Στα πάνω του βρίσκεται ο ελληνικός τουρισμός με τα πεντάστερα ξενοδοχεία να αυξάνονται συνεχώς στην Αττική και τα πολυτελή καταλύματα να «ξεπετάγονται» σε κάθε γωνιά της χώρας μας. Οι επενδυτές «ψηφίζουν Ελλάδα» κουβαλώντας στις βαλίτσες τους τεράστια ποσά που έρχονται να αλλάξουν «πρόσωπο» στις ξενοδοχειακές υποδομές και να αναβαθμίσουν ακόμη περισσότερο τις made in Greece διακοπές.
Η χώρα μας αλλάζει επίπεδο στον τουρισμό προσελκύοντας όλο και περισσότερους επισκέπτες από κάθε άκρη του πλανήτη ενώ οι συνεχείς επενδύσεις αυξάνουν τις αφίξεις τουριστών και φυσικά τους εισπράξεις για τα κρατικά ταμεία.
«Τα τελευταία πέντε χρόνια μόνο στην Αττική τα ξενοδοχεία πέντε αστέρων κατέγραψαν αύξηση 55%» τονίζει μιλώντας στο Newsbeast o πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της HOTREC, Αλέξανδρος Βασιλικός. «Κορυφαία brands εισέρχονται στην χώρα μας και πολλά κεφάλαια τοποθετούνται σε ποιοτικές τουριστικές επενδύσεις» προσθέτει.
«Τα ελληνικά ξενοδοχεία βρίσκονται στην αιχμή του δόρατος σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις»
Αναφερόμενος στα ξενοδοχεία της Ελλάδας ο Αλέξανδρος Βασιλικός επισημαίνει πως είναι γεγονός ότι βρίσκονται στην αιχμή του δόρατος σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις.
«Μέσα από τις ετήσιες μελέτες που διενεργεί το ΙΤΕΠ για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, διαπιστώνουμε πως επενδύονται κάθε χρόνο σε ανακαινίσεις από 600 εκατομμύρια ευρώ μέχρι και 1 δισεκατομμύριο ευρώ» μας λέει ο πρόεδρος της HOTREC (Πανευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Ξενοδοχίας και Εστίασης).
«Αυτό έχει αντίκτυπο τόσο στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ξενοδοχειακού δυναμικού όσο και στην κατάταξη σε αστέρια καθώς βλέπουμε μια συνεχή αύξηση της συμμετοχής των ξενοδοχείων 4 και 5 αστέρων στο συνολικό δυναμικό της χώρας αλλά και πιο συγκεκριμένα της Αττικής. Είναι πολύ σημαντικό τα ποιοτικά χαρακτηριστικά να αυξάνονται σε όλες τις κατηγορίες ξενοδοχείων και να προσφέρουμε σε όλα τα βαλάντια ένα καλό ”value for money”» εξηγεί ο Αλέξανδρος Βασιλικός.
«Βλέπουμε επενδύσεις που μπορούν να εκσυγχρονίσουν και να αλλάξουν προς το καλύτερο τα χαρακτηριστικά των προορισμών μας»
Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της HOTREC σημειώνει πως αυτή την στιγμή βλέπουμε πολλά brands να εισέρχονται στην χώρα μας καθώς και πολλά κεφάλαια τα οποία τοποθετούνται σε ποιοτικές τουριστικές επενδύσεις.
«Ορισμένες από αυτές είναι επενδύσεις οι οποίες μπορούν να εκσυγχρονίσουν και να αλλάξουν προς το καλύτερο τα χαρακτηριστικά των προορισμών μας» διευκρινίζει και τονίζει: «Δεν μπορεί να μην αναφερθεί κανείς στο project του Ελληνικού».
«Η Αττική έχει δει το ξενοδοχειακό δυναμικό της να αυξάνεται κατά 8% την τελευταία πενταετία»
Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Βασιλικό: «Μιλώντας με αριθμούς, η Αττική έχει δει το ξενοδοχειακό δυναμικό της να αυξάνεται κατά 8% την τελευταία πενταετία. Εάν επικεντρωθούμε στα πέντε αστέρων ξενοδοχεία, η αύξηση αυτή είναι στο 55%. Αυτό μας δείχνει και τη δυναμική της ανάπτυξης του ποιοτικού τουρισμού».
