Διέξοδο στις εξαγωγές αναζητούν, λόγω της κρίσης στην εσωτερική αγορά, ολοένα περισσότεροι Έλληνες επιχειρηματίες, γεγονός που καταδεικνύεται και από το ιδιαίτερα αυξημένο ενδιαφέρον τους για συμμετοχή στις διεθνείς εκθεσιακές δραστηριότητες του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ).
Μεταξύ του 2009 -οπότε άρχισε να εκδηλώνεται εντονότερα η κρίση- και των αρχών του 2012, οι κρούσεις που δέχεται ο ΟΠΕ για συμμετοχή επιχειρήσεων σε εκθέσεις του εξωτερικού εμφανίζονται αυξημένες κατά 30%-40%, με αποτέλεσμα αρκετοί ενδιαφερόμενοι να μένουν… εκτός νυμφώνος, καθώς τα τετραγωνικά των ενοικιαζόμενων εκθεσιακών χώρων δεν επαρκούν!
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα πρόσφατης έκθεσης τροφίμων στο Ντουμπάι, όπου δόθηκε φέτος εκθεσιακός χώρος 600 τετραγωνικών, όταν η ζήτηση από επιχειρήσεις έφτασε τα 1200 μέτρα! Ως αποτέλεσμα, ο ΟΠΕ αναγκάστηκε να βάλει ανώτατο «πλαφόν» 15 τετραγωνικών ανά εκθέτη, όπως γνωστοποίησε σήμερα, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στη Θεσσαλονίκη, ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού, Μένος Αγγελάκης.
Κατά τον ίδιο, η τάση για στροφή στις εξαγωγές επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι, οι επιχειρήσεις συμμετέχουν στις εκθέσεις, παρότι το κόστος το αναλαμβάνουν οι ίδιες, ενώ παλαιότερα αδιαφορούσαν ακόμη και για διοργανώσεις, στις οποίες μεγάλο μέρος των δαπανών κάλυπτε το κράτος!
55+14 δραστηριότητες για τον ΟΠΕ το 2012
Στο σκηνικό αυτό και παρά την κρίση, ο ΟΠΕ έχει προγραμματίσει για φέτος 55 εκθεσιακές δραστηριότητες: μόνο στο πρώτο τρίμηνο του 2012 διοργανώθηκαν ήδη σχεδόν όσες είχαν πραγματοποιηθεί στο σύνολο του 2010 (18, έναντι 22 στο σύνολο του 2010 και 35 το 2011).
Το 2012, ο Οργανισμός θα διαχειριστεί προϋπολογισμό της τάξης των 3 εκατ. ευρώ, αντίστοιχο με του 2011, ο οποίος όμως θα επαρκεί για να καλύψει τον αυξημένο αριθμό δραστηριοτήτων, χάρη στο εντεινόμενο ενδιαφέρον των επιχειρήσεων, αλλά και το γεγονός ότι έγιναν «πολύ σκληρές διαπραγματεύσεις» για καλύτερες τιμές με τους διοργανωτές εκθέσεων.
Παράλληλα, στη διάρκεια του έτους θα πραγματοποιηθούν 14 επιχειρηματικές αποστολές, εκ των οποίων οι τρεις μεγαλύτερες στοχεύουν στο «ξεκλείδωμα» αγορών, που σήμερα αποτελούν terra incognita για τις περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις. Πρόκειται για αποστολές προς τη Νότια Αφρική (Ιούνιο), τη Βραζιλία (Νοέμβριο) και την Ινδία (προς το τέλος του έτους).
Τα ξενοδοχεία του Κατάρ, η Μέκκα και η Μεδίνα
Στο επίκεντρο των εξωστρεφών δραστηριοτήτων του ΟΠΕ βρίσκονται οι αραβικές αγορές, η Κίνα, αλλά και οι ΗΠΑ, χωρίς να βγαίνουν από το ελληνικό εμπορικό στόχαστρο οι αγορές της Ευρώπης, σταθερή «αξία» για τις ελληνικές εξαγωγές.
Μεταξύ των αραβικών χωρών, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι χώρες Σαουδική Αραβία (ιδίως στο πλαίσιο των μεγάλων επενδύσεων σε υποδομές, που γίνονται σε Μέκκα και Μεδίνα για προσέλκυση θρησκευτικού τουρισμού) και το Κατάρ (όπου οι ξενοδοχειακές υποδομές αναμένεται να τριπλασιαστούν, λόγω και του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου). Οι δύο αυτές αγορές εκτιμάται ότι θα μπορούσαν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες για τις εταιρείες δομικών υλικών/κατασκευών/τουριστικών υπηρεσιών.
Για την αγορά της Κίνας το μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχουν τα τρόφιμα και τα ποτά. Χαρακτηριστικό είναι ότι στη φετινή έκθεση SIAL, που θα πραγματοποιηθεί από 9-11 Μαΐου στη Σαγκάη, έχουν δηλώσει συμμετοχή 18 ελληνικές επιχειρήσεις, έναντι μόλις πέντε το 2011. Ρωσία και ΗΠΑ παρουσιαζουν επίσης μεγάλο ενδιαφέρον για εξαγωγές τροφίμων και ποτών.
Στόχος να έρθουν ξένοι αγοραστές σε όλη την Ελλάδα
Πάντως, οι δραστηριότητες του ΟΠΕ δεν περιορίζονται στο να «στείλει» ελληνικές επιχειρήσεις στις εκθέσεις του εξωτερικού, αλλά επεκτείνονται και στο… αντίστροφο δρομολόγιο. Συγκεκριμένα, ο Οργανισμός διεκδικεί χρηματοδότηση 2,5 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2007-2013, για τη διοργάνωση επισκέψεων ξένων αγοραστών στην Ελλάδα, όχι μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις, στην Κρήτη και την Πελοπόννησο. Από τα ίδια κεφάλαια πρόκειται να χρηματοδοτηθούν και ελληνικές επιχειρηματικές αποστολές στο εξωτερικό.
Ελληνικό «εστιατόριο» στο Παρίσι
Ο κ.Αγγελάκης τόνισε ακόμη ότι τον τελευταίο ενάμιση χρόνο ο ΟΠΕ «τρέχει» πρωτοβουλία για τη βελτίωση της εικόνας των ελληνικών προϊόντων (πχ, συσκευασία), ώστε να είναι πιο ευπρόσδεκτα από το καταναλωτικό κοινό, ενώ επισήμανε ότι ο Οργανισμός θα επιδιώξει το «ντύσιμο» της συμμετοχής του σε μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού με σημαντικές παράλληλες εκδηλώσεις.
Για παράδειγμα, στην έκθεση τροφίμων και ποτών SIAL, που θα πραγματοποιηθεί στο Παρίσι από 21-25 Οκτωβρίου, με τη συμμετοχή περίπου 150 ελληνικών επιχειρήσεων, θα υπάρχουν δραστηριότητες με «αέρα» ελληνικού εστιατορίου και εκδηλώσεις γευσιγνωσίας με συμμετοχή διάσημων σεφ, καθώς και επικοινωνία με τους ισχυρούς bloggers γαστρονομίας της Γαλλίας.