Μπορεί πέρυσι το καλοκαίρι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να μπήκαν στη θερινή περίοδο με μια δυναμική καμπάνια προσφορών στους ναύλους επιβατών και οχημάτων, επιδιώκοντας να πετύχουν κέρδη μέσω της αύξησης του τζίρου τους φέτος, όμως, τα πράγματα κινούνται σε διαφορετική ρότα.
Παρά το γεγονός ότι οι ναύλοι πωλούνται φθηνότεροι έως και 8%, λόγω της απόφασης της κυβέρνησης να καταργήσει ορισμένα μη ανταποδοτικά τέλη υπέρ τρίτων που επιβάρυναν τα εισιτήρια, εντούτοις για τους επιβάτες, πρακτικά δεν υπάρχει όφελος!
Και τούτο διότι η όποια μείωση έγινε στους ναύλους επιβατών και οχημάτων «απορροφήθηκε» από την αύξηση στην τιμή των καυσίμων τα οποία έφθασαν να καλύπτουν έως και το 70% του ημερήσιου λειτουργικού κόστους ενός ακτοπλοϊκού σκάφους.
Όπως αναφέρουν στην εφημερίδα «Καθημερινή» στελέχη των ακτοπλοϊκών εταιρειών, τα ημερήσια έσοδα μιας εταιρείας φθάνουν για να καλύψουν πλήρως μόνο το κόστος για τα καύσιμα και τους μισθούς των ναυτικών.
Είναι χαρακτηριστικό, όπως αναφέρθηκε, ότι στα 100 ευρώ έσοδα το λειτουργικό κόστος του πλοίου φθάνει ακόμη και τα 150 ευρώ! Επιπροσθέτως το αρνητικό κλίμα στην ακτοπλοϊκή αγορά επιβαρύνεται και από το γεγονός ότι η επιβατική κίνηση είναι, γενικώς, μειωμένη σε σχέση με πέρυσι και οι εταιρείες περιμένουν το δίμηνο Ιούλιος – Αύγουστος προκειμένου να «ρεφάρουν» τις ζημίες τους.
Έτσι, παρά τις μειώσεις στους ναύλους που ανακοινώθηκαν από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, το κόστος του εισιτηρίου κυμαίνεται στα περσινά επίπεδα και ενδεχομένως, προς ορισμένες κατευθύνσεις, ελαφρώς υψηλότερα.
Αυτό προκύπτει διότι τον περασμένο Απρίλιο οι εταιρείες αύξησαν τους ναύλους κατά 8%, λόγω της ανόδου στην τιμή των καυσίμων και η μείωση που προέκυψε, ύστερα από την κατάργηση ορισμένων μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων, ήταν της τάξης του 7,5%.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι από τον Πειραιά προς την Πάρο το εισιτήριο της οικονομικής θέσης κοστίζει 31,5 ευρώ (ανά εταιρεία υπάρχουν μικρές αυξομειώσεις) και το Ι. Χ. κοστίζει 77 ευρώ. Από τον Πειραιά προς τη Μύκονο το εισιτήριο οικονομικής θέσης είναι 32 ευρώ και το Ι. Χ. 79 ευρώ.
Από τον Πειραιά προς τη Μυτιλήνη η καμπίνα ανά επιβάτη κοστίζει από 55,50 ευρώ έως 67 ευρώ, ανάλογα την εταιρεία και το Ι. Χ. κοστίζει από 95 ευρώ έως και 118 ευρώ. Από Πειραιά προς Ηράκλειο, με ημερήσιο δρομολόγιο, ο ναύλος σε καμπίνα ανά επιβάτη είναι 42 ευρώ και για το Ι. Χ. είναι 60 ευρώ, ενώ η οικονομική θέση στο ημερήσιο είναι 26 ευρώ.
Αντιθέτως, στο βραδινό δρομολόγιο από Πειραιά προς Ηράκλειο ο ναύλος σε καμπίνα ανά επιβάτη είναι 60 ευρώ και για το Ι. Χ. είναι 86 ευρώ.
Από τις αρχές του 2011 έως και την 31η Μαΐου από το λιμάνι του Πειραιά προς τα νησιά του Αιγαίου διακινήθηκαν 1.022.711 επιβάτες έναντι 1.744.002 επιβατών που διακινήθηκαν την αντίστοιχη περίοδο του 2010. Επίσης φέτος, σε σχέση με πέρυσι, εκτελέσθηκαν λιγότερα δρομολόγια, όπως επίσης μειωμένος κατά τρία πλοία είναι και ο αριθμός των ακτοπλοϊκών σκαφών.
Να σημειωθεί ότι εξίσου μειωμένος είναι και ο αριθμός των επιβατών που διακινήθηκαν από τον Πειραιά προς τα νησιά του Σαρωνικού, Αίγινα, Αγκίστρι, Πόρο, Ύδρα και Σπέτσες, σε σχέση με το 2010.
Οι εταιρείες, προκειμένου να πετύχουν αύξηση του τζίρου τους, έχουν ανακοινώσει προσφορές σε ορισμένα «πακέτα» εισιτηρίων που αφορούν ημερήσια δρομολόγια και κυρίως την οικονομική θέση για προορισμούς από τον Πειραιά προς νησιά των Κυκλάδων καθώς και προς νησιά του Βορείου Αιγαίου. Στις προσφορές εντάσσονται και τα Ι. Χ. ή οι μοτοσικλέτες.
Στις προσφορές αυτές οι ναύλοι ξεκινούν από 19 ευρώ στην οικονομική θέση και από 50 ευρώ για το Ι. Χ. για προορισμούς όπως τα νησιά Σάμος, Ικαρία, Χίος, Μυτιλήνη. Επίσης, αντίστοιχες προσφορές υπάρχουν και για προορισμούς στις Κυκλάδες με ναύλο 22 ευρώ στην οικονομική θέση.
Προσφορές υπάρχουν και προς το Ηράκλειο και τα Χανιά για τα ημερήσια δρομολόγια με τιμές μειωμένες έως και 30%, ενώ υπάρχουν και οικογενειακά «πακέτα» με μειωμένη τιμή έως και 20%.