό. Ο Γιώργος Πίττας εμπνευστής και επικεφαλής του προγράμματος και μέλος του Δ.Σ. του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κατάφερε να μετατρέψει τα «προϊόντα της ντροπής», όπως λέει σε προϊόντα πολιτιστικής αυτοπεποίθησης. Ταξιδεύοντας εδώ και οκτώ χρόνια, σε όλη την Ελλάδα και ανακαλύπτοντας τους γαστρονομικούς θησαυρούς της κάθε περιοχής κατάφερε να «μπολιάσει» στην καρδιά του ξενοδοχειακού κλάδου την αξία της γαστρονομικής παράδοσης του κάθε τόπου. Το Ελληνικό Πρωινό φιλοξενείται από το μουσείο της Ακρόπολης μέχρι την Κάλυμνο και από την Ίο μέχρι την Πρέβεζα και μας καλεί να το δοκιμάσουμε από κοντά στην έκθεση της Horeca που ανοίγει τις πύλες της στις 9 με 12 Φεβρουαρίου στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo. [sidequote]Οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να αντιληφθούν το ρόλο που παίζει η γαστρονομία στη συγκρότηση της πολιτιστικής αλλά και της τουριστικής ταυτότητας κάθε τόπου[/sidequote] – Τι είναι το Ελληνικό Πρωινό και ποια είναι η επίδρασή του στο γαστρονομικό τουρισμό της χώρας; Ξεκινήσαμε το 2010, την περίοδο της κρίσης και στόχος μας ήταν με το Ελληνικό Πρωινό να εντάξουμε στα ελληνικά ξενοδοχεία όλο το γαστρονομικό πλούτο των περιοχών της χώρας μας. Μέχρι τότε τα πρωινά που έδιναν τα ξενοδοχεία ήταν American breakfast, continental breakfast κτλ. Με αυτόν τον τρόπο θα παρουσιάζαμε στους ξένους επισκέπτες μας τον πλούτο της ελληνικής γαστρονομίας. Ο σχεδιασμός αφορούσε τη διερεύνηση σε όλες τις περιοχές της χώρας των συνταγών και των πρώτων υλών των τροφίμων, γι’ αυτό και η ανάπτυξη ξεκίνησε όχι βγάζοντας ένα πρότυπο ελληνικό, δηλαδή να βάλουμε δέκα χαρακτηριστικά ελληνικά προϊόντα, αλλά να πάμε σε κάθε περιοχή και να βάλουμε τα τοπικά προϊόντα της περιοχής. Προϊόντα όπως αρτοσκευάσματα, λάδι, ελιές, γιαούρτι, μέλι, μαρμελάδες, τυροκομικά, αλλαντικά, πίτες, φρούτα, γλυκά, ροφήματα. Για να γίνει αυτό ταξιδέψαμε σε 41 περιοχές και γνωρίσαμε την τοπική κουζίνα, γνωρίσαμε τους ανθρώπους που ήταν παραγωγοί, σεφ και φτιάξαμε 41 ελληνικά πρότυπα ελληνικού πρωινού. Τα ξενοδοχεία μετά παρευρεθήκαν στην παρουσίαση και γνωρίσανε τι θα πρέπει να βάζουν σε κάθε περιοχή. Ουσιαστικά αυτό που κάναμε ήταν αρχικά να κινητοποιήσουμε τις τοπικές κοινωνίες, ώστε να ανανεώσουν τη σχέση τους με τον πλούτο της γαστρονομικής τους παράδοσης και φυσικά να αντιληφθούν το ρόλο που παίζει η γαστρονομία στη συγκρότηση της πολιτιστικής αλλά και της τουριστικής ταυτότητας κάθε τόπου. Στόχος μας ήταν οι ξενοδόχοι να γίνουν οι πρεσβευτές της ελληνικής γαστρονομίας. – Πόσα ξενοδοχεία έχουν υιοθετήσει έως τώρα το πρόγραμμα; Τι είναι το σήμα «Ελληνικό Πρωινό» και πώς παίρνουν την πιστοποίηση τα ξενοδοχεία; Αυτή τη στιγμή έχουμε 925 ξενοδοχεία τα οποία έχουν υιοθετήσει το Ελληνικό Πρωινό και από πέρσι για να θωρακιστεί ο θεσμός και να εξασφαλιστεί η αξιοπιστία του ξεκινήσαμε και τις πιστοποιήσεις. Τα ξενοδοχεία κάνουν την αίτηση, όπου συμπληρώνουν τα προϊόντα και τις συνταγές που έχουν και από εκεί και πέρα έρχονται κάποιες πιστοποιητικές εταιρίες, οι οποίες κάνουν την πιστοποίηση. [sidequote]Όσο πιο καλό πρωινό έχεις τόσο πιο πολύ αναβαθμίζεις τις υπηρεσίες σου. Ένας ξένος αν ευχαριστηθεί το ελληνικό πρωινό θα το γράψει στην ιστοσελίδα του, θα κάνει σχόλιο και θα γίνει μια τεράστια προβολή αυτού του ξενοδοχείου[/sidequote] – Ποιες δυσκολίες