Αύξηση των πωλήσεων το δεύτερο εξάμηνο του 2019 και βελτίωση του οικονομικού κλίματος αναμένουν τα στελέχη του κλάδου λιανεμπορίου και τροφίμων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα εξαμηνιαίας έρευνα τάσεων FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Αναλυτικότερα, όπως αναμεταδίδει το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου για πρώτη φορά σε μέτρηση καταγράφεται απόλυτη πλειοψηφία η οποία εκτιμά ότι θα κινηθούν αυξητικά σε ποσοστά 58%, έναντι 8% για μείωση, η οποία είναι η μεγαλύτερη η οποία έχει καταγραφεί την τελευταία τετραετία.
Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 1,5% το εξάμηνο Ιούλιος 2019-Δεκέμβριος 2019 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2018. Σημειώνεται ότι, οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων σχετίζονται άμεσα με την ψυχολογία των καταναλωτών και την ευρύτερη οικονομική και κοινωνική κατάσταση και ενδεχομένως πολιτικές εξελίξεις να επιδράσουν σε αυτή την πρόβλεψη (η μέτρηση ξεκίνησε μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου).
Η θετική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2019 παρουσιάζει βελτίωση σε αυτή τη μέτρηση. Συγκεκριμένα, η πλειοψηφία σε ποσοστό 57% θεωρεί ότι παρέμεινε αμετάβλητη, το 15% ότι χειροτέρεψε και το 29% ότι βελτιώθηκε. Συγκριτικά με τις μετρήσεις του 2017 και 2018, η οικονομική κατάσταση εμφανίζει σαφώς καλύτερο αποτέλεσμα.
Παρόλα αυτά, είναι σημαντικό ότι το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει νέα βελτίωση, η οποία οφείλεται στην βελτίωση των οικονομικών συνθηκών της αγοράς, όσο και στις θετικές προσδοκίες των στελεχών για τις πωλήσεις. Αυτό το αποτέλεσμα αποδίδεται στις προσδοκίες για την κεφαλαιοποίηση σε πωλήσεις και κερδοφορία από τις πρόσφατες εξαγορές και συγχωνεύσεις, αλλά και στο γενικότερα ευνοϊκό κλίμα που έχει διαμορφωθεί στην αγορά.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, τα εξωγενή προβλήματα εξακολουθούν να έχουν την πρώτη θέση. Συγκεκριμένα, και πάλι καταγράφεται ως βασικό πρόβλημα η αβεβαιότητα περιβάλλοντος (κοινωνικού-οικονομικού) -αν και αρκετά χαμηλότερα από προηγούμενες μετρήσεις- κάτι που αποδίδεται τόσο στις εσωτερικές εξελίξεις στη χώρα, όσο και στις γενικότερες αλλαγές που διέρχεται ο συγκεκριμένος κλάδος διεθνώς, αλλά και στην Ελλάδα. Ο υψηλός ΦΠΑ πέφτει στην 6η θέση με μόλις 27%.
Σίγουρα, σημαντικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη έπαιξε η πρόσφατη μεταφορά πολλών τροφίμων από τον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ 24% στον χαμηλό 13%, κάτι το οποίο κρίνεται θετικά από τη συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων. Το πρόβλημα των μειωμένων πωλήσεων παρουσιάζει επίσης πτώση καθώς ανεβαίνει στην 9η θέση με 22%, ενώ αντίθετα τα λειτουργικά θέματα των επιχειρήσεων εμφανίζουν ένταση με τη χαμηλή κερδοφορία παραμένει σημαντικό πρόβλημα με μικρή μείωση με 41% και τα κόστη λειτουργίας με 35%. Τέταρτο πιο σημαντικό πρόβλημα είναι η γραφειοκρατία και η πολυνομία με 29% και πέμπτο πρόβλημα η δυσκολία εύρεσης και ανάπτυξης προσωπικού-στελεχών με 27%.
Ως προς τις προτεραιότητες των επιχειρήσεων, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η πλειοψηφία των στόχων του κλάδου έχουν να κάνουν με την καινοτομία και τις επενδύσεις. Συγκεκριμένα, αν εξαιρεθεί η πρώτη γενική προτεραιότητα της αύξησης πωλήσεων, η οποία είναι κοινή για όλες τις επιχειρήσεις, όλες οι υπόλοιπες προτεραιότητες αποτελούν περιοχές με σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον και έχουν ανάγκη την καινοτομία όπως νέες υπηρεσίες και προϊόντα, καλύτερη εξυπηρέτηση πελατών, αναβάθμιση δικτύου και πολυκαναλική διάθεση προϊόντων, αξιοποίηση δεδομένων κλπ.