Με ετήσιο τζίρο περίπου στα 15 δισεκατομμύρια ευρώ, τα σούπερ μάρκετ είναι και παραμένουν ο βασιλιάς του λιανεμπορίου. Η ελληνική αγορά ήταν κατακερματισμένη ως προς τα μεγέθη και τις δυνάμεις, αλλά το τελευταίο διάστημα έχει συγκεντρωθεί σημαντικά στα χέρια λιγότερων παικτών. «Ακόμη δεν έχουμε φτάσει στα επίπεδα του εξωτερικού», λέει ο Γιώργος Λαμπίρης. «Υπάρχουν μικρές επιχειρήσεις στην περιφέρεια, που εξυπηρετούν τοπικό κοινό και μικρές επιχειρήσεις και στην Αθήνα. Όλα αυτά σταδιακά θα εισρεύσουν σε μεγαλύτερους παίκτες, που αναζητούν διακαώς την εξάπλωσή τους σε πανελλαδική βάση. Θέλει χρόνο, βέβαια».
Ο έμπειρος δημοσιογράφος του επιχειρηματικού ρεπορτάζ είναι ο καλεσμένος στο podcast του Newsbeast. «Το ζητούμενο για την αγορά είναι να δούμε και μεγαλύτερες συμφωνίες, όπως αυτή που έγινε μεταξύ Σκλαβενίτη και Μαρινόπουλου πριν μερικά χρόνια. Οι συγχωνεύσεις μεγάλων αλυσίδων δεν είναι εύκολες, διότι παίζει ρόλο και το γόητρο», σημειώνει.
-Ποιος είναι ο ρόλος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και πόσο οι εξελίξεις επηρεάζουν τα μεγάλα brands; «Το 2020, το ποσοστό πωλήσεων σε τζίρο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, από το σύνολο δηλαδή των πωλούμενων προϊόντων στην ελληνική αγορά, ήταν 24,3%. Δηλαδή 1 στα 4. Το ποσοστό αυτό, σήμερα που μιλάμε, έχει αυξηθεί κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες. Έχει φτάσει στο 26,3% και μάλιστα, σε σχέση με πέρσι, η ανάπτυξή του είναι 11,5%· ποσοστό που οφείλεται εν μέρει και στην πληθωριστική τάση που επικρατεί στην αγορά, καθώς οι τιμές σε όλα τα προϊόντα αυξάνονται. Η ιδιωτική ετικέτα, ναι, είναι η τάση· και βλέπουμε όλοι οι λιανέμποροι στα σούπερ μάρκετ να επενδύουν σε αυτή. Ο έλληνας καταναλωτής στρέφεται προς τα εκεί, με αποτέλεσμα να απομειώνεται με έναν τρόπο και η προσπάθεια που έχουν κάνει πολύ γνωστές εταιρείες τροφίμων, απορρυπαντικών, προϊόντων περιποίησης, να χτίσουν μέσω της διαφήμισης το brand τους», εξηγεί ο Γ. Λαμπίρης.
Ας δούμε τις μεγάλες αλυσίδες μία προς μία.
-Σκλαβενίτης. «Αυτό που έδωσε στον Σκλαβενίτη η απορρόφηση του Μαρινόπουλου ήταν το δίκτυο καταστημάτων που δεν είχε. Δεν είχε εξάπλωση σε όλη την Ελλάδα. Και το πέτυχε μέσω του Μαρινόπουλου. Όταν έγινε αυτή η εξαγορά, πολλοί στοιχημάτιζαν ότι ο Σκλαβενίτης δε θα τα καταφέρει και θα του γυρίσει μπούμερανγκ. Κάτι τέτοιο, μέχρι στιγμής, δε συμβαίνει. Ο τζίρος του 2023 ήταν πάνω από 5 δισεκατομμύρια ευρώ και συνεχίζει να τρέχει με διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης».
-Lidl. «Η επένδυση στα ελληνικά προϊόντα και τον έλληνα παραγωγό ήταν καθοριστική. Αρχικά, πριν 20 χρόνια, είχε επιλέξει να εμπορεύεται εισαγόμενα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Στην πορεία αυτό άλλαξε και έβαλε πολλούς έλληνες προμηθευτές μέσα στο παιχνίδι. Βασίστηκε στους Έλληνες, με αποτέλεσμα όλο αυτό να δράσει θετικά στη νοοτροπία και το μυαλό του καταναλωτή. Ένα ακόμη ενδιαφέρον στην περίπτωση της Lidl είναι ότι δεν εξαγοράζει. Το μοντέλο των καταστημάτων της είναι τέτοιο που δεν υπάρχει κάποιος άλλος με αντίστοιχη φιλοσοφία, ώστε να μπορέσει να τον ενσωματώσει στο δίκτυό της. Ο τζίρος ήταν πάνω από τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ».