συναντήσατε μέχρι να καθιερωθεί το πρόγραμμα; Το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν το ότι οι Έλληνες δεν πίστευαν στην αξία του γαστρονομικού τους πολιτισμού. Υπήρχαν αρνήσεις ότι οι ξένοι δεν ήθελαν, δεν θα τους αρέσουν, εφόσον δεν τα είχαν δει πώς έβγαζαν συμπεράσματα; Επίσης θεωρούσαν ότι ήταν ακριβό. Ενδεχομένως κάποια πράγματα να αυξάνουν λίγο το κόστος, δηλαδή ένα πραγματικό μέλι είναι πιο ακριβό από ένα κινέζικο που έρχεται μέσω Βουλγαρίας. Αυτό που θέλαμε να δείξουμε ωστόσο είναι ότι όσο πιο καλό πρωινό έχεις τόσο πιο πολύ αναβαθμίζεις τις υπηρεσίες σου. Ένας ξένος αν ευχαριστηθεί το ελληνικό πρωινό θα το γράψει στην ιστοσελίδα του, θα κάνει σχόλιο και θα γίνει μια τεράστια προβολή αυτού του ξενοδοχείου. Υπάρχουν βέβαια ξενοδοχεία που έχουν ελληνικό πρωινό Α’ ποιότητας και άλλα που έχουν Γ’ ποιότητας. Δε μπαίνουμε στην ποιοτική του διάσταση, θέλουμε το κάθε ξενοδοχείο να έχει τα minimum προϊόντα και συνταγές για να πάρει το Ελληνικό Πρωινό. – Πόσα ακόμη ξενοδοχεία αναμένεται να «μπολιαστούν» με το πνεύμα της ανάδειξης των γαστρονομικών θησαυρών; Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν 925 ξενοδοχεία που έχουν ενταχθεί. Παλέψαμε οκτώ χρόνια, είναι από τα έργα τα οποία δεν γίνονται από τη μια μέρα στην άλλη και φτάσαμε εδώ που είμαστε τώρα. Είναι 969 ενταγμένα, 266 πιστοποιημένα και 151 ξενοδοχεία τα οποία έχουν υποβάλει αίτηση και είναι σε αναμονή πιστοποίησης. Στόχος μας για τον επόμενο χρόνο είναι να ξεπεράσουμε τα χίλια κατά πολύ και να φτιάξουμε άλλα 9 πρότυπα Ελληνικού Πρωινού. Φέτος, το 2018 θα το γιορτάσουμε, θα έχουμε φτάσει τα 50 Πρωινά και θα έχουμε ξεπεράσει τα 1000 ξενοδοχεία. Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο από το 2010, δηλαδή την εποχή που ήρθε η κρίση και ήμασταν όλοι σε ένα κλίμα απαισιοδοξίας, άνοιξε για πρώτη φορά το δρόμο για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας συνδέοντας τον αγροσυνεταιριστικό τομέα με τον ελληνικό τουρισμό, πολύ πριν το πάρει είδηση η Πολιτεία και αρχίσει και μιλάει για τη σύνδεση αυτών των πλευρών της οικονομίας. Τώρα αν με ρωτήσετε γιατί το Ελληνικό Πρωινό πέτυχε, θα απαντήσω γιατί είχε σχέδιο, επιμονή και δράση, αγκαλιάστηκε από τους μαγείρους και τους σεφ, υιοθετήθηκε από τους ξενοδόχους και αγαπήθηκε από το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Πριν από οκτώ χρόνια, το Ελληνικό Πρωινό δεν υπήρχε σαν έννοια στην ελληνική κοινωνία, αυτήν την στιγμή το βλέπεις στο μουσείο της Ακρόπολης, σε καφετέριες, σε εστιατόρια, μπήκε στη ζωή μας κι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Η μάχη η μεγάλη ήταν, η ντροπή που ένιωθαν για τον ελληνικό τραχανά, για τα λαλάγγια. Όλα αυτά τα παραδοσιακά, ελληνικά προϊόντα, που ήταν «προϊόντα ντροπής» να γίνουν προϊόντα πολιτιστικής αυτοπεποίθησης και να κερδίσουμε την αγορά. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. [sidequote]Η ελληνική κουζίνα πρέπει να κάνει μια βουτιά αυτογνωσίας για να δει ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει απέναντι στις άλλες. Το θέμα δεν είναι να γίνεις καλύτερος αλλά να γίνεις ιδιαίτερος[/sidequote] – Πέρα από τις παραδοσιακές πίτες και τα φρέσκα προϊόντα που απολαμβάνουν οι τουρίστες, ποια είναι η αξία του προγράμματος στην ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας κυρίως της διασφάλισης των «συνταγών της γιαγιάς»; Όταν