«Βεβαίως, τα ξενοδοχεία μπορούν να προσφέρουν την απαραίτητη προϋπόθεση για την απαραίτητη καλυτέρευση των δεικτών σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας αλλά θα πρέπει απαραιτήτως να συνοδευτούν από παράλληλες επενδύσεις σε υποδομές» αναφέρει κλείνοντας ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της HOTREC.
Η δυναμική επιστροφή του ελληνικού ξενοδοχείου
Τη δυναμική επιστροφή του ελληνικού ξενοδοχείου το περσινό καλοκαίρι, μετά τη δύσκολη διετία (2020 -2021) λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, αποτυπώνει η ετήσια έρευνα για τον ξενοδοχειακό κλάδο το 2022, την οποία πραγματοποίησε το ΙΤΕΠ για λογαριασμό του Ξ.Ε.Ε.
Στην έρευνα, που παρουσιάστηκε τον Απρίλιο του 2023, αποτυπώνονται όλα τα βασικά μεγέθη τα οποία συνθέτουν την οικονομική πραγματικότητα για το ελληνικό ξενοδοχείο. Παράλληλα, μέσω της μελέτης αναδεικνύεται η γρήγορη ανάκαμψη – η ικανότητα προσαρμογής του κλάδου στις προκλήσεις της συγκυρίας που αποτελεί «τον βασικό πυλώνα της επιτυχίας του ελληνικού τουρισμού στη σεζόν του 2022».
Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από την έρευνα του ΙΤΕΠ είναι τα ακόλουθα:
- Η μέση πληρότητα τον Αύγουστο του 2022 ξεπέρασε οριακά αυτήν του αντίστοιχου μήνα του 2019, με 88% και 86,8% αντίστοιχα.
- Τον Αύγουστο του 2022, το 25% των δίκλινων δωματίων διατέθηκε σε τιμή μέχρι 70 ευρώ το 50% των ξενοδοχείων είχε τιμή ανάμεσα στα 70 ευρώ και τα 178 ευρώ και το υπόλοιπο 25% διατέθηκε σε τιμή πάνω από 178 ευρώ.
- Μέση τιμή διάθεσης δίκλινου δωματίου τον Αύγουστο του 2022 ήταν τα 150 ευρώ.
- Ο συνολικός τζίρος των ξενοδοχείων το 2022 ήταν οριακά αυξημένος σε σχέση με το 2019.
- Τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας κατέγραψαν χαμηλότερες επιδόσεις σε σχέση τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας σε όλους τους βασικούς δείκτες (πληρότητα, τιμές κλπ) με αποτέλεσμα μια πτώση του τζίρου -21,2% σε σχέση με το 2019.
- Αντίστοιχη εικόνα προκύπτει από τη σύγκριση επιδόσεων μεταξύ ξενοδοχείων 4* & 5* και ξενοδοχείων από 1* έως 3* (τζίρος vs 2019 : 4* & 5* +13,1%, 1– 3 -22,3%).
- Το 18% των συνολικών επενδύσεων των ξενοδοχείων το 2022 αφορούσε επενδύσεις βιωσιμότητας.
- Το 1/3 περίπου των πελατών των ξενοδοχείων προέρχεται από τους Online Travel Agents (OTAs).
- Από τα ξενοδοχεία που έχουν υπογράψει συμβόλαια με tour operators για το 2023, το 85% έχει υπογράψει συμβόλαια με τιμές αυξημένες κατά 11,4% κατά μέσο όρο.
- Η σημαντικότερη δυσκολία που αντιμετώπισαν οι ξενοδόχοι κατά το 2022 ήταν η εξεύρεση προσωπικού και το κόστος της ενέργειας.
- Μεγάλη ανησυχία στον κλάδο εξακολουθεί να προκαλεί ο ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης και η ρευστότητα.