Σαν να μην έφταναν οι αλλεπάλληλες αλλαγές των τελευταίων ετών στον τρόπο φορολόγησης και τεκμηρίων των ΙΧ αυτοκινήτων ήρθε και ο νέος τρόπος που υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας, που κάνει υποψήφιους αγοραστές και πωλητές αυτοκινήτων άνω κάτω…
Αυτοκίνητα με πρώτη ημερομηνία άδειας κυκλοφορίας έως 30/09/2010 θα υπολογίζουν τα τέλη του 2011 με το παλιό σύστημα, δηλαδή ανάλογα με τα κυβικά εκατοστά του κινητήρα.
Όμως, για αυτοκίνητα με ημερομηνία άδειας κυκλοφορίας από 31/09/2010 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας (πράσινα τέλη) υπολογίζονται με βάση τα καυσαέρια CO2 που παράγει το αυτοκίνητο ανά χιλιόμετρο.
Σύμφωνα με τους εμπόρους αυτό το νέο σύστημα έφερε μία αρκετά γερή αύξηση στα ποσά των τελών κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα μεσαίου κυβισμού ενώ δημιούργησε και μία νέα κατηγορία αυτοκινήτων που τυγχάνουν ευνοϊκής αντιμετώπισης χάρη στους λιγοστούς ρύπους που παράγουν.
Έτσι για παράδειγμα, ένα σπορ αυτοκίνητο γνωστής ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας που αγοράστηκε μέχρι τις 30/09/2010 έχει τέλη 120 ευρώ.
Το ίδιο αυτοκίνητο αν το αγοράσετε σήμερα θα έχετε τέλη της τάξεως των 822 ευρώ το χρόνο.
Αντίστοιχα για μεσαίας κατηγορίας μοντέλο γνωστής γερμανικής εταιρίας στα 1,8 κ.εκ. με το παλιό σύστημα ο ιδιοκτήτης του πλήρωνε 270 ευρώ για τέλη κυκλοφορίας. Για το ίδιο ακριβώς μοντέλο αγορασμένο σήμερα ο κάτοχός του θα πληρώνει 414 ευρώ.
Αντίθετα για αυτοκίνητα που παράγουν μέχρι 100 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο δεν θα πληρώνονται τέλη κυκλοφορίας.
Το θέμα είναι ότι τα μοντέλα που είναι σε θέση να εκμεταλλευθούν το νέο σύστημα για μηδενικά τέλη δεν ξεπερνούν τα δέκα. Ενώ ανάμεσά τους υπάρχουν και αυτοκίνητα που φτάνουν ή και ξεπερνούν σε αξία τα 60.000 ευρώ και επωφελούνται απλά γιατί ανήκουν στην κατηγορία των υβριδικών.
Κι αυτό δείχνει τα κενά του νέου τρόπου καθορισμού των τελών κυκλοφορίας, αφού σίγουρα κάποιος που έχει να δώσει τόσα χρήματα για αυτοκίνητο το λιγότερο που τον απασχολεί είναι να πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας.
Από την άλλη το κόστος των υβριδικών εκδόσεων ή αλλιώς των μοντέλων που δικαιούνται μηδενικά τέλη, κοστίζουν στις περισσότερες περιπτώσεις αρκετές εκατοντάδες έως και μερικές χιλιάδες ευρώ πιο ακριβά από τα αντίστοιχα απλά μοντέλα, πράγμα που κυριολεκτικά εκμηδενίζει το όποιο όφελος αφού για να γίνει απόσβεση θα πρέπει να περάσουν έως και 10 χρόνια χρήσης.
Αν σε αυτό συνυπολογίσουμε το κόστος της ασφάλειας των «υποχρεωτικών» από τις αντιπροσωπείες ετήσιων σέρβις που κατά μέσο όρο κυμαίνονται σε 160 ευρώ και των καυσίμων, αντιλαμβανόμαστε ότι το κόστος χρήσης ενός αυτοκινήτου εκτινάσσεται κυριολεκτικά σε δυσθεώρητα για την εποχή επίπεδα ενώ τα «πράσινα» τέλη μάλλον για «πράσσειν άλογα» μοιάζουν.
Τέλη για αυτοκίνητα με πρώτη ημερομηνία κυκλοφορίας έως 30/09/2010
Έως 300 κ.εκ 20€
301-785 κ.εκ 50€
786-1071 κ.εκ 110€
1072-1357 κ.εκ 120€
1358-1548 κ.εκ 220€
1549-1738 κ.εκ 240€
1739-1928 κ.εκ 270€
1929-2357 κ.εκ 600€
2358-3000 κ.εκ 800€
3001-4000 κ.εκ 1000€
4001 και ανω 1200€
Πίνακας υπολογισμού για αυτοκίνητα με πρώτη ημερομηνία κυκλοφορίας από 31/09/2010. Ο υπολογισμός γίνεται με βάση τα γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο που παράγει το αυτοκίνητο επί το συντελεστή που προβλέπει ο πίνακας.
Τέλη κυκλοφορίας από 31/09/2010
Εκπομπές CO2/κλμ.
0-100 μηδενικά τέλη
101-120 x0.8€
121-140 x1€
141-160 x1.5€
161-180 x2€
181-200 x2.25€
201-250 x2.5€
251 και άνω x3€