Η στροφή του αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, προς τη Ρωσία φαίνεται να έχει φέρει τα «πάνω κάτω» στις γεωπολιτικές ισορροπίες στην ευρωπαϊκή ήπειρο, ενώ κρίσιμα για την ενότητα της Ευρώπης θα είναι τα αποτελέσματα των γερμανικών εκλογών αυτή την Κυριακή.

Σε περίπτωση που τα γερμανικά κόμματα, τα οποία θα σχηματίσουν έναν νέο κυβερνητικό συνασπισμό, δεν καταφέρουν να δώσουν ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας μέσα στα επόμενα χρόνια, τότε «ξέρουμε ποιος θα κερδίσει τις επόμενες εκλογές, και αυτό θα είναι το ακροδεξιό AfD», δήλωσε ο Carsten Brzeski, ανώτερος οικονομολόγος της πανευρωπαϊκής τράπεζας ING.

Τα προβληματικά νούμερα

Η γερμανική οικονομία, η τρίτη μεγαλύτερη στον κόσμο, έχει μόλις και μετά βίας αναπτυχθεί μετά την πανδημία, όπως ανέφερε το CNN. Μάλιστα συρρικνώθηκε τόσο το 2023 όσο και πέρυσι, σημειώνοντας την πρώτη διαδοχική ετήσια συρρίκνωση από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Ενώ φέτος, πρόκειται να αναπτυχθεί κατά ένα πενιχρό 0,3%, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

Οι εξαγωγές αποτελούν ίσως το σημαντικότερο μοχλό ανάπτυξης της Γερμανίας. Το 2023, το τελευταίο έτος για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών, σύμφωνα με το CNN, αντιπροσώπευαν πάνω από το 43% του ακαθάριστου οικονομικού προϊόντος της χώρας.

Τα μηχανοκίνητα οχήματα και τα ανταλλακτικά τους, τα μηχανήματα και τα χημικά προϊόντα ήταν οι κυριότερες εξαγωγές της Γερμανίας πέρυσι, σύμφωνα με τη στατιστική της υπηρεσία.

Η στήριξη στην ξένη ζήτηση ήταν επικερδής, όταν η τεράστια οικονομία της Κίνας αναπτυσσόταν με ταχείς ρυθμούς και οι καταναλωτές της προτιμούσαν να αγοράζουν αυτοκίνητα από καθιερωμένες ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen.

Όμως η επιβράδυνση της οικονομίας της Κίνας τα τελευταία χρόνια, σε συνδυασμό με τη λεγόμενη «επανάσταση» των ηλεκτρικών οχημάτων BYD και Xpeng, έχουν αποσπάσει μεγάλο μερίδιο αγοράς από τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Η άνοδος της Κίνας

«Σε κάποιο βαθμό, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία υπήρξε θύμα της ίδιας της επιτυχίας της», δήλωσε ο Kirkegaard, ανώτερος συνεργάτης στο Ινστιτούτο Peterson για τα Διεθνή Οικονομικά.

«Μάρκες όπως η BMW, η Mercedes και η Audi, οι οποίες βρήκαν την τύχη τους στον κινητήρα εσωτερικής καύσης που καίει ορυκτά καύσιμα, είναι απολύτως φυσιολογικό να διστάζουν να κανιβαλίσουν τη δική τους επιτυχία και να ρίξουν πολλά χρήματα στην ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων», συμπλήρωσε.

Οι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και η Tesla (TSLA), «έχουν αποδειχθεί πολύ καλύτεροι στο να… επεκταθούν στην παραγωγή κυριολεκτικά εκατομμυρίων αυτοκινήτων», πρόσθεσε.

Επιπρόσθετα, συνέπεια του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας είναι πολλές ενεργοβόρες γερμανικές επιχειρήσεις να έχουν μειώσει την παραγωγή και ορισμένες μάλιστα να έχουν κλείσει λόγω του τεράστιου ενεργειακού κόστους.

«Βρισκόμαστε εν μέσω αποβιομηχάνισης», δήλωσε ο Lars Kroemer, επικεφαλής οικονομολόγος της Gesamtmetall, μιας ένωσης εργοδοτών στον κλάδο της μεταλλουργίας και της ηλεκτρολογίας.

Εδώ και μήνες, ο Τραμπ απειλεί να επιβάλει υψηλότερους δασμούς στα αγαθά που εισάγονται στις ΗΠΑ. Από την ανάληψη των καθηκόντων του τον Ιανουάριο, έχει αποδείξει ότι είναι έτοιμος να κάνει πράξη, ανακοινώνοντας, για παράδειγμα, δασμούς 25% σε όλες τις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου, που θα τεθούν σε ισχύ τον Μάρτιο.

Το CNN αναφέρει ότι περίπου 1,2 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στη Γερμανία εξαρτώνται, άμεσα ή έμμεσα, από τις εξαγωγές προς την Αμερική, σύμφωνα με την Prognos. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει το 2,6% του συνόλου των θέσεων εργασίας στη χώρα, σύμφωνα με τα τελευταία κυβερνητικά στοιχεία.

Ο βαθμός στον οποίο η γερμανική οικονομία συνολικά θα επηρεαστεί από τους νέους δασμούς του Τραμπ θα εξαρτηθεί εν μέρει από τα ενδεχόμενα επίπεδά τους.

Η κεντρική τράπεζα της Γερμανίας εξέτασε ένα σενάριο στο οποίο ο Τραμπ εισάγει καθολικούς δασμούς 10% και δασμούς 60% στις εισαγωγές από την Κίνα και διαπίστωσε ότι η γερμανική οικονομία θα «υποφέρει σημαντικά», με την ανάπτυξη να δέχεται σημαντικό πλήγμα.

«Ολόκληρη η (παγκόσμια) οικονομία είναι σαν ένα δίκτυο, οπότε αν βάλεις έναν δασμό ή ένα εμπόδιο… σε ένα σημείο, λίγο πολύ όλη η παγκόσμια οικονομία θα το νιώσει αυτό», δήλωσε ο Michael Böhmer, επικεφαλής οικονομολόγος της Prognos, μιας ελβετικής εταιρείας ερευνών.

«Αν κατά την επόμενη δεκαετία η Γερμανία δεν καταφέρει να μετατοπιστεί από αρκετά παλιές βιομηχανίες, όπως η παραγωγή αυτοκινήτων, μηχανημάτων και χάλυβα, σε μια οικονομία προσανατολισμένη στο μέλλον, η οποία θα εστιάζει σε νέες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, τότε σίγουρα δεν θα είναι πια η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο», κατέληξε.