Σημαντικό διεθνή κόμβο εμπορευματικών μεταφορών, με πολλά προβλήματα ωστόσο, χαρακτηρίζουν την Ελλάδα και κυρίως το λιμάνι του Πειραιά, στελέχη των διεθνών εταιρειών logistics, σχολιάζοντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται από τη λειτουργία της νέας διώρυγας του Σουέζ, μήκους 72 χιλιομέτρων, που θα επιτρέπει την ημερήσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων με πλοία στην Ευρώπη σε γρηγορότερο χρόνο.
Στόχος της αρχής της νέας διώρυγας του Σουέζ είναι να περνούν καθημερινά έως το 2023, 97 πλοία από 49 που είναι σήμερα.
Πολλά από τα πλοία στις παραδόσεις φορτίων πλέον θα κερδίζουν χρόνο αν αναλογιστεί κανείς ότι ο χρόνος διέλευσης από τη νέα διώρυγα θα μειωθεί από τις 18 στις 11 ώρες, ενώ πλέον τα περισσότερα από αυτά δεν θα χρειάζεται να διασχίζουν τη Μεσόγειο για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων σε χώρες της βόρειας Ευρώπης, αλλά να επιλέγουν κάποια από τα λιμάνια της Μεσογείου, με βασικότερο αυτό του Πειραιά που είναι και το κοντινότερο.
Όπως αναφέρουν, τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολλές εταιρείες logistics αυτή τη στιγμή στη διέλευση φορτίων από την Ελλάδα είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις αφίξεις των κοντέινερ σε Σέμπο και ΣΕΠ (COSCO) λόγω έλλειψης αριθμού πλοηγών, ενώ τονίζουν ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο που συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με τη Θεσσαλονίκη και τα Βαλκάνια χρήζει αναβάθμισης, αναφέροντας ως παράδειγμα δύο ατυχήματα που έχουν συμβεί τους τελευταίους τρεις μήνες σε συρμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που μετέφερε προϊόντα της COSCO από το λιμάνι του Ικονίου στην Κεντρική Ευρώπη.
Επίσης, θέτουν ως βασικό θέμα ότι θα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την παραχώρηση του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου σε υποψήφιους επενδυτές, προκειμένου να δημιουργηθούν κέντρα αποθήκευσης με νέες θέσεις εργασίας.
Στελέχη της κινεζικής COSCO, μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων για τα νέα δεδομένα που δημιουργεί ο διώρυγα του Σουέζ, ανέφεραν ότι πολλές εταιρείες θαλασσίων μεταφορών έχουν ήδη εκφράσει το ενδιαφέρον τους να χρησιμοποιούν τον Πειραιά ως σταθμό μεταφόρτωσης. Σημειώνεται ότι ναυτιλιακές εταιρείες της COSCO καλύπτουν πάνω από 1.600 λιμάνια σε περισσότερες από 160 χώρες και περιοχές σε όλο τον κόσμο, και το μέγεθος του στόλου του κινεζικού γίγαντα με 800 πλοία κατατάσσεται πρώτο στην Κίνα και δεύτερο στον κόσμο.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, η διακίνηση από το λιμάνι του Πειραιά κατέγραψε το 2014 αύξηση κατά 6%, ενώ αναμένεται επίσης αύξηση το 2015 με μεγαλύτερο ρυθμό. Επίσης η κύρια διαδρομή Ασίας-Ευρώπης κατέγραψε αύξηση το 2014 κατά 7,7%.
O Προβλήτας Ι του ΟΛΠ, το 2014 διακίνησε 598.255 TEU καταγράφοντας μείωση 7,1% μετά από τέσσερις συνεχείς χρονιές αύξησης. Λαμβάνοντας ωστόσο και τη διακίνηση της ΣΕΠ ΑΕ, το λιμάνι του Πειραιά κατέγραψε σημαντική αύξηση φτάνοντας συνολικά τα 3.585.155 TEU.
Τον μήνα Ιούνιο, παρά τα προβλήματα από το κλείσιμο των τραπεζών με τα capital controls, διακινήθηκαν από τις εγκαταστάσεις του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά -θυγατρική της COSCO- 253.000 κοντέινερ και 281.000 τον Ιούλιο.
