Σφοδρές αντιδράσεις συνεχίζει να ξεσηκώνει η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου «Ισορροπία του Nash», που βασίζεται και σε αποσπάσματα του βιβλίου του Σάββα Ξηρού. Συγγενείς των θυμάτων της τρομοκρατικής οργάνωσης «17Ν» εκφράζουν την οργή τους, κάνοντας λόγο για «”εξαγνισμό” και “ηρωοποίηση” ενός κατά συρροή δολοφόνου». «Θα περίμενε κανείς το επίσημο Εθνικό Θέατρο να αναζητάει την έμπνευση του στους υπερασπιστές και όχι στους διώκτες της δημοκρατίας. Η τέχνη δεν έχει όρια. H στρατευμένη όμως τέχνη κρίνεται ως προς τις σκοπιμότητες της. Iδίως όταν έχει ως στόχο τον “εξαγνισμό” και την “ηρωοποίηση” ενός κατά συρροή δολοφόνου. Ευτυχώς, το φως πάντα νικάει το σκοτάδι», έγραψε στον λογαριασμό του στο Facebook ο περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας, Κώστας Μπακογιάννης. Και η Ντόρα Μπακογιάννη σημείωσε στη σελίδα της στο Facebook: «Καταδικασμένος ως κατά συρροή δολοφόνος από την ελληνική δικαιοσύνη, θεατρικός συγγραφέας με τα χρήματα του αγρίως φορολογούμενου ελληνικού λαού, τι άλλο θα κάνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για να εξαγνίσει τον τρομοκράτη Σάββα Ξηρό;». Σε άλλο μήνυμά της στο Twitter ανέφερε: «Ο κ. Ξηρός δήλωσε ότι ξεχρέωσε. θα φέρει πίσω και τους πατεράδες των παιδιών μας;».
Ο κ. Ξηρός δήλωσε ότι ξεχρέωσε. θα φέρει πίσω και τους πατεράδες των παιδιών μας; ΝΜ
— Ντόρα Μπακογιάννη (@Dora_Bakoyannis) Ιανουάριος 26, 2016
«Αυτό που συμβαίνει είναι απαράδεκτο. Τέτοιες ενέργειες οδηγούν στην ηρωοποίηση τρομοκρατών και μάλιστα από δημόσιους φορείς», λέει στον «Ελεύθερο Τύπο» ο δικηγόρος και πρώην βουλευτής Άρτας της ΝΔ, Λευτέρης Παπαδημητρίου, ο οποίος πυροβολήθηκε πέντε φορές στα πόδια τον Νοέμβριο του 1992 έξω από το σπίτι του στο Μαρούσι με το ιστορικό 45άρι της «17Ν», χωρίς να πέσει νεκρός. Ανακοίνωση κατά του Εθνικού Θεάτρου εξέδωσε και η οργάνωση «Ως Εδώ» (ομάδα συγγενών θυμάτων τρομοκρατίας). Σε αυτήν κάνει λόγο για προσπάθεια εξαγνισμού του Σάββα Ξηρού και της «τρομοκρατικής πράξης», τονίζοντας πως «έτσι καλύπτει ο φασισμός τις επιλογές του». «Το Εθνικό Θέατρο αποφάσισε να ανεβάσει μια παράσταση βασισμένη στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού, φέρνοντας στο Εθνικό προσκήνιο το έργο του κατά συρροή δολοφόνου. Του καταδικασμένου τρομοκράτη. Με αυτό τον τρόπο η κεντρική Εθνική σκηνή – έστω και στην επίσης χρηματοδοτούμενη από Δημόσιους πόρους, Πειραματική της εκδοχή – δίνει την ευκαιρία στον κ. Ξηρό να κάνει Τέχνη. Να γίνει Τέχνη. Να δείξει Τέχνη. Και δι’ αυτού του τρόπου να εξαγνιστεί η τρομοκρατική πράξη. Να γίνει συμπαθής ο δολοφόνος, γιατί πάνω απ’ όλα «είναι άνθρωπος», αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωση.
Το σχόλιο της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα
«Ενώ η τέχνη δεν θα έπρεπε να λογοκρίνεται, ενωνόμαστε με το κίνημα “Ως Εδώ” θέτοντας το ερώτημα αν το δημόσιο θα έπρεπε να χρηματοδοτεί την τέχνη ενός τρομοκράτη», σχολίασε στο Twitter και η πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα.
While art should not be censored, we join “Os Edo” in questioning if the public should fund the art of a terrorist. pic.twitter.com/FmQFdFiScq — U.S. Embassy Athens (@USEmbassyAthens) Ιανουάριος 26, 2016
Η απάντηση του Εθνικού Θεάτρου
Οι αντιδράσεις είχαν ως αποτέλεσμα το Εθνικό Θέατρο να εκδώσει ανακοίνωση – απάντηση, στην οποία σημειώνει: «Καμιά ιδέα δεν μπορεί να δικαιολογήσει εγκλήματα εναντίον της ανθρώπινης ζωής» με αυτή τη φράση τελειώνει το κείμενο της παράστασης η «Ισορροπία του Nash» που παρουσιάζεται από 15 έως 31 Ιανουαρίου (8 παραστάσεις) στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Και αυτό είναι το μήνυμα που «παίρνουν μαζί τους» οι θεατές της παράστασης. Η συγκεκριμένη παράσταση με την ευθύνη της σκηνοθέτιδας Πηγής Δημητρακοπούλου χρησιμοποιεί ως devised theatre αποσπάσματα από τους «Δίκαιους» του Αλμπέρ Καμύ καθώς και αποσπάσματα από το βιβλίο του Σάββα Ξηρού για να καταδείξει την παναθρώπινη ιδέα ότι η βία δεν είναι λύση. Η δικαιοσύνη δίκασε για πάντα τους εγκληματίες – τρομοκράτες. Το θέατρο σαν τέχνη δεν έρχεται να ξαναδικάσει αλλά να αναδείξει καίρια ανθρώπινα προβλήματα. Είναι χώρος δημόσιου διαλόγου. Η Πειραματική Σκηνή ως τόπος έρευνας νέων καλλιτεχνών οφείλει να καταπιάνεται και με επικίνδυνα θέματα ακόμη και αν πατάει στην κόψη του ξυραφιού.