Περισσότεροι από τους μισούς Θεσσαλονικείς κάνουν σέρβις στα αυτοκίνητά τους «όποτε μπορούν» ή «όταν δεν πάει άλλο» (ποσοστά 34% και 17% αντίστοιχα), εξαιτίας της οικονομικής δυσπραγίας (36%) και της έλλειψης χρόνου (15%), με ό,τι αυτό σημαίνει για την κατάσταση του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων.

Το ανησυχητικό αυτό συμπέρασμα προκύπτει από έρευνα που διενήργησε η εταιρεία Interview, για λογαριασμό του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), σε δείγμα 405 καταναλωτών και 253 επισκευαστών/μηχανικών μελών του φορέα.

Βάσει της έρευνας, εννέα στους δέκα ιδιοκτήτες συνεργείων είδαν τα έσοδά τους να κινούνται «όπισθεν», με μέση πτώση της τάξης του 57%, καθώς η μείωση των τιμών -κατά 28% μέσο όρο- δεν στάθηκε ικανή να φέρει περισσότερους πελάτες (αν και έξι στους δέκα -58%- δήλωσαν ότι η περαιτέρω μείωση τιμών θα αποτελούσε κίνητρο για έγκαιρη επίσκεψη στο συνεργείο).

Στη Θεσσαλονίκη εντοπίστηκαν 60 παράνομα συνεργεία σε 4 μήνες!

Τρεις στους δέκα ιδιοκτήτες προσανατολίζονται στη λύση της απόλυσης, ενώ πολλοί βάζουν «λουκέτο», πιεζόμενοι και από τον βραχνά των παράνομων -χωρίς άδεια λειτουργίας- συνεργείων, που ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια σε πυλωτές και υπόγεια (τα οποία οι νόμιμοι ιδιοκτήτες δείχνουν ως βασική αιτία των προβλημάτων τους σε ποσοστό σχεδόν 43%, έναντι 66,4% για τα λειτουργικά κόστη, όπως εξοπλισμός, εργαλεία, ενοίκια).

Σύμφωνα με εκτιμήσεις που διατύπωσε σήμερα, στη Θεσσαλονίκη, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Επισκευαστών Αυτοκινήτων Μηχανημάτων και Μοτοποδηλάτων Ελλάδος (ΟΒΕΑΜΕ), Αναστάσιος Λυκαρτζής, μεταξύ 2010 και 2011 έκλεισαν περίπου 70 συνεργεία επί συνόλου περίπου 700 στο νομό Θεσσαλονίκης.

Αυτό που αξίζει να αναφερθεί είναι ότι σχεδόν για καθένα που έκλεισε άνοιξε ένα παράνομο! «Με βάση ελέγχους που πραγματοποιούμε, μέσα σε μόλις τέσσερις μήνες εντοπίσαμε 60 παράνομα συνεργεία, που δεν έχουν κανένα χαρτί, τα οποία και καταγγείλαμε στο ΣΔΟΕ», γνωστοποίησε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συλλόγου Πτυχιούχων Μηχανικών Ιδιοκτητών Συνεργείων Επισκευής Αυτοκινήτων Ν. Θεσσαλονίκης, Βασίλης Σταματιάδης.

Κι αυτό τη στιγμή που για να ανοίξει ένα νόμιμο συνεργείο, ο ιδιοκτήτης χρειάζεται να επενδύσει πάνω από 50.000 ευρώ και να έχει παρακολουθήσει μαθήματα τεχνικής σχολής για τουλάχιστον τρία χρόνια. Με βάση την ισχύουσα κατάσταση, οκτώ στους δέκα (79%) δηλώνουν «λίγο ή καθόλου» αισιόδοξοι για το μέλλον της επιχείρησής τους.

Δεν ασχολούνται με την υγραεριοκίνηση
Στο μεταξύ, μπορεί ο καλπασμός στις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης να καθιστά δελεαστική την υγραεριοκίνηση, αλλά προς το παρόν ούτε οι καταναλωτές, ούτε οι ιδιοκτήτες συνεργείων έχουν επιβιβαστεί στο… όχημα της ευκαιρίας.

Σύμφωνα με την έρευνα της Interview, το 71% των καταναλωτών σκέφτονται «λίγο ή καθόλου» το ενδεχόμενο να εγκαταστήσουν κιτ υγραερίου στο όχημά τους, έναντι ποσοστού 25%, που το θεωρεί «αρκετά ή πολύ πιθανό» και 5%, που το έχει ήδη πράξει. Παράλληλα, πάνω από οκτώ στους δέκα ιδιοκτήτες συνεργείων (84%) δεν ασχολούνται με την τοποθέτηση εξοπλισμού υγραερίου.

Υπέρ της πετρελαιοκίνησης
Περίπου επτά στους δέκα ερωτηθέντες καταναλωτές τίθενται υπέρ της πετρελαιοκίνησης στις μεγάλες πόλεις και μόνο το 29% κατά. Όπως σημείωσε ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Παναγιώτης Παπαδόπουλος, η πετρελαιοκίνηση θα εξυπηρετούσε επιχειρήσεις και ιδιώτες, δεδομένου ιδίως ότι με τις σύγχρονες τεχνολογίες κινητήρων, το πετρέλαιο «δεν ρυπαίνει πια όπως στο παρελθόν».

Αντίθετη γνώμη είχε, πάντως, ο κ.Λυκαρτσής, σύμφωνα με τον οποίο δεν αρκούν μόνο οι κινητήρες (τεχνολογίας Euro 5, Euro 6), όταν η ποιότητα του ίδιου του πετρελαίου στην αντλία είναι κακή. «Αν δεν βελτιώσουμε το καύσιμο, θα πέφτουμε σαν τα κοτόπουλα σε περίπτωση πετρελαιοκίνησης στις μεγάλες πόλεις», είπε χαρακτηριστικά.

Πάντως, το μέλλον δεν αποκλείεται να επιφυλάσσει καλύτερες ημέρες στον κλάδο, σύμφωνα με τον κ.Λυκαρτσή, αφού, μετά την καθίζηση στην αγορά νέων αυτοκινήτων, ολοένα περισσότεροι θα προτιμούν τη συντήρηση του παλιού τους οχήματος από την απόκτηση νέου.

Παράλληλα, περισσότεροι ιδιοκτήτες αναμένεται να στραφούν στο συνεργείο της γειτονιάς, «φεύγοντας» από την επίσημη αντιπροσωπεία (σήμερα το 44% των ερωτηθέντων προτιμά την αντιπροσωπεία).