Με στοχευμένες επενδύσεις στην κατασκευή νέων πλοίων ειδικών κατηγοριών, όπως μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG) και εξόρυξης πετρελαίου από μεγάλα βάθη, αλλά και στην αγορά μεταχειρισμένων φορτηγών και δεξαμενόπλοιων, ο ελληνικός εφοπλισμός, παρά την συνεχιζόμενη οικονομική κρίση, συνεχίζει να βρίσκεται στην κορυφή της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Το επτάμηνο του τρέχοντος έτους οι Έλληνες εφοπλιστές επένδυσαν συνολικά 12 δισ. δολάρια, αφήνοντας πίσω τους Κινέζους οι οποίοι εμφανίζονται να έχουν επενδύσει περί τα 3,4 δισ. δολάρια.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής», οι Έλληνες εφοπλιστές, ειδικότερα, επένδυσαν 9,4 δισ. δολάρια για την παραγγελία 91 νέων πλοίων, καθώς και 2,5 δισ. δολάρια για την αγορά 98 πλοίων «από δεύτερο χέρι». Το υψηλό κόστος των υπό ναυπήγηση πλοίων οφείλεται στο γεγονός ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών εστιάζεται σε πλοία LNG, στα drill ships που χρησιμοποιούνται για την εξόρυξη πετρελαίου σε μεγάλα θαλάσσια βάθη, καθώς και στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Να σημειωθεί ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011 έχουν παραγγελθεί, διεθνώς, 48 πλοία τύπου LNG, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2010 είχαν παραγγελθεί 23 πλοία. Αντιθέτως, έχει μειωθεί το ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών για την κατασκευή και την αγορά φορτηγών πλοίων ξηρού φορτίου.
Όσον αφορά στους Κινέζους, από τα 3,5 δισ. δολάρια που έχουν επενδύσει, τα 2,4 δισ. δολάρια αφορούν σε νέες κατασκευές πλοίων και το υπόλοιπο ένα δισ. δολάρια αφορά στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων.
Το 2011, σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Petrofin Research, αυξήθηκαν οι ελληνικές εταιρείες που διαθέτουν μεγάλους στόλους. Πιο συγκεκριμένα, οι εταιρείες που διαθέτουν άνω των 25 πλοίων αυξήθηκαν σε 34 από 31 που ήταν πέρυσι, όπως επίσης αυξήθηκαν από 33 σε 37 οι εταιρείες που διαθέτουν στον στόλο τους από 16 έως και 24 πλοία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σχέση με το 1998, οι εταιρείες με στόλο άνω των 25 πλοίων αυξήθηκαν από 19 σε 34, ενώ οι εταιρείες με στόλο από 16-24 πλοία αυξήθηκαν, επίσης, σε 37 από 11 που ήταν το 1998. Αντιθέτως, οι μικρομεσαίες εταιρείες με πλοία από 1 έως και 8 μειώθηκαν σταδιακά από το 1998 μέχρι σήμερα.
Ειδικότερα: οι εταιρείες με στόλο από 5 έως 8 πλοία από 149 που ήταν το 1998 έφθασαν στις 111 το 2011, οι εταιρείες με στόλο από 3 έως 4 πλοία από 196 που ήταν το 1998 μειώθηκαν σε 165 το 2011 και οι εταιρείες με στόλο 1 -2 πλοίων από 483 που ήταν το 1999 μειώθηκαν στις 350 το τρέχον έτος.
Χάρη στις σημαντικές επενδύσεις που κάνουν οι Eλληνες εφοπλιστές τα τελευταία έτη ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου εμφανίζει μείωση στα 15,9 έτη από 16,6 έτη που ήταν το 2010. Το 2009 ήταν 17,6 έτη και το 2008 ήταν 18,4 έτη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από την έρευνα της Petrofin Research, προκύπτει ότι οι στόλοι εταιρειών με πλοία ηλικίας έως και 9 έτη παρουσιάζουν σημαντική αύξηση, φθάνοντας στους 151 όταν το 1998 ήταν μόλις 30.
O αριθμός των υπό ελληνική διαχείριση πλοίων (ελληνική και ξένη σημαία) το 2011 είναι 4.717 σκάφη, όταν το 2010 ήταν 4.655 πλοία και το 2009 ήταν 4.763 πλοία. Οι 30 μεγαλύτεροι Έλληνες πλοιοκτήτες το 2011 ελέγχουν το 52% του ελληνόκτητου στόλου έναντι 50,7% που ήταν το 2010.
Ο πιο δημοφιλής τομέας είναι τα φορτηγά πλοία, όπου 347 πλοιοκτήτες ελέγχουν 1.732 κομμάτια με συνολική χωρητικότητα 119,9 εκατ. τόνους και μέσω όρο ηλικίας τα 13,3 έτη.
Στα δεξαμενόπλοια, 95 πλοιοκτήτες ελέγχουν 751 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 97,08 εκατ. τόνων και μέσο όρο ηλικίας τα 9,08 έτη.
Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 22 πλοιοκτήτες ελέγχουν 189 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 10,64 εκατ. τόνων και μέσο όρο ηλικίας τα 12,1 έτη.