Ο Στρανισλάβ Στρατίεβ, βούλγαρος μυθιστοριογράφος και δραματουργός στο Κρατικό Θέατρο της Σόφιας, με το πρώιμο έργο του «Το σακάκι που βελάζει» συνδέεται με το θέατρο του παραλόγου. Γράφει η Χαρά Κιούση Το έργο, που του χάρισε φήμη διεθνή, εξακολουθεί μετά από 40 χρόνια να παραμένει επίκαιρο, ιδιαίτερα με την ελληνική πραγματικότητα. Όπου η κρατική λειτουργία και οι δημόσιοι οργανισμοί πάσχουν αναποτελεσματικά, παρά τις συνεχείς διακηρύξεις, «αναδιοργανώσεις, αναδιαρθρώσεις, εκσυγχρονισμούς και συγχωνεύσεις». Και μεις οι πολίτες σαν πρόβατα μες στο μαντρί «ίσως ακούσουμε ξαφνικά τους εαυτούς μας να βελάζουν» από απογοήτευση και τρέλα, όπως ο ήρωας του έργου. Ο Ιβάν Αντόνωφ δεν πρόλαβε να χαρεί και να ζεσταθεί με το μαλλιαρό σακάκι που αγόρασε και καλείται από το κράτος να πληρώσει φόρο, για το πρόβατο που του έδωσε την προβιά του. Φόρο επειδή το εκτρέφει και προσκομίζει οφέλη κλέβοντας τον δημόσιο κορβανά. Ο παραλογισμός της κρατικής οργάνωσης συνθλίβει κάθε ελπίδα για δικαίωση του νομοταγούς γλωσσολόγου Αντόνωφ. Εμπλεκόμενος στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, έχει κολλήσει σε παρανοϊκές διαδικασίες και στην αδιαφάνεια της υπαλληλοκρατίας. Θα αντέξει στην τρέλα της του συστήματος βγαίνοντας σώος και ασφαλής μέσα από από την προσωπική του σταυροφορία, απέναντι στα εφιαλτικά χαρτοβασίλεια της εξουσίας; Το έργο γραμμένο το 1976 καταγγέλλει την ανεπάρκεια, την απρόσωπη προσήλωση σε τυπολατρίες και σε όγκο διαδικασιών, που επικυρώνουν επισήμως τον ασύλληπτο λαβύρινθο της κρατικής οργάνωσης. Κάτι που αξιολογείται φυσικά σε χαμένο παραγωγικό ωφέλιμο χρόνο και ψυχική διάθεση. Η σκηνοθετική σύλληψη του Νότη Παρασκευόπουλου πιστοποιεί την αγκύλωση του συστήματος σφραγίζοντας την με πνεύμα σκωπτικό. Το γέλιο βγαίνει αβίαστο μέσα από την υπερβολή, τους γρήγορους ρυθμούς, την ειρωνεία και τη σάτιρα. Ο θεατής βλέπει στην παράσταση κάτι από την δική του πραγματικότητα, μια αντιστοιχία με τον ίδιο, που συχνά παγιδεύεται απροστάτευτος, σε σιβυλλικές εξοντωτικές εγκυκλίους. Οι ερμηνείες των ηθοποιών με χαρακτηριστικές εκφράσεις, μορφασμούς, κίνηση και θέση αποδίδουν σε όλες τις μορφές τη σχέση πολίτη και κράτους. Επίσης την καταστροφική ιεράρχηση σε δεύτερη κρατική εξουσία των δημοσίων υπαλλήλων που κυριαρχούν με την εκχώρηση αρμοδιοτήτων, μ’ ένα δικό τους μονοπωλιακό κώδικα σε δημόσιες υποθέσεις. Σατιρίζεται η σχέση καρέκλας και σφραγίδας, το σκληρό, ανέκφραστο, συχνά βλοσυρό ηγετικό και άνευ αμφισβητήσεως πρόσωπο. Αισθάνεσαι συμπόνοια και αγανάκτηση για την άσκοπη ταλαιπωρία, εμπαιγμό, εξάντληση ψυχική και σωματική του πολίτη που απροστάτευτος ευτελίζεται από τον πανίσχυρο μηχανισμό. Ένα παράλογο μηχανισμό που συντηρείται με μεθοδικότητα και στρατηγική εις βάρος του κόσμου. «Που όλα τα χρόνια δουλεύει σαν το σκυλί. Οι διατριβές, οι σωροί από βιβλία, οι αρχές, η ευαισθησία, όλη σου η ζωή δεν έχει κανένα νόημα, μπορεί να ακυρωθεί με μια μολυβιά». Η παράσταση, με σκηνικό και κοστούμια που παραπέμπουν στην εποχή που γράφτηκε, προβληματίζει τον θεατή – πολίτη που ψάχνει καθημερινά το δίκιο του, πηγαίνοντας από τον Άννα στον Καΐάφα. Περιμένοντας καρτερικά, χάνοντας καθώς μπλέκει το χρόνο μέσα από τα χέρια του, «κάτι να γίνει, κάποιος να έρθει».

Πληροφορίες παράστασης

Συντελεστές Συγγραφέας: Στανισλάβ Στρατίεβ Κατηγορία Έργου: Κωμωδία Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Νότης Παρασκευόπουλος Κίνηση: Γιάννης Πολύζος Σκηνικά: Μυρσίνη Μανέτα Κοστούμια: Κωνσταντίνα Μαλτέζου Μουσική Επιμέλεια: Νότης Παρασκευόπουλος – Γιάννης Πολύζος Σχεδιασμός Φωτισμών: Νίκος Ζαΐρης Κατασκευή Σκηνικού: Γεράσιμος Μαλτέζος Φωτογραφίες-Βίντεο: Γιώργος Χαρίσης Οπτική Επικοινωνία: Νίκος Γαζετάς Παραγωγή: seveneleven ομάδα θεάτρου Ηθοποιοί: Πάνος Καλαντζής, Κωνσταντίνα Μαλτέζου, Δημήτρης Μαμιός, Νότης Παρασκευόπουλος, Τάσος Τζιβίσκος Κρατήσεις: 210 9011677 και 693 6159929 Προπώληση εισιτηρίων: www.viva.gr Παραστάσεις: Κάθε Σάββατο 21:30 και Κυριακή 18:30 Διάρκεια: 90 λεπτά Τιμές Εισιτηρίων Γενική Είσοδος: 12 ευρώ Μαθητικό/Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, Πολυτέκνων, άνω των 65: 10 ευρώ Ανέργων: 8 ευρώ Θέατρο ΠΚ Κασομούλη 30 & Ρενέ Πυώ 2, Νέος Κόσμος Μετρό/Τραμ: Νέος Κόσμος www.pktheater.gr