Τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης θα φανούν στο τέλος του 2013, εκτίμησε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστ΄ής Χατζηδάκης, παρουσιάζοντας τον προγραμματισμό του υπουργείου για την τρέχουσα χρονιά, ενώ ανέφερε ότι, εντός του πρώτου τριμήνου του 2013, θα ολοκληρωθούν οι αποκρατικοποιήσεις και οι απελευθερώσεις και όλες οι διαδικασίες, που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες του υπουργείου Ανάπτυξης.
Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, μιλώντας στη σημερινή παρουσίαση του προγραμματισμού από τον κ. Χατζηδάκη, υπογράμμισε: «Μπαίνουμε σε ένα σύγχρονο σύστημα λειτουργίας της οικονομίας, με μια νοοτροπία συνέπειας και συνέχειας, ανεξάρτητα ποιος διοικεί τη χώρα. Φεύγουμε από τις αγκυλώσεις και επιτυγχάνεται ο στόχος της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
Το στοίχημα είναι να αξιοποιήσουμε το κλίμα που έχει δημιουργηθεί για τη χώρα μας, μετά από τις προσπάθειες που έχει καταβάλει ο λαός και τις μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές που έχουν ξεκινήσει, ώστε να προσελκύσουμε επενδύσεις, με συγκεκριμένα στοχοδιαγράμματα. Προχωράμε ακόμη περισσότερο, προκειμένου να γίνει η ελληνική οικονομία πιο ανταγωνιστική, με την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων, των μεγάλων έργων και της αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας».
Σε ό,τι αφορά τον προγραμματισμό του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ανακοινώθηκε ότι προωθείται η δημιουργία λιμανιού κρουαζιέρας στην περιοχή του Πειραιά, συγχωνεύεται το Invest in Greece με τον Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ), μεταφέρονται διοικητικά οι υπάλληλοι Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) από το υπουργείο Εξωτερικών στο Ανάπτυξης, εμμένει το υπουργείο στη θέση του για τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές. Παράλληλα, επιχειρείται ταχεία προώθηση των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων μέσω του Fast Track. Από τα 11 επενδυτικά σχέδια συνολικού προϋπολογισμού 7 δισ. ευρώ, τα 4 βρίσκονται στη διαδικασία αδειοδότησης. Για να σταματήσουν τα προβλήματα, δημιουργείται Ειδική Υπηρεσία Αδειοδότησης.
Ειδικότερα, ανακοινώθηκε:
Η ενίσχυση της ρευστότητας σε πέντε βήματα.
1. Εντός του 2013, υλοποιείται η συμφωνία με Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και συμβασιοπιούνται ακόμη 400 εκατ. ευρώ από τα 1,44 δισ. ευρώ. Επίσης, τον Απρίλιο θα τεθεί σε εφαρμογή το πρόγραμμα παροχής εγγυήσεων διευκόλυνσης εισαγωγών και εξαγωγών, με το συνολικό ύψος να αναμένεται να φθάσει το 1,5 δισ. ευρώ.
2. ΕΣΠΑ: Στόχος η απορρόφηση κονδυλίων ύψους 3,89 δισ. ευρώ. Από τις 14 Ιανουαρίου προκηρύσσεται και υλοποιείται πρόγραμμα ενίσχυσης των ΜμΕ, ύψους 456 εκατ. ευρώ. Υποστηρίζονται, με project managers, τα έργα προτεραιότητας που έχουν ανάγκη επιτάχυνσης και ειδικότερα αυτά που αποτελούν τις μνημονιακές υποχρεώσεις όπως είναι το Elenxis, το εθνικό Ληξιαρχείο, οι υποδομές για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων. Επίσης, συνεχίζεται η διαπραγμάτευση για το νέο ΕΣΠΑ 2014- 2020 για να αποφευχθεί ενδεχόμενη μείωση των πόρων κατά 40%, ενώ στο τέλος της χρονιάς θα είναι έτοιμο το νομοσχέδιο για το νέο ΕΣΠΑ.
3. ΕΤΕΑΝ: Ξεκινά εντός του μήνα το πρόγραμμα χαμηλότοκων δανείων για επενδύσεις και κεφάλαια κίνησης ύψους 680 εκατ. ευρώ, με επιδότηση επιτοκίου 50%. Επίσης, απλοποιείται το πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον», σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) για να παρασχεθεί επιπλέον ρευστότητα ύψους 450 εκατ. ευρώ.
