Σφίγγει ο κλοιός γύρω από τους πολίτες που έχουν οικονομικές εκκρεμότητες στους Δήμους και τις Περιφέρειες. Ακόμα και μία κλήση της Δημοτικής Αστυνομίας για παράνομο παρκάρισμα, εάν δεν πληρωθεί εμπρόθεσμα, θα είναι αρκετή για να μπλοκάρει αυτόματα η έκδοση φορολογικής ενημερότητας. Για όσους εξοφλούν ή ρυθμίζουν οφειλή τους, θα γίνεται άμεσα άρση δέσμευσης ενημερότητας για χρέη προς ΟΤΑ.

Από την 1η Σεπτεμβρίου 2024 ενεργοποιείται η νέα υπηρεσία διαλειτουργικότητας της ΑΑΔΕ για την έκδοση φορολογικής ενημερότητας. Αυτό σημαίνει ότι η φορολογική διοίκηση θα ενημερώνεται άμεσα και ψηφιακά εάν οι αιτούντες φορολογική ενημερότητα έχουν χρέη στους δήμους και συγκεκριμένα δεν έχουν πληρώσει δημοτικά τέλη ή κλήσεις της δημοτικής αστυνομίας. Εφόσον οι δήμοι απαντήσουν στην ΑΑΔΕ ότι υπάρχουν χρέη, θα μπλοκάρεται η έκδοση φορολογικής ενημερότητας και θα ενημερώνονται ταυτόχρονα για την οφειλή τους στον δήμο.

Από την άλλη πλευρά, για όσους δεν έχουν χρέη στο Δημόσιο και στους δήμους η ενημερότητα θα εκδίδεται με διαδικασίες-εξπρές. Όσοι μάλιστα έχουν χρέη και τα εξοφλήσουν θα γίνεται άμεσα άρση δέσμευσης ενημερότητας για χρέη προς ΟΤΑ.

Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, η νέα λειτουργικότητα διευκολύνει τους πολίτες και τις επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους, καθώς επιτρέπει την εύκολη και γρήγορη αποδέσμευση της φορολογικής τους ενημερότητας, μετά την εξόφληση των οφειλών στους δήμους/περιφέρειες, ενώ ταυτόχρονα εξυπηρετεί την ορθή και άμεση αποτύπωση της εικόνας των φορολογουμένων στο ψηφιακό σύστημα της ΑΑΔΕ.

Οι ισχύουσες διατάξεις ορίζουν ότι:

  1. Ο φορολογούμενος μπορεί να ζητήσει αποδεικτικό ενημερότητας ισχύος μέχρι και δύο μηνών για την πραγματοποίηση πράξεων και συναλλαγών.
  2. Η φορολογική διοίκηση χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας μόνο εφόσον ο φορολογούμενος δεν έχει οφειλές στη φορολογική διοίκηση από οποιαδήποτε αιτία και έχει υποβάλει τις απαιτούμενες φορολογικές δηλώσεις των τελευταίων 5 ετών.
  3. Η φορολογική διοίκηση μπορεί να μη χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας εάν ο φορολογούμενος έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές σε άλλη αρχή του δημόσιου τομέα (δέσμευση χορήγησης αποδεικτικού ενημερότητας), εφόσον η αρχή αυτή χρησιμοποιεί υπηρεσίες διαλειτουργικότητας για να ενημερώνει τη φορολογική διοίκηση για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών που συνεπάγονται τη δέσμευση ενημερότητας, καθώς και για την τακτοποίηση των οφειλών, που συνεπάγονται άρση της δέσμευσης ενημερότητας.
  4. Αν ο φορολογούμενος έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών ή έχει οφειλές μη ληξιπρόθεσμες ή σε αναστολή, είναι δυνατή η έκδοση ενημερότητας περιορισμένης ισχύος, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τον 1 μήνα. Η φορολογική διοίκηση και μετά τη συμμόρφωση του οφειλέτη ο οποίος έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης, ορίζει υποχρεωτικά όρο παρακράτησης στις περιπτώσεις που το αποδεικτικό ενημερότητας εκδίδεται για είσπραξη χρημάτων ή μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού από επαχθή αιτία. Ειδικά για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού από επαχθή αιτία, το αποδεικτικό ενημερότητας εκδίδεται με ποσό παρακράτησης ποσοστού 70% επί του τιμήματος, εφόσον το τίμημα δεν υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας και έως το ύψος των ληξιπρόθεσμων ρυθμισμένων οφειλών στη φορολογική διοίκηση.

Εάν υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές σε αναστολή άνω των 50.000 ευρώ, ορίζεται ποσοστό παρακράτησης 50% επί του τιμήματος, εφόσον αυτό δεν υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας και έως το ύψος των συνολικών οφειλών σε αναστολή. Εάν το τίμημα υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας και το ποσό της παρακράτησης, υπολογιζόμενο επί του τιμήματος, είναι μικρότερο των οφειλών, εκδίδεται αποδεικτικό ενημερότητας με υπολογισμό του ποσού της παρακράτησης επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και υπό την προϋπόθεση ότι το ποσό της παρακράτησης που προκύπτει από τον υπολογισμό αυτό δεν υπερβαίνει το τίμημα.