Ο κινεζικής προέλευσης «γίγαντας» του online λιανικού εμπορίου «Shein» απορρίπτει τους χαρακτηρισμούς ότι αποτελεί «κλώνο» της Amazon και ετοιμάζεται για την πολυαναμενόμενη δημόσια εγγραφή (IPO) του στις ΗΠΑ. «Δε μας βλέπω ως κλώνο της Amazon, εξ ορισμού», δήλωσε πρόσφατα από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός της Ελβετίας ο Peter Pernot-Day, επικεφαλής στρατηγικής επικοινωνίας της εταιρείας.
Η «Shein» εκτιμάται ότι προσθέτει καθημερινά από 2.000 έως 10.000 παρτίδες νέων αντικειμένων στην εφαρμογή της, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «The State of Fashion 2024» της βιομηχανίας «Business of Fashion» και της εταιρείας συμβούλων διαχείρισης «McKinsey». Ο μέσος όρος του κόστους αυτών των ειδών είναι 14 δολάρια, πολύ κάτω από τα 26 δολάρια της «H&M» και τα 34,2 δολάρια της «Zara».
Η εταιρεία μόδας, με έδρα τη Σιγκαπούρη, έχει ήδη επιχειρήσει να εισέλθει σε κατηγορίες τόσο διαφορετικές μεταξύ τους όσο τα ηλεκτρονικά είδη, τα είδη σπορ και οι οικιακές συσκευές, αφού κέρδισε εκατομμύρια αγοραστές στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της πανδημίας με τις χαμηλού κόστους και φαινομενικά απεριόριστες σειρές ρούχων της.
«Οι κατηγορίες προϊόντων της εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου είναι πιθανό να «αυξηθούν με την πάροδο του χρόνου», καθώς η επιχείρηση εδραιώνεται βαθύτερα στις ΗΠΑ», δήλωσε ο Pernot-Day, στο CNBC. Αυτή η επέκταση, όμως, θα διαφέρει από αγορά σε αγορά και θα κλίνει σε μεγάλο βαθμό προς τη γενιά Z, που γεννήθηκε μεταξύ των τελών της δεκαετίας του 1990 και των αρχών της δεκαετίας του 2000, και τους καταναλωτές της, οι οποίοι γεννήθηκαν μεταξύ των αρχών της δεκαετίας του 1980 και των τελών της δεκαετίας του 1990.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις οικονομικές προβλέψεις της, εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει ανταγωνιστικές εταιρείες όπως η «H&M» και η ιδιοκτήτρια της «Zara», «Inditex», με εκτιμώμενα έσοδα 24 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τους πρώτους εννέα μήνες του 2023.
«Ένα από τα πράγματα στα οποία είμαστε πολύ καλοί είναι η καταγραφή και η ανταπόκριση στη ζήτηση των πελατών και αυτή η ευελιξία μας επιτρέπει να προσαρμόζουμε την προσφορά μας σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές», δήλωσε ο Pernot-Day. «Έτσι, οι κατηγορίες προϊόντων διαφέρουν σε αυτές τις αγορές, αλλά το βασικό σημείο είναι ότι ανταποκρινόμαστε στη γενιά Z, στους νεότερους αγοραστές της χιλιετίας, και αυτό είναι κάτι που οδηγεί στην ανάπτυξη» πρόσθεσε ο Pernot-Day.
Η παρουσία της Shein στα social media είναι εκρηκτική. Χρησιμοποιώντας έναν στρατό από influencers, έχει συγκεντρώσει πάνω από 30 εκατομμύρια ακόλουθους μόνο στο Instagram.
Αίτηση για εισαγωγή στα «σαλόνια» της Wall Street
Στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου, η «Shein» κατέθεσε εμπιστευτικά αίτηση, για να εισαχθεί στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ, καθώς επιδιώκει να επεκτείνει την παγκόσμια εμβέλειά της με μια αρχική δημόσια προσφορά, που φημολογείται εδώ και καιρό.
Η εταιρεία έχει δηλώσει στους υποψήφιους επενδυτές ότι έχει στόχο να εξασφαλίσει μια αποτίμηση 80 έως 90 δισ. δολαρίων για την εισαγωγή της στη Wall Street.
Ωστόσο, το χρονοδιάγραμμα της πώλησης των μετοχών παραμένει αβέβαιο, δεδομένης της αστάθειας της αγοράς αλλά και των προβλημάτων που αντιμετωπίζει που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν κατηγορίες για κλοπές πνευματικών δικαιωμάτων και πιθανή χρήση καταναγκαστικής εργασίας.