4. Επενδυτικός Νόμος: Χρησιμοποίησή του, για την ενίσχυση της ρευστότητας με πληρωμές ύψους 620 εκατ. ευρώ, από τα οποία 250 εκατ. ευρώ εκτιμάται πως δύναται να συγχρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ.
5. Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο: Επιχειρείται η δημιουργία του Ταμείου, το οποίο εκτιμάται ότι θα μπορούσε να συντελέσει ως ένα βαθμό στην προσπάθεια ενίσχυσης της ρευστότητας.
Ο δεύτερος άξονας προώθησης δημόσιων έργων σε 11 βήματα.
1. Τέσσερις αυτοκινητόδρομοι: Εκτιμάται ότι, έως το τέλος Φεβρουαρίου θα υπάρξει συμφωνία με Τράπεζες, προκειμένου να εγκριθεί η συμφωνία από τη Βουλή. Στόχος, να επανεκκινήσουν τα έργα τον Απρίλιο.
2. ΜΕΤΡΟ Αθήνας: Η επέκταση προς Ανθούπολη αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο, ενώ η επέκταση προς Ελληνικό έως τον Ιούλιο.
3. ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης: Στον σταθμό «Ν. Ελβετία» πρόκειται να εγκατασταθεί άμεσα ο μετροπόντικας, ενώ εντός του Μαρτίου υπογράφεται η σύμβαση επέκτασης προς Καλαμαριά.
4. Επέκταση Τραμ από το Νέο Φάληρο στον Πειραιά: Η σύμβαση θα υπογραφεί τις επόμενες ημέρες και ξεκινά άμεσα το έργο προϋπολογισμού 92 εκατ. ευρώ και προβλέπεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2014.
5. Σιδηροδρομικά έργα: Η σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι του Ικονίου ολοκληρώνεται εντός του μήνα, ενώ για τον σιδηροδρομικό διαμετακομιστικό κόμβο του Θριασίου αναμένεται η ανακήρυξη μειοδότη μέσα στον Φεβρουάριο.
6. Λιμάνια Ηγουμενίτσας και Λαυρίου: Η Β’ Φάση του Λιμένα Ηγουμενίτσας θα ολοκληρωθεί εντός του Δεκεμβρίου και του Λαυρίου εντός δύο ετών.
7. Δημοπρατούνται εντός του εξαμήνου έργα οδοποιίας, συνολικού προϋπολογισμού 243 εκατ. ευρώ.
8. Αεροδρόμιο Καστελίου: Ο διαγωνισμός θα προχωρήσει παράλληλα με την προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ για αξιοποίηση των λοιπών περιφερειακών αεροδρομίων. Η εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας θα πρέπει να λάβει χώρα πρώτον, μετά την ανακοίνωση της οριστικής λύσης για τους αυτοκινητόδρομους και δεύτερον, μετά τη συγκατάθεση της ΕΤΕπ για τη χρηματοοικονομική στήριξη του έργου.
9. Δημοπρατούνται έργα του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων, προϋπολογισμού 167 εκατ. ευρώ.
10. Σε ό,τι αφορά τα 10 έργα Σύμπραξης Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για τη διαχείριση των απορριμμάτων, συνολικού προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, εντός του 2013 θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές.
11. Λιμάνι Κρουαζιέρας: Τα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης, Τουρισμού, Ναυτιλίας και ΠΕΚΑ αποφάσισαν να προχωρήσουν στην κατασκευή λιμανιού κρουαζιέρας στον Πειραιά. Το λιμάνι θα κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ.
Η προώθηση διαθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων σε 11 βήματα
1. Τον επόμενο μήνα θα κατατεθεί προς ψήφιση ο νέος Αγορανομικός Κώδικας.
2. Έως το τέλος Ιουνίου, για διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας, θα ληφθούν μέτρα για μείωση κατά 50% του κόστους ίδρυσης επιχειρήσεων. Παράλληλα, προωθείται η απλοποίηση των αδειοδοτικών διαδικασιών και σε ότι αφορά στην ίδρυση και λειτουργία επιχειρηματικών πάρκων.
