Δεν σημειώθηκε η παρενέργεια που εμμέσως αναφέρει στην εισήγησή της η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σχετικά με την επιβολή ανωτάτων τιμών πώλησης υγρών καυσίμων σε συγκεκριμένους νομούς της χώρας. Ότι, δηλαδή, η επιβολή πλαφόν θα οδηγήσει όλα τα πρατήρια στις περιοχές που επιβλήθηκε πλαφόν να αυξήσουν τις τιμές τους και να πωλούν με την ανώτατη τιμή ακόμη και αν έχουν τη δυνατότητα να πωλούν φθηνότερα.

Αυτό προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας προκειμένου να διερευνήσει την κατάσταση της αγοράς μετά την επιβολή του πλαφόν.

Σημεώνεται ότι για πρώτη φορά επιβλήθηκε, ύστερα από διεξοδική ανάλυση στοιχείων χονδρικής-λιανικής τιμής και μεταφορικού κόστους, ανώντατη τιμή τόσο στο στάδιο της λιανικής όσο και της χονδρικής τιμής και, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου, το 95% των πρατηρίων που προσάρμοσαν τις τιμές τους στο πλαφόν είχε έως την ημέρα που επιβλήθηκε το πλαφόν υψηλότερες τιμές.

Από την επιβολή του πλαφόν το υπουργείο εκτιμά ότι έχει προκύψει όφελος για τον τελικό καταναλωτή στις 13 περιοχές, καθώς οι μέσες τιμές έχουν μειωθεί από 1 έως 6 λεπτά ενώ, όπως σημειώθηκε από το γενικό γραμματέα Εμπορίου, Στ. Κομνηνό, στη συνάντηση που είχε σήμερα το μεσημέρι με τους εκπροσώπους των βενζινοπωλών, αν και περιοχές όπως τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου πρακτικά επιδοτούνται από την Πολιτεία με χαμηλότερο ΦΠΑ (16%) προκειμένου να ευνοούνται με χαμηλότερα επίπεδα τιμών οι κάτοικοί τους, ωστόσο, από την ανάλυση των στοιχείων χονδρικής και λιανικής προκύπτει ότι η επιδότηση αυτή πηγαίνει στην τσέπη εταιριών εμπορίας και πρατηριούχων και όχι στον τελικό καταναλωτή. Αποτέλεσμα αυτής της συμπεριφοράς ήταν μέχρι και τη Δευτέρα που επιβλήθηκε το πλαφόν να υπάρχουν σε αυτές τις περιοχές υψηλές τελικές τιμές καταναλωτή με σημαντικές αποκλίσεις στα περιθώρια κέρδους τόσο της λιανικής όσο και της χονδρικής.

Υπενθυμίζεται ότι η επιβολή ανώτατης τιμής και στο στάδιο της χονδρικής αποτελεί πάγιο αίτημα των βενζινοπωλών και διασφαλίζει την αναλογικότητα του μέτρου, καθώς κατ’ αυτόν τον τρόπο δεν επηρεάζονται τα εύλογα περιθώρια κέρδους που πρέπει να έχει για να λειτουργεί ο κλάδος της λιανικής. Οι διακυμάνσεις στην ex-factory τιμή λαμβάνονται υπόψη καθημερινά ώστε να υπάρξουν οι αναγκαίες προσαρμογές της τιμής πλαφόν ανάλογα με την πορεία των τιμών διυλιστηρίου είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω.