Οι γίγαντες του αμερικανικού fast food θα πρέπει να δουλέψουν πολύ σκληρά για να κερδίσουν τους πελάτες στην Κίνα.
Με περισσότερους από 1,3 δισεκατομμύρια ανθρώπους, η ασιατική χώρα έχει διαμορφώσει την πολιτική πωλήσεων των McDonald’s και των KFC τα τελευταία χρόνια. Η κινεζική βιομηχανία πρόχειρου φαγητού αποφέρει συνολικά ετήσια έσοδα 131 δισεκατομμύρια δολάρια τον χρόνο, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Euromonitor.
Αλλά τα πράγματα δυσκολεύουν καθώς οι ρυθμοί της δεύτερης ισχυρότερης οικονομίας του κόσμου επιβραδύνονται και οι άνθρωποι που βγαίνουν έξω για φαγητό έχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις.
Η συνταγή επιτυχίας των KFC
Τα KFC είναι το πιο επιτυχημένο αμερικανικό success story στην Κίνα. Η αλυσίδα με τα τηγανητά κοτόπουλα εισήλθε στη χώρα της ανατολικής Ασίας πριν από τουλάχιστον 30 χρόνια και έχει ανοίξει περίπου 6.000 καταστήματα. Τα McDonald’s για παράδειγμα έχουν περίπου τα μισά.
Η Κίνα αποτελεί τώρα τη μεγαλύτερη αγορά της εταιρείας παγκοσμίως, κάνοντας πάνω από το ¼ των πωλήσεών της σε όλον τον κόσμο.
Οι αμερικανικές φτερούγες κοτόπουλου έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά δημοφιλείς στην Κίνα, αλλά οι αναλυτές ισχυρίζονται ότι η επιτυχία της εταιρείας συνίσταται στην προσπάθειά της να προσαρμοστεί στις κινεζικές γευστικές συνήθειες. Για αυτό και «φιλοξενεί» πιάτα όπως πόριτζ ρυζιού, τάρτες αυγών και τσάι.
Όπως αναφέρει το CNN, πολλοί άνθρωποι στην Κίνα βλέπουν πια τα KFC ως «περισσότερο κινεζική από δυτική φίρμα» αναφέρει ο Benoit Garbe, στέλεχος οικονομικής επιχείρησης στη Σανγκάη.
Η εταιρεία ανταποκρίθηκε και στο αίτημα των Κινέζων για delivery μέσω εφαρμογών σε smartphone. Η εφαρμογή των KFC έχει περισσότερους από 160 εκατομμύρια χρήστες και περισσότερο από τα 2/3 των παραγγελιών στη χώρα γίνονται μέσω των κινητών, σύμφωνα με την εταιρεία.
Αυτό παρακίνησε και τα Starbucks, που αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό από την τοπική startup Luckin Coffee, να συνεργαστεί με την εταιρεία-γίγαντα Alibaba και να προσφέρει παρόμοια υπηρεσία.
«Η Pizza Hut έχει πρόβλημα»
Η Pizza Hut έχει 2.000 εστιατόρια στην Κίνα. Την περασμένη χρονιά τα έσοδα γνώρισαν μία απότομη πτώση και οι προσπάθειες της εταιρείας να «γοητεύσει» τους Κινέζους πελάτες με εξωτικές γαρνιτούρες όπως σαλιγκάρια θαλάσσης ή σερβιτόρους-ρομπότ απέτυχαν.
Οι αναλυτές αναφέρουν ότι η Pizza Hut έχει πρόβλημα εικόνας στην Κίνα. Όπως χαρακτηριστικά λένε: «Αν ρωτούσες νέους πελάτες στις πιο μεγάλες πόλεις της Κίνας πότε πήγαν για τελευταία φορά σε κατάστημα Pizza Hut, το πιο πιθανό είναι να σου απαντούσαν “ίσως πριν από 10 χρόνια ή με τους παππούδες μου”».
Η εταιρεία τώρα προσπαθεί να διορθώσει την κατάσταση. Την περασμένη χρονιά η Pizza Hut ανακοίνωσε ότι κάποια εστιατόρια θα εμπλουτίζονταν με μπαρ, ανοιχτές κουζίνες και μεγαλύτερες σάλες για φαγητό για να παρέχουν πιο «μοντέρνες και μοδάτες εμπειρίες φαγητού».
«Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων στην Κίνα είναι εξαιρετικά σκληρός. Μπορείς να βρεις περίπου 30 εστιατόρια σε κάθε εμπορικό κέντρο και μενού με 100 διαφορετικά προϊόντα αλλά σε απίστευτα μικρές ποσότητες» αναφέρει ο Jeffrey Towson, καθηγητής διοίκησης επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο του Πεκίνου.
«Οι Κινέζοι δεν τρώνε μπουρίτο»
Η αλυσίδα μεξικάνικου φαγητού Taco Bell κάνει τη δεύτερη απόπειρά της στην κινεζική αγορά. Είχε αρχικά αποχωρήσει πριν από περίπου μια δεκαετία, αλλά τώρα κάνει δειλά βήματα επαναδιείσδυσης στη χώρα.
Το μενού τους ήταν αρκετά ανοίκειο για τους Κινέζους καταναλωτές και συνεπώς τα εστιατόρια χρεωκόπησαν. Μετά την επιστροφή τους έχουν ανοίξει μόνο 4 καταστήματα και όλα στη Σανγκάη, που είναι η μεγαλύτερη πόλη και οικονομικό κέντρο.
Όμως η παραδοσιακή συνταγή με τα φασόλια και το κολλώδες τυρί μπορεί να μην λειτουργήσει. «Δεν μπορείς να προσπεράσεις το γεγονός ότι τα μπουρίτο απλώς δεν είναι δημοφιλή στην Κίνα» λέει ο Towson.