πηγαίναμε σε περιοχές κινητοποιούσαμε τους πολιτιστικούς συλλόγους, τους συλλόγους γυναικών, οι οποίες φέρνανε την πραμάτειά τους. Ερχόντουσαν και φεύγανε με τοπικές συνταγές που η ίδια η κοινωνία είχε ξεχάσει. Αυτές κατατεθήκαν στο τραπέζι παρουσίασης του Ελληνικού Πρωινού κάθε περιοχής και έτσι πολλοί νέοι σεφ είδαν την πρώτη ύλη και ο κάθε σεφ, ο κάθε εστιάτορας, ο κάθε ξενοδόχος αντιλαμβάνεται αυτό το πράγμα με τον δικό του τρόπο. Ουσιαστικά στηριχθήκαμε στον πλούτο κάθε περιοχής και ήταν στο χέρι κάθε επαγγελματία αυτήν τη συνταγή να την παρουσιάσει ως έχει ή να την εξελίξει. – Πώς βλέπετε τη σύγχρονη ελληνική κουζίνα; Η ελληνική κουζίνα πρέπει να κάνει μια βουτιά αυτογνωσίας για να δει ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει απέναντι στις άλλες. Το θέμα δεν είναι να γίνεις καλύτερος αλλά να γίνεις ιδιαίτερος. Η Ελλάδα έχει όλη τη σεζόν φρούτα, τα καλύτερα λάδια στον κόσμο, πίτες που είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο, καθώς και το κατσικάκι και το προβατάκι που εκτρέφονται όχι σε εντατικές καλλιέργειες αλλά σε εκτατικές. Είναι από τα προϊόντα που πρέπει να αξιοποιήσουμε και όχι τα χοιρινά και τα βοδινά. Όλα αυτά είναι η περιουσία μας όπως βέβαια και τα χιλιάδες βότανα και χόρτα. – Υπάρχουν σχέδια για τη δημιουργία ενός ελληνικού μεσημεριανού; Τα ξενοδοχεία είναι υποχρεωμένα να έχουν πρωινό, δεν είναι υποχρεωτικό να έχουν κουζίνα. Στα ξενοδοχεία υπάρχει πεδίο δόξας και όσον αφορά στην εστίαση αλλά στη σχέση τους με τα ελληνικά κρασιά. Θα πρέπει κάθε ξενοδοχείο να χρησιμοποιεί τους οίνους της περιοχής τους. Υπάρχουν χίλια οινοποιεία στην Ελλάδα που το καθένα χρησιμοποιεί τις ποικιλίες της περιοχής, υπάρχουν για παράδειγμα 25 ΠΟΠ κρασιά. Πρώτα ωστόσο θέλουμε να κατοχυρώσουμε το Ελληνικό Πρωινό, αυτήν την στιγμή δεν υπάρχει άμεση πρωτοβουλία γιατί είναι της μόδας και οι ξένες κουζίνες. Σαφώς τα ελληνικά κρασιά θα πρέπει να αξιοποιούνται. Στόχος μας είναι αυτήν την στιγμή να πλησιάσουμε όσο περισσότερα ξενοδοχεία και να πιστοποιηθούν για να κλείσει ένας κύκλος και να αρχίσει ένας καινούριος. – Ποια είναι τα σχέδια για την προώθηση του Ελληνικού Πρωινού στο εξωτερικό ύστερα και από τη βράβευσή του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή; Τώρα που συγκροτείται μια κρίσιμη μάζα ξενοδοχείων που έχουν Ελληνικό Πρωινό θα γίνουν κάποιες κινήσεις για την προώθηση στο εξωτερικό. Είναι στα σχέδια αλλά δεν μπορώ να σας πω κάτι συγκεκριμένο. – Πόσες περιοχές συμμετέχουν στο Ελληνικό Πρωινό, ποιες θα παρουσιαστούν στην έκθεση Horeca και τι άλλο αναμένεται να δούμε; Συμμετέχουν 41 περιοχές της χώρας, όπου έχουμε πάει, έχουμε ψάξει και έχουμε φτιάξει το πρότυπο. Έχουμε ψάξει δηλαδή την αγορά, τους προμηθευτές, τις συνταγές και έχουμε φτιάξει το πρότυπο Ελληνικό Πρωινό κάθε περιοχής. Φέτος θέλουμε να κάνουμε άλλα 9, κάναμε το ’17 τον Πόρο, την Πρέβεζα, τη Μήλο, την Πάρο, την Ίο και την Κάλυμνο. Στο τέλος της χρονιάς θέλουμε να ξεπεράσουμε τις 50 περιοχές. Οι παραπάνω έξι περιοχές θα παρουσιαστούν στην έκθεση Horeca. Θα δούμε τα προϊόντα και τις συνταγές αυτών των περιοχών στο περίπτερό μας και θα γίνουν και έξι παρουσιάσεις μεμονωμένες του πρότυπου Πρωινού, δηλαδή ανά τρεις ώρες το Σάββατο και την Κυριακή, η κάθε περιοχή σε κάποια τραπέζια θα δείξουν τα προϊόντα και τις συνταγές, οι οποίες συγκροτούν το Ελληνικό Πρωινό κάθε περιοχής.