Μάλιστα, πρόσφατα, όπως αποκάλυψε η Wall Street Journal, η κορυφαία υπηρεσία παρακολούθησης της κυβερνοασφάλειας της Κίνας εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο η Shein χειρίζεται τα δεδομένα, καθώς η εταιρεία fast fashion επιδιώκει την έγκριση του Πεκίνου για την αρχική δημόσια προσφορά της στις ΗΠΑ.
Η Διοίκηση Κυβερνοχώρου της Κίνας εξετάζει αν η «Shein» μπορεί να προστατεύσει αποτελεσματικά τα δεδομένα του προσωπικού, των προμηθευτών και των συνεργατών της, που εδρεύουν στην Κίνα, και να αποτρέψει τη διαρροή των πληροφοριών στο εξωτερικό, όπως αναφέρει δημοσίευμα της «Journal», που επικαλείται πληροφορίες ανθρώπων που γνωρίζουν το θέμα.
Η κινεζική υπηρεσία προσπαθεί, επίσης, να μάθει ποια δεδομένα πρέπει να παρέχει η «Shein» στις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ ως μέρος της προετοιμασίας της για εισαγωγή στη Νέα Υόρκη.
Ο σκληρός ανταγωνισμός με την Amazon…
Τα μεγέθη πίσω από το ηλεκτρονικό εμπόριο ζαλίζουν. Οι διαδικτυακές αγορές έχουν εκτοξευτεί και ο ετήσιος τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου ξεπερνάει πλέον τα 5 τρισεκατομμύρια με μια διαρκώς αυξανόμενη τάση.
Τα σκήπτρα σε αυτό το «βασίλειο» κρατάει η Amazon, με τον ιδρυτή της, Τζεφ Μπέζος, να βρίσκεται στο τοπ 3 της λίστας των πλουσιότερων ανθρώπων στον κόσμο. Ωστόσο, πλέον ο ανταγωνισμός από τις κινεζικές «Shein» και «Temu» φέρνουν, αν μη τι άλλο, ανησυχία στη «βασίλισσα».
Δεν είναι τυχαίο ότι λίγο μετά την εμπιστευτική κατάθεση από τη «Shein» της αίτησης για εισαγωγή στο χρηματιστήριο, η Amazon, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το 38% της αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου των ΗΠΑ σύμφωνα με τη Statista, ανακοίνωσε ότι θα μειώσει τις χρεώσεις για τους εμπόρους, που πωλούν ρούχα με τιμή κάτω των 20 δολαρίων, σε μια μετατόπιση προς την περιοχή εξαιρετικά χαμηλού κόστους που κινείται η «Shein».
Η «Amazon» προσφέρει σήμερα μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων ψυχαγωγίας, οικιακής χρήσης, κοινής ωφέλειας, τροφίμων και μόδας, ενώ παράγει και ορισμένα είδη ένδυσης με τη δική της ιδιωτική ετικέτα. Σε αντίθεση με τη «Shein», επιτρέπει επίσης σε τρίτους λιανοπωλητές να προσφέρουν προϊόντα στην πλατφόρμα της.
…και η σφήνα της Temu
Σε αυτό το δίδυμο των ανταγωνιστών, Αmazon και Shein, έχει προστεθεί και η δημοφιλής κινεζική διαδικτυακή πλατφόρμα Temu, η οποία εισήλθε στην αγορά των ΗΠΑ το 2022.
Η πλατφόρμα ανήκει στην κινεζική PDD Holdings, η οποία διαχειρίζεται επίσης την κινεζική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου «Pinduoduo». Η επέκτασή της είναι τόσο δυναμική που πολλοί την έχουν χαρακτηρίσει ως τη «δολοφόνο της Amazon». Η παρουσία της στο διαδίκτυο στην αναζήτηση είναι τεράστια. Προϊόντα από την πλατφόρμα εμφανίζονται σταθερά στα κορυφαία αποτελέσματα.
Η επιτυχία της Temu αντανακλάται και στην αφοσίωση που δείχνουν οι χρήστες. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο μέσος χρήστης στην Amazon ξοδεύει περίπου 8,7 λεπτά το μήνα στον ιστότοπό της, ενώ το αντίστοιχο μέγεθος των χρηστών στη σελίδα της Temu είναι σχεδόν τριπλάσιο (22,4 λεπτά).
Οι τιμές των προϊόντων σε κάνουν να «νιώθεις σαν δισεκατομμυριούχος», όπως είναι το σλόγκαν της εταιρείας, που κατά τους ειδικούς έχει ταράξει την αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου περισσότερο από οποιανδήποτε άλλη εταιρεία τα τελευταία χρόνια.