Στο κανονικό πρόγραμμα του 23ου Δημοτικού Σχολείου Πειραιά, μπήκε το σκάκι, όπως έχει μπει και σε λίγα άλλα σχολεία. Το «διαβατήριο» γι’ αυτή την είσοδο του πνευματικού αθλήματος, την οποία δέχθηκαν με μεγάλη χαρά μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς, έδωσε η ευέλικτη ζώνη που υπάρχει εδώ και 8-9 χρόνια στο ελληνικό σχολείο.

H ευέλικτη ζώνη διαθεματικών και δημιουργικών δραστηριοτήτων αποτελεί τμήμα του εβδομαδιαίου σχολικού προγράμματος, δίωρης τουλάχιστον διάρκειας, στο Δημοτικό Σχολείο και αποτελεί μια καινοτομία στο εκπαιδευτικό σύστημα στο οποίο εντάχθηκε πιλοτικά το 2002-2003 και σε περισσότερα σχολεία από την επόμενη χρονιά.

Σύμφωνα με τους εμπνευστές της εφαρμογής της στην Ελλάδα, η ευέλικτη ζώνη στοχεύει στην αναμόρφωση του σχολικού χρόνου και στην καλλιέργεια πρωτοβουλιακής, συνεργατικής και διαθεματικής προσέγγισης της μάθησης, αλλά και ανάπτυξης της κριτικής σκέψης, της συλλογικής προσπάθειας και της βιωματικής δράσης του μαθητή μέσα από ανάλογες δραστηριότητες και σχέδια εργασίας.

Τα θέματα που διερευνώνται μπορεί να προέρχονται από τα ενδιαφέροντα των μαθητών, τα επίκαιρα ζητήματα του τόπου τους και του κόσμου, αλλά κι από τα ερεθίσματα που προσφέρουν τα μαθήματα του σχολείου.

Η ιδέα για τα μαθήματα σκάκι ανήκει στον Δημήτρη Ράμμου, δάσκαλο του 23ου ΔΣ Πειραιά και σκακιστή, ο οποίος έκανε την αρχή αμέσως μόλις έλαβε το πράσινο φως από τον διευθυντή του σχολείου Νίκο Αγιάνογλου.

Ο Δημήτρης Ράμμος έχει κάνει μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία με θέμα τις παιδαγωγικές αρετές του σκακιού. Θεωρεί ότι η επιτυχία της φετινής προσπάθειας με το σκάκι στο σχολείο είναι ότι τα παιδιά της τάξης του θέλουν να το συνεχίσουν είτε μέσα είτε έξω απ΄το σχολείο. Αρκετοί από τους γονείς των παιδιών έχουν ήδη έρθει σε επαφή με σκακιστικούς συλλόγους.

Βλέπει το σκάκι ως μια ευκαιρία σε μια περίοδο που τα παιδιά δεν έχουν κίνητρα και αφορμές, αλλά και ευκαιρίες να ασχοληθούν με πράγματα που έχουν πνευματικό προσανατολισμό.

Όπως λέει, άλλωστε, η ενασχόληση των παιδιών με την τεχνολογία έχει εκτός από θετικές και αρνητικές όψεις που πρέπει να προσεχθούν.