Την παύση της ειδικής εκκαθάρισης στην Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) και την ένταξή της σε ενιαίο αμυντικό φορέα υπό την εποπτεία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, «100% στο δημόσιο», ζητούν -μεταξύ άλλων- οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση, που καταγγέλλουν σχέδιο πλήρους απαξίωσης της εταιρείας, με τελικό στόχο το ξεπούλημά της -όπως λένε- σε ιδιώτη και συγκεκριμένα σε γνωστό γερμανικό όμιλο.
Όπως επισήμανε σήμερα, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων, Θεόδωρος Αλιόγκας, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις το κυβερνητικό σχέδιο είναι το δημόσιο να κρατήσει ποσοστό μόλις 30%-35% των μετοχών της εταιρείας, ώστε τουλάχιστον να έχει δικαίωμα βέτο στις όποιες αποφάσεις, και το υπόλοιπο 65% να δοθεί σε ιδιώτη επενδυτή με ταυτόχρονη μακροχρόνια παραχώρηση και των αντισταθμιστικών ωφελημάτων (γνωστών με το αρκτικόλεξο «ΑΩ»).
Τα ΑΩ αφορούν υποδομές αιχμής, που δημιουργήθηκαν στην ΕΛΒΟ τα προηγούμενα χρόνια, επί ημερών Μυτιληναίου, στο πλαίσιο έργων όπως η παραγωγή των οχημάτων Leopard. Το «φιλέτο» μεταξύ αυτών των υποδομών είναι το κτήριο ελέγχου ηλεκτρομαγνητικής συμβατότητας, «ίσως το ένα από δύο στην Ευρώπη», όπως ανέφεραν οι εργαζόμενοι, το οποίο είναι αυτό που κατά κύριο λόγο θα τραβούσε το ενδιαφέρον ενός ιδιώτη. Τα συνολικά ΑΩ, των οποίων η αξία υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε 66 εκατ. ευρώ, θα αποτελέσουν και το βασικό δέλεαρ για την είσοδο επενδυτή στην εταιρεία, η οποία έχει να παρουσιάσει σύμφωνα με τους εργαζόμενους τρία σημαντικά κομμάτια περιουσιακών στοιχείων: το μηχανολογικό της εξοπλισμό, ο οποίος «πάει πακέτο» με τα κτηριακά συγκροτήματα, η αποθήκη των ανταλλακτικών, εκτιμώμενης αξίας 20 εκατ. ευρώ και δύο οικόπεδα στη Σίνδο.
Η επιχείρηση που συζητιέται εντονότερα στους διαδρόμους της ΕΛΒΟ και των αρμόδιων υπουργείων ως ενδιαφερόμενη για την ΕΛΒΟ είναι η KMW (Krauss-Maffei-Wegmann) σύμφωνα πάντα με τους εργαζόμενους, στους οποίους οφείλονται δεδουλευμένα δύο μηνών. «Οι προηγούμενοι δεν το έλεγαν. Αυτοί το λένε καθαρά, ότι απόφαση τους είναι να δώσουν την ΕΛΒΟ σε εταιρεία όπως η KMW», επισήμανε ο κ. Αλιόγκας, σύμφωνα με τον οποίο δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις σε σχέση με το πότε και πώς θα γίνει η πώληση.
Εν αναμονή των εξελίξεων, η αμυντική βιομηχανία, που αδυνατεί σήμερα να πληρώσει μέχρι και τους λογαριασμούς της ΔΕΗ σύμφωνα με τους εργαζόμενους, έχει στερέψει από ρευστότητα. Από τη μία δεν έχει αντικείμενο παραγωγής, καθώς ακόμη και το «σίγουρο» έργο ανακατασκευής αρμάτων του αιγυπτιακού στρατού παραμένει παγωμένο. Από την άλλη, παρότι το Ειδικό Εφετείο Αθηνών δικαίωσε τελεσίδικα την ΕΛΒΟ σε υπόθεση εναντίον του υπουργείου Άμυνας και της επιδίκασε 9 εκατ. ευρώ, η αμυντική βιομηχανία μέχρι σήμερα δεν έχει λάβει -σύμφωνα με τους εργαζόμενους- τα οφειλόμενα (πρόκειται για κύρια οφειλή ύψους 7 εκατ. ευρώ και τόκους ύψους 2 εκατ. από πρόγραμμα παραγωγής οχημάτων διαφόρων τύπων που η ΕΛΒΟ παρέδωσε στο ΓΕΣ) . Μάλιστα, προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας για να πετύχει τη μη καταβολή τής οφειλής.
«Αν υπογράψουν το πρόγραμμα για τα αιγυπτιακά οχήματα, “αύριο” θα έχουμε εδώ 100 οχήματα (σ.σ. το πρόγραμμα αφορά 99 οχήματα, εκ των οποίων τα 77 θα πρέπει να ανακατασκευαστούν εξολοκλήρου στην ΕΛΒΟ)», σημείωσε ο κ. Αλιόγκας, ενώ ο ταμίας του Σωματείου και μέλος της διοίκησης του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου, Μάριος Τσελώνης, υποστήριξε ότι το ανεκτέλεστο έργων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ανέρχεται σε 300 εκατ. ευρώ. «Μόνο αυτά να μας δοθούν, η ΕΛΒΟ θα έχει δουλειά για 15 χρόνια», είπε χαρακτηριστικά καλώντας τον αρμόδιο υπουργό, Πάνο Καμμένο να υπογράψει το πρόγραμμα και πρόσθεσε ότι κάποτε γύρω από την ΕΛΒΟ ζούσαν 15.000 επιχειρήσεις-δορυφόροι.
Οι εργαζόμενοι, που σήμερα πραγματοποίησαν πορεία διαμαρτυρίας προς το διοικητήριο, είναι αποφασισμένοι να αποτρέψουν τις εξελίξεις και να επιδιώξουν λύσεις, μεταξύ άλλων με δυναμικές κινητοποιήσεις και παραστάσεις διαμαρτυρίας στη Βουλή. «Η λύση είναι μία. Κλιμακώνουμε την αντίδρασή μας. Ήδη βγάλαμε το τεθωρακισμένο όχημα μάχης (ΤΟΜΑ) Κένταυρος στην πύλη. Θα βάλουμε τα οχήματα να κάνουν παρέλαση για να ξέρουν οι άνθρωποι τι παράγει η ΕΛΒΟ», κατέληξε ο κ.Αλιόγκας.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΕΚΘ, Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης, καυτηρίασε το αδιέξοδο στο οποίο έχει οδηγηθεί η βιομηχανία, η οποία τον Ιανουάριο του 2014 τέθηκε σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης.
Σε ανακοίνωσή της, η Λαϊκή Ενότητα (Θεσσαλονίκη) επισημαίνει ότι τυχόν ιδιωτικοποίηση της ΕΛΒΟ θα είχε καταστροφικά αποτελέσματα για τις αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας και την αμυντική δυνατότητά της.