3. Αξιοποίηση της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ για την ενίσχυση του ανταγωνισμού σε τέσσερις τομείς της οικονομίας (τουρισμός, τρόφιμα, οικοδομικά υλικά και λιανεμπόριο).
4. Συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας.
5. Έμφαση στην Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές. Στόχος, το 2013 οι εξαγωγές να φθάσουν το 13% επί του ΑΕΠ, διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης, και πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για τους εξαγωγείς. Επίσης, προωθείται η δημιουργία ενός νέου ενιαίου φορέα με τη συγχώνευση του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ) και του Invest in Greece, που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους.
6. Εντός του έτους, αναμορφώνεται το πλαίσιο των Δημοσίων Συμβάσεων, ενώ μέσα στο μήνα θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή ο νόμος για το Εθνικό Σύστημα Δημόσιων Συμβάσεων. Στόχος, η Κεντρική Κυβέρνηση να προμηθεύεται τουλάχιστον το 25% των αναγκών της, σε προμήθειες και υπηρεσίες έως τον Δεκέμβριο.
7. Αποκρατικοποιήσεις:
– ΤΡΑΙΝΟΣΕ & ROSCO. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη Μαρτίου, ώστε οι διαδικασίες για την υποβολή προσφορών να εκκινήσουν τον Ιούνιο. Την ίδια πορεία θα ακολουθήσει και η ROSCO.
– Πλαίσιο αξιοποίησης για τα αεροδρόμια: Εντός Ιανουαρίου θα υποβληθεί προς ψήφιση το σύνολο των διατάξεων για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Κατόπιν, θα εκκινήσουν οι διαδικασίες για την παραχώρηση χρήσης των 37 αεροδρομίων από το ΤΑΙΠΕΔ.
– ΕΛΤΑ: Εντός του πρώτου τριμήνου του 2013 και μετά από την έγκριση της Κομισιόν, εκδίδονται οι υπουργικές αποφάσεις για το περιεχόμενο της Καθολικής Υπηρεσίας και την κάλυψη του κόστους της.
– ΕΥΔΑΠ- ΕΥΑΘ: Την επόμενη εβδομάδα, θα κατατεθεί στη Βουλή το νομοθετικό πλαίσιο που έχει ετοιμαστεί.
– Για το ψηφιακό μέρισμα θα έχουν διαμορφωθεί τα προαπαιτούμενα σε θεσμικό και τεχνικό επίπεδο έως τον Μάρτιο.
– Υπεραστικές Οδικές Μεταφορές: Ολοκληρώνεται η στρατηγική για απελευθέρωση της αγοράς με σχετικό νόμο που θα κατατεθεί μέσα στο Μάρτιο.
8. Διευκόλυνση Επενδύσεων: Δημιουργείται Κεντρική Αδειοδοτική Αρχή για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις. Παράλληλα, παρακολουθούνται 51 επενδυτικά σχέδια, εκ των οποίων 11 έργα, ύψους 7 δισ. ευρώ έχουν υπαχθεί στο Fast Track.
9. Επικοινωνίες: Έως το τέλος του πρώτου τριμήνου, αφού υπάρξει θετική απάντηση της Κομισιόν, γίνεται η προκήρυξη διαγωνισμού για το Rural Broadband, δηλαδή την ευρυζωνική διασύνδεση αγροτικών νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών, κ.α.
10. Εκσυχρονισμός Αστικών Συγκοινωνιών. Σημαντικό μέρος του προσωπικού θα φύγει από τα γραφεία και θα μετακινηθεί στην πώληση και τον έλεγχο των εισιτηρίων. Επίσης, ξεκινούν οι διαδικασίες για κατασκευή, μέσω ΣΔΙΤ, ενός νέου Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων στον Ελαιώνα.
11. Νέο πλαίσιο για τους δανειολήπτες (νοικοκυριά και ΜμΕ). Έως το τέλος Μαρτίου, η κυβέρνηση θα αναμορφώσει το πλαίσιο για τα φυσικά πρόσωπα, ώστε να αντιμετωπιστεί η μακροχρόνια εκκρεμοδικία.