Για το θέμα της αποδοχής από τους χρήστες του σιδηροδρομικού δικτύου καθώς και των τελών χρήσης μίλησε σε πάνελ στο οποίο συμμετείχε, στο 5ο Συνέδριο Υποδομών-Μεταφορών ITC 2022, ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας. Ο κ. Πατέρας εστίασε σε επτά θέματα μεταξύ των οποίων ο εκσυγχρονισμός και η συντήρηση των τραίνων.
Όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο κ. Πατέρας παραδέχθηκε ότι ακόμα δεν έχει βρεθεί λύση για το συγκεκριμένο θέμα καθώς όπως επισήμανε «υπάρχει χρηματοδοτικό κενό».
«Πρέπει καταρχάς να γίνουν αποδεκτά τα τέλη και μετά να βρούμε τις λύσεις για να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό. Υπάρχουν τρόποι και το υπουργείο βοηθάει, αλλά η αγορά πρέπει να είναι απολύτως ρυθμισμένη. Το θέμα πρέπει να κλείσει», σημείωσε, συμπληρώνοντας ότι πρέπει και οι χρήστες να τηρούν τα προβλεπόμενα.
Ωστόσο, πρώτα πρέπει να γίνει αποδεκτό από όλες τις πλευρές το κόστος των τελών και μετά να δούμε αν απαιτούνται πρόσθετες παρεμβάσεις. Όσον αφορά τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης (προβλέπονται για διάφορα ΣΔΙΤ κ.ά.) τόνισε ότι σαφώς και βοηθούν αλλά δεν θα κλείσουν κενά σε τομείς όπως η συντήρηση που απαιτεί κρατικούς πόρους.
Επίσης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ έκανε λόγο για επτά βασικά θέματα που απασχολούν τον Οργανισμό, ανάμεσα στα οποία είναι ο εκσυγχρονισμός, η συντήρηση, η χρηματοδότηση κ.ά. Αναφέρθηκε, ακόμη, σε νέα έργα, στο θέμα του χρέους του ΟΣΕ, το οποίο σύντομα θα αποτελεί παρελθόν, όπως είπε, αλλά και στην τεχνολογία που μπορεί να εξυπηρετήσει τους πελάτες-επιβάτες.
Η τοποθέτηση του κ. Πατέρα επικεντρώθηκε σε επτά θέματα:
Εκσυγχρονισμός
«Έχουμε καλά νέα», είπε ο κ. Πατέρας. «Γίνεται μεγάλη προσπάθεια στον κεντρικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης και η τηλεδιοίκηση προχωρά. Έως το τέλος του 2022 πιστεύουμε ότι η τηλεδιοίκηση θα είναι ενεργή σε αυτόν τον άξονα», επεσήμανε, κάτι που ισχύει ήδη για το Θριάσιο. Επίσης, σε εξέλιξη βρίσκεται έργο τηλεδιοίκησης για τον άξονα Θεσσαλονίκης-Ειδομένης.
Αναφερόμενος στη χρονική διάρκεια του δρομολογίου από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη (κάτω των 4 ωρών), υπογράμμισε ότι εφόσον προχωρήσουν οι απαραίτητες εργασίες, τότε «οι 3 ώρες και 55 λεπτά που έκανε πρόσφατα ο συρμός στο Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα κατέβει στο 3:45 και πιο κάτω, κάτι που θα αυξήσει και τη χωρητικότητα του δικτύου κατά 20-30% τουλάχιστον», σημείωσε. Άλλωστε, οι επιβάτες ενδιαφέρονται για τον χρόνο (αλλά και για ασφάλεια, αξιοπιστία ή wifi), όμως οι εμπορευματικές μεταφορές εστιάζουν και στη χωρητικότητα.
Συντήρηση
Ελλείψει κονδυλίων, ο ΟΣΕ δεν μπορεί να προχωρά σε προληπτική συντήρηση, όπως θα έπρεπε, η οποία απαιτεί 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο. «Η προληπτική συντήρηση είναι μία παθογενής ιστορία εδώ και χρόνια» είπε ο κ. Πατέρας, τονίζοντας ότι φέτος ο Οργανισμός έλαβε 25 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών για αυτόν τον σκοπό. «Ο ΟΣΕ κάνει λεπτομερή σχεδιασμό προληπτικής συντήρησης για το μέλλον αλλά η χρηματοδότηση λείπει τα τελευταία χρόνια», πρόσθεσε, εξ ου «τώρα η συντήρηση είναι διορθωτική».
Χρηματοδότηση-Χρέος
«Οι ανάγκες είναι μεγαλύτερες από τη χρηματοδότηση και τα τέλη πρόσβασης είναι επίσης προβληματικό θέμα, καθώς λείπει μία σχετική συμφωνία», επεσήμανε ο κ. Πατέρας, συμπληρώνοντας ωστόσο ότι «το χρέος του σιδηροδρόμου είναι κοντά στο να διαγραφεί τελείως και να γίνει ο ΟΣΕ μία από τις πιο υγιείς επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Μετά από αυτό, ο ΟΣΕ θα είναι πιο υγιής άρα θα αποκτήσει το επόμενο διάστημα και πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία». Σύμφωνα με τον ίδιο, το θέμα του χρέους θα λυθεί οριστικά μέσα στους επόμενους μήνες.
Νέα έργα
Όπως υπογράμμισε, ο προαστιακός Δυτικής Αττικής θα δημοπρατηθεί εντός του καλοκαιριού όπως και η αναβάθμιση του δικτύου Κάτω Αχαΐας-Πύργου. Κρίσιμα για τον σχεδιασμό του μέλλοντος είναι η σύνδεση του Θριασίου με τη Σφίγγα (θα μειώσει κι άλλο την απόσταση προς Θεσσαλονίκη) και η αναβάθμιση του δικτύου της Πελοποννήσου.
Συνδεσιμότητα με λιμάνια
Ο ΟΣΕ έχει ενεργή σύνδεση με λιμάνια σε Ικόνιο-Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη. Εντός του 2022 ή αρχές του 2023 αναμένεται η σύνδεση με το λιμάνι του Βόλου. Η σύνδεση με Ηγουμενίτσα και Καλαμάτα είναι στον υπερδεκαετή σχεδιασμό. «Παρακολουθούμε με μεγάλη προσοχή το master plan που ετοιμάζει το λιμάνι της Ελευσίνας γιατί έχει πολύ μεγάλη σημασία για εμάς», δήλωσε.
Φύλαξη
Ο κ. Πατέρας θεωρεί σημαντικό το θέμα της φύλαξης (σταθμών αλλά και στο… ανοιχτό μέτωπο) και βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία για την προμήθεια drone καμερών και λοιπού εξοπλισμού για τη φύλαξη των 2.500 χλμ. του δικτύου.
Τηλεπικοινωνίες
«Για τον επιβάτη η παροχή wifi μέσα και έξω από το τρένο και η τηλεματική (ενημέρωση για τα δρομολόγια) είναι πολύ σημαντικές παροχές», τόνισε ο κ. Πατέρας, ο οποίος, κλείνοντας την τοποθέτησή του, αναφέρθηκε στην υποστελέχωση του Οργανισμού εκφράζοντας την πεποίθηση ότι από το 2023 ο ΟΣΕ θα έχει πολύ καλύτερες δυνατότητες με περισσότερο προσωπικό.