Ισχυρές πιέσεις από τις κατασκευαστικές κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει τα οδικά έργα παραχώρησης, ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που εμποδίζουν την υλοποίησή τους, δέχεται το τελευταίο διάστημα το υπουργείο Υποδομών.

Μάλιστα, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, τόσο οι ελληνικοί όσο οι ξένοι κυρίως όμιλοι έχουν διαμηνύσει στο υπουργείο ότι οι εκκρεμότητες σχετικά με τις απαλλοτριώσεις γης, τις μετακινήσεις των δικτύων κοινής ωφέλειας, τις περιβαλλοντικές μελέτες και τις αρχαιολογικές έρευνες θα πρέπει να διευθετηθούν το αργότερο μέχρι το φθινόπωρο, για να αποφευχθούν εξελίξεις που θα θέσουν σε κίνδυνο αυτές καθεαυτές τις συμβάσεις.

Το κακό κλίμα που επικρατεί ανάμεσα στις δύο πλευρές επιβαρύνει πλέον και το γεγονός ότι το Δημόσιο έχει καθυστρήσει να καταβάλει τη συμμετοχή του στη χρηματοδότηση των έργων παραχώρησης, με αποτέλεσμα οι όποιες εργασίες βρίσκονται σήμερα σε εξέλιξη στους αυτοκινητοδρόμους (Ιονία Οδός, Μαλιακός – Κλειδί, Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος, Ε65) να πληρώνονται αποκλειστικά από τις ανάδοχες κοινοπραξίες.

«Υπό άλλες οικονομικές συνθήκες η ασυνέπεια του Δημοσίου όσον αφορά στις υποχρεώσεις του ίσως να μην αποτελούσε βασικό πρόβλημα στην υλοποίηση των έργων αυτών. Σήμερα όμως που το χρηματοπιστωτικό σύστημα είναι αρκετά φειδωλό στις δανειοδοτήσεις, η στάση της Πολιτείας προκαλεί σοβαρές παρενέργειες στην πρώθηση των συμβάσεων», αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος τεχνικής εταιρίας που συμμετέχει σε projects παραχώρησης.

Ενδεικτικό της έντονης δυσαρέσκειας των κατασκευαστών είναι το γεγονός ότι προ ημερών η ισπανική εταιρία Ferrovial (θυγατρική του ομίλου Cintra που συμμετέχει στην Ιονία Οδό και στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας) αποφάσισε να σταματήσει τις εργασίες που είχε αναλάβει, διαμαρτυρόμενη ουσιαστικά για τη μεγάλη καθυστέρηση στην καταβολή της κρατικής οικονομικής συνεισφοράς στο έργο.

Πάντως, τουλάχιστον προς το παρόν, και όπως διαβεβαιώνουν στελέχη της κοινοπραξίας, δεν τίθεται ζήτημα αποχώρησης του ομίλου Cintra – Ferrovial από τα έργα παραχώρησης και την ελληνική αγορά γενικότερα. Έτσι, η κίνηση αυτή των Ισπανών ερμηνεύεται μάλλον ως άσκηση πίεσης προς το Δημόσιο.

Πιέσεις και από την Τρόϊκα

Όμως, δεν είναι μόνο οι κατασκευαστές που πιέζουν το υπουργείο Υποδομών να επιλύσει τα προβλήματα. Το ίδιο πράττει πλέον και η τρόικα, η οποία φέρεται σφόδρα ενοχλημένη από τις εξελίξεις και την αδυναμία του ελληνικού κράτους να προωθήσει αυτά τα έργα.

Ύστερα από τελεσίγραφο που έστειλαν οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ και της Ε.Ε., οι συναρμόδιοι υπουργοί συζήτησαν πριν από περίπου έναν μήνα το ζήτημα στο πλαίσιο της Επιτροπής Μεγάλων Έργων.

Τότε αποφασίστηκε να συγκροτηθούν ομάδες εργασίας για την άμεση επίλυση των προβλημάτων και την επιτάχυνση των ρυθμών υλοποίησης των συμβάσεων παραχώρησης. Αν και μεσολάβησε αρκετό διάστημα, καμία ουσιαστική ενέργεια δεν έχει γίνει προς την κατέθυνση ξεμπλοκαρίσματος των έργων.

Αντίθετα, τα προβλήματα έχουν διογκωθεί, γεγονός που σύμφωνα με πληροφορίες έχει προβληματίσει ιδιαίτερα τους ελεγκτές του ΔΝΤ και της Ε.Ε. Έτσι, αν το προσεχές διάστημα δεν υπάρξει πρωτοβουλία από την κυβέρνηση στην υπόθεση των οδικών έργων παραχώρησης, δεν αποκλείεται να γίνει σχετική παρέμβαση από την τρόικα.

Σε αυτό, εξάλλου, φαίνεται να ποντάρουν και οι παραχωρησιούχοι, οι οποίοι δηλώνουν αισιόδοξοι ότι τελικά τα προβλήματα θα επιλυθούν, έστω και με άνωθεν εντολές και υποδείξεις.

Πηγή: euro2day