Οριακή αύξηση πωλήσεων και διψήφια αύξηση κερδών κατέγραψε ο κλάδος των σούπερ μάρκετ το 2014, όπως προκύπτει από την ανάλυση των βασικών οικονομικών μεγεθών των 56 επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ, που αντιπροσωπεύουν το σύνολο σχεδόν των εταιρειών του κλάδου που δημοσιεύουν ισολογισμό και παρουσιάζονται στην ετήσια έκδοση «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2015».
Συγκεκριμένα, τα στοιχεία των ισολογισμών του δείγματος δείχνουν αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 0,99%. Αυτή η εξέλιξη είναι σημαντική, ιδιαίτερα εάν συγκριθεί με αυτή του συνόλου της αγοράς ειδών παντοπωλείου, όπου το 2014 καταγράφηκε μείωση των λιανικών πωλήσεων κατά 1,80%, δηλαδή κατά 360 εκατ. ευρώ (πηγή: ΙΕΛΚΑ). Αν μάλιστα ληφθούν υπόψιν ο αποπληθωρισμός κατά 1,72% στα τρόφιμα και η ένταση των προσφορών, γίνεται φανερό ότι η επίδοση συνολικά των εταιρειών το 2014 ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένη, μετά από ένα αρνητικό 2013.
Όπως σημειώνεται στην ετήσια έκδοση, η απουσία του ισολογισμού της Καρφούρ Μαρινόπουλος σε συνδυασμό με την απουσία οικονομικών καταστάσεων της Lidl Hellas αφαιρεί από τη συνολική εικόνα, με βάση εκτίμησης εκτός ισολογισμών, περίπου 3,2 δισ. ευρώ (2 δισ. ευρώ και 1,2 δισ. ευρώ αντίστοιχα).
Σημειώνεται ότι η θετική ανάπτυξη των πωλήσεων δεν αφορά σε όλες τις εξεταζόμενες στην έκδοση επιχειρήσεις: 30 από τις 56 εταιρείες του δείγματος σημείωσαν μείωση πωλήσεων.
Αντίθετα, οι 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις, κατέγραψαν αύξηση στις πωλήσεις τους μεγαλύτερη του μέσου όρου (1,59%), φτάνοντας τα 6,15 δισ. ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει το 83,79% των πωλήσεων του δείγματος. Αντίστοιχα, νέα σημαντική αύξηση παρουσίασαν οι αλυσίδες που βρίσκονται στις θέσεις 11 έως 20, ως προς τις πωλήσεις, με άνοδο κατά 5,46%, φτάνοντας τα 667,78 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει το 9,09% του συνόλου. Υπάρχουν επομένως στοιχεία που συνηγορούν σε μία «ρευστή κατάσταση» μεριδίων πωλήσεων.
Τη θέση «οδηγού» στον κλάδο διεκδικούν πλέον τρεις εταιρείες: Η Μαρινόπουλος ΑΕ, η οποία έχει ανακοινώσει πωλήσεις της τάξης των 2 δισ. ευρώ, η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος ΑΕ, οι πωλήσεις της οποίας ανέρχονται σε 1,79 δισ. ευρώ με συνεχή αύξηση τα τελευταία χρόνια (πάνω από 10% αύξηση σε σχέση με το 2010 και προσθήκη μόνο το 2014 άνω των 54 εκατ. ευρώ στις πωλήσεις της) και πλέον και η Σκλαβενίτης, με τις αθροισμένες πωλήσεις Ι & Σ Σκλαβενίτη ΑΕ – Χαλκιαδάκη ΑΕ – Μάκρο cash & carry ΑΕ να ανέρχονται σε 1,69 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η Ι & Σ Σκλαβενίτης ΑΕ είχε το 2014 και ως εταιρεία τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση των πωλήσεων μεταξύ των 10 μεγαλύτερων σε πωλήσεις επιχειρήσεων, με 4,09% (48,71 εκατ. ευρώ), πιθανότατα ως αποτέλεσμα της κεφαλαιοποίησης των πωλήσεων των εξαγορών που πραγματοποίησε το 2013.
Η καθαρή κερδοφορία για το σύνολο των 56 επιχειρήσεων το 2014 παρουσιάζει αύξηση. Τα καθαρά αποτελέσματα εμφανίζονται αυξημένα κατά 16,41 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε αξιοσημείωτη αύξηση 12,65%, από τα 129,66 εκατ. ευρώ κερδών του 2013 στα 146,07 εκατ. ευρώ του 2014. Σημειώνεται πως στο σύνολο των εξεταζόμενων επιχειρήσεων, μόνο 10 παρουσιάζουν αρνητική καθαρή θέση. Ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας διαμορφώθηκε στο 1,99%, σε σχέση το 1,78% του 2013, παρουσιάζοντας μια μικρή, αλλά ουσιαστική αύξηση (δεδομένου του οικονομικού περιβάλλοντος). Τα μεγαλύτερα καθαρά κέρδη, για άλλη μια χρονιά, εμφάνισε με διαφορά η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος ΑΕ, με 68,82 εκατ. ευρώ, αυξάνοντας τα κέρδη της κατά 11,30 εκατ. ευρώ (+19,64%) και με τα κέρδη της αυτά να αποτελούν σχεδόν τα μισά (47,11%) των συνολικών κερδών των 56 αλυσίδων. Την ακολούθησαν η Διαμαντής Μασούτης ΑΕ με 23,16 εκατ. ευρώ (+31,74%) και η Μετρό ΑΕΒΕ με 17,08 εκατ. ευρώ (-10,44%).