Ως σημαντικό «βήμα επιστροφής στην κανονικότητα» για την ελληνική οικονομία χαρακτηρίζουν την ταχεία ολοκλήρωση της γ’ αξιολόγησης και την εξασφάλιση «Staff Level Agreement» (SLA) μεταξύ της χώρας και των θεσμών, ευρωπαϊκές πηγές πλησίον της διαπραγμάτευσης.
Όπως επεσήμαναν σήμερα το πρωί, οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης υποδέχθηκαν κατά τρόπο ιδιαίτερα θετικό τη συμφωνία, που ετέθη ενώπιον τους κατά το χθεσινό Eurogroup, και πλέον -βάσει του χρονοδιαγράμματος που έχει συμφωνηθεί μεταξύ Θεσμών και Ελλάδος- η επόμενη ημερομηνία ορόσημο είναι εκείνη της 22ας Ιανουαρίου 2018, οπότε είναι προγραμματισμένη συνεδρίαση του Eurogroup υπόψη της οποίας θα τεθεί η λεγόμενη «Έκθεση Συμμόρφωσης» (Compliance Report), ώστε να ολοκληρωθεί και τυπικά η γ’ αξιολόγηση -σε χρόνο ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα.
Η εξέλιξη αυτή «θα ανάψει το πράσινο φως» για την εκταμίευση πόρων του προγράμματος στήριξης στις αρχές Φεβρουαρίου, η οποία εκτιμάται περί τα 5 δισ. ευρώ, αν και το κονδύλι αυτό μπορεί να αναθεωρηθεί.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, εκ των συνολικά 110 προαπαιτούμενων ενεργειών, (prior actions) που σχετίζονται με την γ’ αξιολόγηση του προγράμματος προσαρμογής, έχει ήδη υλοποιηθεί ποσοστό της τάξης του 30%, ενώ σημαντικό μέρος των υπολοίπων ενεργειών βρίσκεται ήδη σε προχωρημένο στάδιο. Εκ του παραπάνω συνόλου των 110 προαπαιτούμενων ενεργειών περί το 1/3 απαιτεί νομοθέτηση, η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως την περίοδο των Χριστουγέννων, ενώ το λοιπό αναμένεται να καλυφθεί μέσω υπουργικών αποφάσεων και άλλων κινήσεων υλοποίησης.
Όπως επεσήμαναν οι ίδιες ευρωπαϊκές πηγές, δεν τίθεται ζήτημα λήψης νέων δημοσιονομικών μέτρων για το 2018, καθώς η εκτίμηση των θεσμών είναι πως ο στόχος εξασφάλισης πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% επί του ΑΕΠ το 2018, είναι επιτεύξιμος βάσει των αναπτυξιακών ρυθμών που θα εμφανίσει η χώρα, ενώ σε ό,τι αφορά στο δημοσιονομικό πακέτο το οποίο υιοθετήθηκε για τη διετία 2019-2020 κατόπιν των προτάσεων του ΔΝΤ, το οποίο θα έχει δημοσιονομικά ουδέτερο χαρακτήρα, οι συζητήσεις αναμένεται να ξεκινήσουν την περίοδο Μαΐου-Ιουνίου 2018.
Αναφορικά με την επόμενη, τέταρτη κατά σειρά αξιολόγηση του τρέχοντος προγράμματος, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, απαιτείται η εκπλήρωση 81-82 δεσμεύσεων (key deliverables) εκ μέρους της ελληνικής πλευράς.
Εξειδικεύοντας τη συζήτηση για την τρέχουσα αξιολόγηση, οι ίδιες πηγές επεσήμαναν ότι τα στοιχεία για την πορεία του ΑΕΠ που δημοσίευσε χθες η ΕΛΣΤΑΤ, περί ανάπτυξης 0,3% το τρίτο τρίμηνο 2017, συνάδουν απολύτως με τους στόχους και τις προβλέψεις του προγράμματος προσαρμογής, όπως γράφει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
«Πλέον κοιτάμε την υλοποίηση. Την εφαρμογή των μέτρων τα οποία έχουν ήδη ληφθεί», τόνιζαν οι ίδιες πηγές απαντώντας σε ερωτήματα εκπροσώπων του Τύπου, σημειώνοντας ότι μέσω των πλειστηριασμών ακινήτων παρέχεται η δυνατότητα εντοπισμού των λεγομένων στρατηγικών κακοπληρωτών. Σύμφωνα επίσης με αυτές, περί το 1/3 των προγραμματισμένων έως τώρα ηλεκτρονικών πλειστηριασμών δεν υλοποιήθηκε επειδή οι δανειολήπτες συμφώνησαν στην αποπληρωμή των οφειλών τους.
Ωστόσο, οι ίδιες πηγές, επεσήμαναν επίσης ότι εκ των ζητημάτων που απομένουν, στο μικροσκόπιό τους βρίσκονται ζητήματα που αφορούν στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας, η διαδικασία αδειοδότησης επιχειρήσεων, το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, το Κτηματολόγιο και σειρά άλλων.
Στον τομέα της ενέργειας έχει ήδη επιτευχθεί συμφωνία, σε συνεννόηση και με την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ, για ορισμένες εκ των λιγνιτικών μονάδων ενώ πλέον εξετάζεται το μοντέλο που θα ακολουθηθεί για τη λειτουργία της αγοράς ενέργειας καθώς και η προώθηση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ.
Τέλος, υπό εκκρεμότητα παραμένει η περαιτέρω προώθηση της αναμόρφωσης του Δημόσιου τομέα με τον διορισμό ανώτερων στελεχών (μάνατζερς), όπως προβλέπει η νομοθεσία και η εφαρμογή της νομοθεσίας κατά της διαφθοράς που άπτεται της διαφάνειας στη χρηματοδότηση των κομμάτων.
Πάντως, όπως επεσήμαιναν οι ίδιες πηγές, αν και το ζήτημα του ΦΠΑ στα νησιά εξετάστηκε, υπάρχουν προβλήματα στην περαιτέρω παράταση της εξαίρεσης από τον υψηλό συντελεστή, κυρίως γραφειοκρατικού χαρακτήρα αλλά και διαφάνειας στις συναλλαγές, καθώς η ύπαρξη δύο συντελεστών ανοίγει παράθυρο στην παραβατικότητα. Ωστόσο, όπως πρόσθεταν οι ίδιες πηγές, στις συζητήσεις για το ζήτημα αυτό συμπεριλαμβάνεται η εμπροσθοβαρής υλοποίηση έργων στα εμπλεκόμενα νησιά, όπως στη Μυτιλήνη.
«Θέλουμε να γίνουν πράγματα. Θέλουμε να δούμε τις μπουλντόζες στο Ελληνικό, ώστε να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, θέλουμε να δούμε έργα», τόνιζαν.