Τα προβλήματα με την πλοηγική υπηρεσία
Μεγάλες καθυστερήσεις στον κατάπλου και απόπλου εμπορικών πλοίων παρατηρούνται τις τελευταίες ημέρες στο λιμάνι του Πειραιά, με αποτέλεσμα να υπάρχουν έντονες διαμαρτυρίες από τις ναυτιλιακές εταιρείες διεθνών μεταφορών σε ΣΕΜΠΟ και ΣΕΠ (COSCO), λόγω αυξημένου ημερήσιου κόστους ναύλωσης των συγκεκριμένων πλοίων, που σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να φθάνουν και τις 40.000 δολάρια την ημέρα.
Το πρόβλημα δημιουργήθηκε λόγω έλλειψης πλοηγών, οι οποίοι αυτή τη στιγμή ανέρχονται σε 21 στο λιμάνι του Πειραιά και εργάζονται για περισσότερες από 12 ώρες την ημέρα, χωρίς νυχτερινά, ρεπό και άδειες, προκειμένου να καλύψουν τα κενά.
Επίσης, σε πολλά λιμάνια, πολλές πλοηγίδες είναι χαλασμένες, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στη μεταφορά πλοηγών. Σημειώνεται ότι στο λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί αυτή τη στιγμή μία μόνο πλοηγίδα, ενώ μία δεύτερη που υπάρχει είναι χαλασμένη.
Εκπρόσωποι της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης, αλλά και του ΣΕΠ (COSCO) συναντήθηκαν την Πέμπτη για το θέμα με τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα και υπήρξε συνεργασία για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Ήδη σε συνεργασία με τον γενικό γραμματέα Ναυτιλιακών Επενδύσεων Αθανάσιο Χριστόπουλο, το υπουργείο Ναυτιλίας θα προχωρήσει στη σύσταση ειδικής επιτροπής για την αναβάθμιση της πλοηγικής υπηρεσίας, ενώ αναφορικά με τις χαλασμένες και εγκαταλελειμμένες πλοηγίδες που υπάρχουν εδώ και χρόνια, όχι μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και στους 13 πλοηγικούς σταθμούς, ζητήθηκε καταγραφή από κλιμάκιο της επιθεώρησης εμπορικών πλοίων προκειμένου να υπάρξει ανακατασκευή η αντικατάστασή τους.
Επίσης, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου δεσμεύθηκε για ρύθμιση, με αλλαγή του Προεδρικού Διατάγματος 103, προκειμένου να μπορέσει να στελεχωθεί η πλοηγική υπηρεσία με επιπλέον προσωπικό. Πιθανόν η ρύθμιση να συμπεριληφθεί σε νέο Προεδρικό Διάταγμα που θα αφορά τη αναδιοργάνωση του προσωπικού όλου του υπουργείου.
Εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοηγών, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το θέμα, ζήτησαν την απόσυρση του Προεδρικού Διατάγματος 103 που είχε φέρει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία, την επανασύσταση της Διεύθυνσης της Πλοηγικής Υπηρεσίας που είχε καταργηθεί, αλλά και την ενίσχυσή της με ένα πλοηγό που να γνωμοδοτεί και να επιλύει τεχνικά ζητήματα.
Επίσης, ζητούν να υπάρξει μηχανοργάνωση στο υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να γνωρίζουν οι λιμενικές αρχές τον αριθμό των πλοηγίδων, τις συντηρήσεις τους, αλλά και τους πλοηγούς και τα προσόντα τους.
Σημειώνεται ότι η λειτουργία της πλοηγικής υπηρεσίας δεν επιβαρύνει τα δημόσια έσοδα, καθώς τα λιμενικά τέλη που πληρώνουν τα πλοία για παροχή υπηρεσίας διέλευσης μπαίνουν στο ειδικό κεφάλαιο της πλοηγικής υπηρεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας. Ο κοινοτικός νομοθέτης διαχωρίζει την παροχή των πλοηγικών υπηρεσιών από τις υπόλοιπες λιμενικές υπηρεσίες για λόγους δημοσίους συμφέροντος και ασφάλειας.