Μείωση παρουσίασε τα τελευταία χρόνια η εγχώρια αγορά των λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών, τόσο σε ποσότητα όσο και σε αξία, σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα μελέτης της Icap Group.
H συνολική αξία της αγοράς λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών (σε τιμές χονδρικής) εκτιμάται ότι υποχώρησε κατά περίπου 18%, τη διετία 2012- 13.
Ειδικότερα, η συνολική αξία της αγοράς λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών κινήθηκε καθοδικά τα τελευταία χρόνια και το 2013/12 εκτιμάται ότι υποχώρησε κατά 6,5% (2012/2011: -11,4%). Η κατηγορία των ψυγείων- ψυγειοκαταψυκτών- καταψυκτών καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής αξίας της αγοράς (39% το 2013) και ακολουθούν οι ηλεκτρικές κουζίνες (24%) και τα πλυντήρια ρούχων (21%).
«Το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον στο οποίο έχει περιέλθει η χώρα τα τελευταία έτη και η συνεχιζόμενη “δοκιμασία” τής αγοράς σε επίπεδο ρευστότητας, έχει επηρεάσει αρνητικά και την αγορά των λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών. Το μέγεθος της εγχώριας αγοράς παρουσίασε μείωση, τόσο σε ποσότητα όσο και σε αξία, σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων» σημειώνει ο Μάρκος Κοντοές, σύμβουλος στη διεύθυνση οικονομικών και κλαδικών μελετών της ICAP Group, ο οποίος επιμελήθηκε την εν λόγω μελέτη.
Πηγές του κλάδου, σύμφωνα με τη μελέτη, εκτιμούν ότι τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας και η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, δεν αφήνουν περιθώρια για αντιστροφή του κλίματος στο προσεχές μέλλον. Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι η συνολική αγορά θα διατηρηθεί και το τρέχον έτος σε πτωτική τροχιά.
Η εγχώρια αγορά λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών περιλαμβάνει, σύμφωνα με τη μελέτη, αξιόλογο αριθμό επιχειρήσεων, οι οποίες στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι εισαγωγικές και προμηθεύονται τα προϊόντα τους από διάφορους οίκους του εξωτερικού. Αρκετές δε εταιρείες αντιπροσωπεύουν περισσότερους από έναν οίκο. Η εγχώρια παραγωγή είναι συγκεντρωμένη σε ελάχιστες επιχειρήσεις και περιορίζεται σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων.
Ο εξεταζόμενος κλάδος στηρίζεται σε μια αγορά η οποία εξαρτάται από πολλούς εξωγενείς παράγοντες (διαθέσιμο εισόδημα, βαθμός δανεισμού των νοικοκυριών, οικοδομική δραστηριότητα νέων κατοικιών και ανακαινίσεις παλαιοτέρων, δημιουργία νέων νοικοκυριών κλπ). Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης, ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων είναι ιδιαίτερα έντονος, επιδεινώνεται δε από τη μείωση της ζήτησης τα τελευταία χρόνια.