Το 2024 υπήρξε μια χρονιά-σταθμός για τον ελληνικό τουρισμό, με τη χώρα να επιτυγχάνει δύο σημαντικά ιστορικά ρεκόρ, τόσο στις εισπράξεις όσο και στις αφίξεις, αναδεικνύοντας την Ελλάδα ως έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στην Ευρώπη. Το Διεθνές Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» αποτέλεσε έναν από τους κύριους πυλώνες αυτής της επιτυχίας, υποδεχόμενο σχεδόν 32 εκατομμύρια επισκέπτες. Κατάφερε, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat, να καταταγεί στην πρώτη 10άδα των αεροδρομίων με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Συγκεκριμένα, το ΔΑΑ βρέθηκε στην όγδοη θέση, ξεπερνώντας το αεροδρόμιο «Schwechat» της Βιέννης, το οποίο κατατάχθηκε στην ενάτη θέση, ενώ το αεροδρόμιο «Fiumicino» της Ρώμης το ακολούθησε στην έβδομη θέση. Αυτή η επίδοση υπογραμμίζει τη σημαντική πρόοδο του αεροδρομίου της Αθήνας και την αυξανόμενη σημασία του ως διεθνής κόμβος αεροπορικών μεταφορών στην περιοχή.

Η εντυπωσιακή αυτή κατάταξη αποδεικνύει τη σταθερή ανάπτυξη και τη στρατηγική σημασία του αεροδρομίου της Αθήνας ως έναν από τους πιο σημαντικούς αεροπορικούς κόμβους στην Ευρώπη, αλλά και την ενίσχυση της διεθνούς εικόνας της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού. Το 2024, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατέγραψε 268.300 πτήσεις, σημειώνοντας αύξηση 11% σε σύγκριση με το 2023, όταν είχαν πραγματοποιηθεί 241.600 πτήσεις. Από τις συνολικές πτήσεις του 2024, οι 109.388 αφορούσαν εσωτερικές πτήσεις και οι 158.913 εξωτερικές, υπογραμμίζοντας την αυξανόμενη σημασία του αεροδρομίου ως διεθνούς κόμβου.

Η πρωτιά της Αθήνας

Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η πρωτιά που κατέκτησε η Αθήνα στις μη προγραμματισμένες πτήσεις (τύπου charter) με ποσοστό 5,5%, ξεπερνώντας τη Βιέννη (4,6%) και τη Μαδρίτη (4,5%). Το γεγονός αυτό αποδεικνύει τη δυναμική παρουσία του αεροδρομίου στην αεροπορική αγορά, όχι μόνο σε τακτικές πτήσεις αλλά και σε εκείνες που αφορούν τον τουρισμό και την εποχική ζήτηση.

Σύμφωνα με την κατάταξη των ευρωπαϊκών αεροδρομίων για το 2024, στην πρώτη θέση βρέθηκε το αεροδρόμιο «Schiphol» του Άμστερνταμ, με 484.000 πτήσεις, ακολουθούμενο από το «Charles de Gaulle» στο Παρίσι με 463.000 πτήσεις και το «Frankfurt» στη Γερμανία με 437.000 πτήσεις. Η πρώτη πεντάδα ολοκληρώνεται με τα αεροδρόμια «Barajas» στη Μαδρίτη και «El Prat» στη Βαρκελώνη. Στην έκτη θέση βρίσκεται το αεροδρόμιο του Μονάχου, ενώ η Αθήνα κατατάσσεται στην όγδοη θέση, ακολουθούμενη από τη Βιέννη και το Δουβλίνο, που κλείνουν την πρώτη δεκάδα. Συνολικά, το 2024 καταγράφηκαν 6,7 εκατομμύρια πτήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σημειώνοντας αύξηση 5,8% σε σχέση με το 2023, όταν είχαν πραγματοποιηθεί 6,3 εκατομμύρια πτήσεις.

Η επιβατική κίνηση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» το 2024 σημείωσε επίσης σημαντική άνοδο. Συνολικά, διακινήθηκαν 31,85 εκατομμύρια επιβάτες, καταγράφοντας αύξηση 13,1% σε σύγκριση με το 2023. Η εγχώρια επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 7,3%, ενώ η διεθνής κίνηση παρουσίασε εντυπωσιακή αύξηση 15,7%. Αυτά τα στοιχεία καταδεικνύουν την ταχύτατη ανάκαμψη και ανάπτυξη του αεροδρομίου μετά την πανδημία του COVID-19, αλλά και τη συνεχιζόμενη ενίσχυση της θέσης του στην ευρωπαϊκή αεροπορική αγορά.

Οι επενδύσεις

Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος

Η αυξημένη κίνηση και η συνεχής ανάπτυξη του αεροδρομίου καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για την υλοποίηση ενός μεγάλου επενδυτικού προγράμματος επέκτασης. Στο πλαίσιο αυτό, οι επενδύσεις που προγραμματίζονται περιλαμβάνουν την κατασκευή ενός νέου πολυώροφου πάρκινγκ στη θέση του υφιστάμενου χώρου στάθμευσης μικρής διάρκειας P1, δίπλα στον τερματικό σταθμό των τρένων. Το νέο πάρκινγκ, με επτά ορόφους, θα έχει χωρητικότητα για 3.500 οχήματα και θα προσφέρει χώρους για ενοικίαση αυτοκινήτων, γραφεία και πλύσιμο οχημάτων. Η κατασκευή αυτή θα εξυπηρετεί τις ανάγκες στάθμευσης μικρής και μακράς διάρκειας, ενώ θα συμπεριλαμβάνει και ειδικούς χώρους φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα.

Παράλληλα, προβλέπεται η κατασκευή μιας νέας πίστας στάθμευσης αεροσκαφών, η οποία θα μπορεί να φιλοξενεί έως και 32 αεροπλάνα. Επίσης, θα κατασκευαστούν δύο νέες γέφυρες για οχήματα εξυπηρέτησης, οι οποίες θα συνδέονται με την πίστα, καθώς και ένας νέος σταθμός εξυπηρέτησης αεροσκαφών με συνολική επιφάνεια 4.860 τ.μ.

Η εντυπωσιακή ανάπτυξη του αεροδρομίου όχι μόνο ενισχύει τη θέση του ως στρατηγικός αεροπορικός κόμβος στην Ευρώπη, αλλά συμβάλλει και στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας. Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» συνεχίζει να αποτελεί παράδειγμα επιτυχημένης στρατηγικής διαχείρισης και ανάπτυξης, με τις μελλοντικές επενδύσεις να αναμένονται να εδραιώσουν ακόμη περισσότερο τον ρόλο του στην παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία.