Ισχυρές αναταράξεις στον ελληνικό αεροπορικό κλάδο προκαλεί η παρατεταμένη οικονομική κρίση την οποία βιώνει η χώρα μας.
Τις σοβαρές επιπτώσεις αντιμετωπίζουν όχι μόνο οι αεροπορικές εταιρίες αλλά και το αεροδρόμιο της Αθήνας το οποίο, παρά τις ισχυρές αντοχές που έχει επιδείξει, βρίσκεται αντιμέτωπο με μείωση των μεγεθών που αφορούν στον αριθμό των διακινούμενων επιβατών, των πτήσεων αλλά και στην εμπορευματική κίνηση.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για το επτάμηνο του έτους, η επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2010 κατέγραψε μείωση. Ωστόσο, η μείωση κατά 1,5% των επιβατών χαρακτηρίζεται ελάχιστη από την εταιρία του αεροδρομίου, αφού, όπως επισημαίνεται από την πλευρά της, μεσούσης της κρίσης της ελληνικής οικονομίας και με λιγότερα δρομολόγια εσωτερικού από τους ελληνικούς αερομεταφορείς, η επιβατική κίνηση ήταν ελάχιστα μειωμένη (-1,5%) σε σύγκριση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2009, με την κίνηση εξωτερικού (-0,8%) να παρουσιάζει μικρότερη πτώση από την κίνηση εσωτερικού (-2,8%).
Κατά το εξεταζόμενο διάστημα από το αεροδρόμιο της Αθήνας διακινήθηκαν 8.912.253 επιβάτες έναντι 9.051.782 επιβατών το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Ο κύριος όγκος της επιβατικής κίνησης, ήτοι 5.579.560 επιβάτες, προήλθε από τις πτήσεις εξωτερικού, ενώ, την ίδια ώρα, φαίνεται ότι σταθεροποιείται η τάση μείωσης του αριθμού των επιβατών στο εσωτερικό της χώρας, κάτι που αποδίδεται και στη μειωμένη διαθεσιμότητα από την πλευρά των εταιριών που προχωρούν σε μείωση των πτήσεών τους.
Η μείωση της επιβατικής κίνησης στο εσωτερικό εμφανίστηκε για πρώτη φορά τον Απρίλιο και έκτοτε συνεχίζεται χωρίς να έχει αντιστραφεί, επηρεάζοντας τις συνολικές επιδόσεις του αεροδρομίου της Αθήνας το οποίο, επίσης από τον Απρίλιο, καταγράφει αρνητικό πρόσημο στη συνολική επιβατική κίνηση.
Ανοδικά Μέση και Άπω Ανατολή
Πάντως, η επιβατική κίνηση του Ιουλίου παρουσίασε οριακή βελτίωση σε σχέση με τον Ιούνιο, με την περίοδο των θερινών διακοπών να κορυφώνεται και να συγκρατεί ελαφρώς την πτώση της εγχώριας κίνησης. Την ίδια στιγμή, πάντως, θετικό είναι το γεγονός ότι οι αγορές της Μέσης και της Άπω Ανατολής παρουσιάζουν συνεχώς, κατά τη διάρκεια του επταμήνου του έτους, άνοδο της επιβατικής κίνησης. Το γεγονός αυτό θα πρέπει να αποδοθεί κυρίως στην αύξηση των προσφερόμενων πτήσεων προς τις περιοχές αυτές, αφού πολλές αεροπορικές εταιρίες αύξησαν τις συχνότητες των πτήσεών τους.
Μειωμένος ο αριθμός των πτήσεων
Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των πτήσεων που εξυπηρετήθηκαν από το αεροδρόμιο της Αθήνας, τα διαθέσιμα στοιχεία αναφέρουν ότι ο αριθμός των πτήσεων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2010 σημείωσε πτώση της τάξης του 5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αντικατοπτρίζοντας τη μείωση δρομολογίων εσωτερικού ελληνικών αερομεταφορέων, καθώς και τη συνολική μείωση συχνοτήτων σε διεθνή δρομολόγια. Την ίδια ώρα, πτώση κατέγραψε το προηγούμενο διάστημα και η εμπορευματική κίνηση του αεροδρομίου.
Διακοπές δρομολογίων
Οι επιδόσεις αυτές είναι εξαιρετικά πιθανό να χειροτερέψουν τους επόμενους μήνες, αφού ήδη η Aegean Airlines, μια εταιρία που είναι εκ των βασικότερων χρηστών του αεροδρομίου της Αθήνας, ανακοίνωσε πριν από λίγες μέρες ότι προχωρά σε παύση των δρομολογίων της σε πέντε συνολικά προορισμούς (Ιωάννινα, Καβάλα, Τίρανα, Βελιγράδι, Βιέννη).
Η εταιρία υποχρεώθηκε στην κίνηση αυτή καθώς παρά την οριακή αύξηση της επιβατικής της κίνησης στο πρώτο εξάμηνο του έτους τα έσοδά της κατέγραψαν μείωση κατά 3%, ενώ το καθαρό αποτέλεσμα, μετά φόρων, για το εξάμηνο ήταν ζημίες 32,6 εκατομμυρίων ευρώ έναντι κερδών 13,4 εκατομμυρίων το 2009.
Βέβαια, στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου έχει ενσωματωθεί και η επιβάρυνση ύψους 6,6 εκατομμυρίων της έκτακτης εισφοράς, ωστόσο γεγονός παραμένει ότι η οικονομική κρίση επηρέασε σημαντικά την εταιρία, ενώ δεν θα πρέπει να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο περαιτέρω περικοπών το επόμενο διάστημα, εφόσον προκύψει ανάγκη.
«Κλειδί» οι αποφάσεις της Ε.Ε. για Ο.Α. και Aegean
Σε κάθε περίπτωση, αλλαγές στον εσωτερικό αεροπορικό χάρτη θα σηματοδοτήσουν οι εξελίξεις στην υπόθεση συγχώνευσης Ο.Α. και Aegean. Οι δύο εταιρίες θα πρέπει να αναμένουν έως τον ερχόμενο Δεκέμβριο την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία διεξάγει εξονυχιστικό έλεγχο προκειμένου να διασφαλίσει ότι η συγχώνευση δεν θα προκαλέσει πρόβλημα στον ανταγωνισμό.
Παρότι από την πλευρά των δύο εταιριών αναμενόταν έγκριση της συμφωνίας μέσα στον Σεπτέμβριο, ωστόσο η επιτροπή αποφάσισε να προχωρήσει σε εκτενέστερο έλεγχο προκειμένου να βεβαιωθεί ότι δεν θα υπάρχουν προβλήματα μονοπωλίου στο σύνολο της εσωτερικής αγοράς αλλά και σε διεθνείς διαδρομές όπου οι δύο εταιρίες δραστηριοποιούνται.
Από την πλευρά των δύο εταιριών δεν εκφράζεται ανησυχία για τα αποτελέσματα της έρευνας, ωστόσο επισημαίνεται ότι η παράταση αυτή δεν επιτρέπει την έναρξη των διαδικασιών συγχώνευσης που επρόκειτο να ξεκινήσουν μέσα στο φθινόπωρο, με στόχο από την επόμενη θερινή περίοδο η Olympic Air και η Aegean Airlines να έχουν κοινό πρόγραμμα δρομολογίων.
Πηγή: euro2day.gr