-ΑΒ Βασιλόπουλος. «Ο Βασιλόπουλος επιχειρεί να αυξήσει τον τζίρο του με νέα καταστήματα, που έχει εντάξει στο δίκτυό του όπως αυτό της Πειραιώς, στο Piraeus Retail Park ή αυτό στο Μαρούσι, λίγο μετά τον κυκλικό κόμβο στην Κηφισίας, με καινοτομίες και ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά σε ό,τι έχει να κάνει με τους χώρους πώλησης. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τον τελευταίο καιρό έχει ποντάρει στην ιδιωτική ετικέτα – όχι ότι δεν είχε, αλλά έχει προσθέσει ποιοτικά προϊόντα άλλων σειρών, τα οποία, μάλιστα, διακινούνται, σε και άλλες χώρες της Ευρώπης, όπου δραστηριοποιείται ο Όμιλος. Υπολογίζεται πως ο τζίρος ήταν λίγο πάνω από τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ».
-My market. «Συνέχισε να αναπτύσσεται το 2023, κάτι που είχε προβλέψει και ο διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης, Αριστοτέλης Παντελιάδης. Το βασικό στοίχημα της My market είναι να συνεχίσει να αναπτύσσεται μέσω των καταστημάτων γειτονιάς. Έχει δημιουργήσει ένα νέο concept, το οποίο τρέχει την τελευταία διετία, το «My market local». Είναι μικρά franchise καταστήματα. Με αυτόν τρόπο θέλει να εισχωρήσει στον αστικό ιστό και να πάρει και από εκεί ένα κομμάτι της πίτας. Το 2023 κινήθηκε στο 1,58 δισ. ευρώ».
-Μασούτης. «Άργησε να μπει στην Αθήνα, παρόλο που το προσπαθούσε αρκετά νωρίτερα. Η Αττική αποτελεί τον βασικό πυλώνα ανάπτυξης της εταιρείας, γιατί στη βόρεια Ελλάδα έχει ήδη ισχυρή παρουσία λόγω της προέλευσής της. Η Αττική είναι ρυθμιστής για τα επόμενα χρόνια. Στοίχημα για τον Μασούτη είναι και η επέκταση στην Πελοπόννησο. Προς το παρόν δεν έχει κάνει δραστικά βήματα εκεί. Αναμένονται το επόμενο διάστημα. Το 2023 ο τζίρος έφτασε κοντά στο 1,1 δισ. ευρώ».
-Κρητικός. «Συνεχίζει να μεγαλώνει με διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης. Ο Κρητικός ενσωμάτωσε μέσα στο 2023 αλυσίδες, που είχε εξαγοράσει το 2022, άρα η λειτουργική ενσωμάτωση αυτών των αλυσίδων, δηλαδή των Συνεργαζόμενων Παντοπωλών της βορείου Ελλάδας αλλά και του Μαθιουδάκη στην Κρήτη, του έφεραν τζίρο και από τα 480 εκατομμύρια ευρώ, που είχε το ’22, πήγε στα 620, το προηγούμενο έτος».
-Γαλαξίας. «Χαρακτηρίζεται για την πολυμετοχικότητά του, ακόμη και εργαζόμενοι έχουν κάποια μικρά ποσοστά στην επιχείρηση. Η ανάπτυξη του Γαλαξία βασίζεται κυρίως στο ιδιόκτητο δίκτυο καταστημάτων. Αγοράζει γη και κάνει real estate. Το 2023 ο τζίρος κινήθηκε στα επίπεδα των 520 εκατ. ευρώ, με μονοψήφιο ποσοστό ανάπτυξης, περίπου 5%».
-Carrefour. «Με την επιστροφή της εταιρείας στην Ελλάδα, μέσω του Νίκου Βαρδινογιάννη, προσπαθεί πρώτα απ’ όλα να κερδίσει τις τουριστικές περιοχές. Έκανε και μια μικρή εξαγορά τοπικής αθηναϊκής αλυσίδας, 10 καταστήματα, για να πάρει τζίρο και νέα σημεία, τα οποία πρόσθεσε στο δίκτυο. Θα χρειαστεί χρόνος, για να δούμε κατά πόσο το συγκεκριμένο εγχείρημα θα εξελιχθεί και θα αποδώσει τα αναμενόμενα».
Ακούστε το podcast