Σε μια εποχή που η γυναίκα δεν είχε πολλά δικαιώματα, το «Κουκλόσπιτο» του Ίψεν δίνει το έναυσμα να ξεπηδήσουν νέες ιδέες, που ευαγγελίζονται βελτίωση της κοινωνικής της θέσης. Αν και ο συγγραφέας αφήνει να καταφανεί στο έργο του ότι είναι ακόλουθος παλαιών αντιλήψεων, οι αντιπαραθέσεις και οι συγκρούσεις έξω από κάθε νομική ισότητα, καθιστούν το έργο διαχρονικό. Γράφει η Χαρά Κιούση Ο Τρόβαλντ -δικηγόρος χωρίς ιδιαίτερη φήμη- αναλαμβάνει διευθυντική θέση σε μια τράπεζα. Η γυναίκα του, Νόρα, που του έσωσε τη ζωή δανειζόμενη ένα μεγάλο ποσό εν αγνοία του, αντιμετωπίζει τον κίνδυνο να μπει φυλακή. Ο τραπεζικός υπάλληλος που την είχε διευκολύνει, υπό την απειλή της απόλυσής του την εκβιάζει, ότι θα την αποκαλύψει στον άνδρα της. Όταν του ομολογεί την πράξη της, εκείνος χάνει την ψυχραιμία του και γίνεται προσβλητικός και υποτιμητικός. Η Νόρα που βλέπει τις προσδοκίες της να καταρρέουν αναλαμβάνει το βάρος της ευθύνης, για να διαφυλάξει την επαγγελματική του θέση. Τότε εγκαταλείπει σύζυγο και παιδιά και φεύγει για το πατρικό της σπίτι, όπου ελπίζει πως θα κερδίσει τα προς το ζειν, με την εργασία της. Στο «Κουκλόσπιτο», που φθάνει στις μέρες μας μετά από φεμινιστικά κινήματα που ώθησαν τη γυναίκα σε ανώτερες βαθμίδες εργασίας και καταξίωσης, υπάρχει κάτι που συγκινεί και κάνει το έργο σύγχρονο. Είναι η αδυναμία επαφής, η ασυμφωνία χαρακτήρων, η ψυχική απόσταση ανάμεσα στο ζευγάρι που μετά από 10 χρόνια γάμου θα καθίσουν ο ένας απέναντι στον άλλο και θα μιλήσουν ανοιχτά. Τότε ο Χέλμερ θα αντιληφθεί πως η γυναίκα του «το σκιουράκι, η καρδερίνα», δεν είναι ένα ζωάκι που ροκανίζει σοκολατάκια, ξοδεύει χρήματα και τον διασκεδάζει σαν κούκλα. Αυτή η γυναίκα, που τον ισοπεδώνει με το ηθικό της ανάστημα και θάρρος, θα κρατηθεί σταθερά αγωνίστρια ως το τέλος, για να διαφυλάξει το κλονιζόμενο σπιτικό της και την αξιοπρέπειά της. Η Αμαλία Μουτούση στο ρόλο της Νόρας μεταμορφώνεται καθώς εξελίσσεται η δραματουργία, από το ανέμελο και χαρούμενο στην πνευματική ωρίμανση. Από υποταγμένη, ατελής και εξαρτημένη «κούκλα» του πατέρα της και «ζωάκι» του συζύγου της, γίνεται μια γυναίκα με προσωπικότητα και αξιώσεις. Με βουβές στιγμής θλίψης, αιωρούμενη καθώς στηρίζεται στο γυμνό και ψυχρό γωνιακό έπιπλο του σκηνικού, πάνω από εκδηλώσεις φαιδρότητας και συνθηκολογήσεις. Με υποκριτική ωριμότητα αποδίδει τις αποχρώσεις του ρόλου της. Δραματική στην τελευταία σκηνή όπου αναπηδά η αγωνία του άγνωστου και της επιβίωσης, προσμένοντας τη λύτρωση με την πραγματοποίηση του αγώνα της. Ο Άρης Λεμπεσόπουλος ως Χέλμερ, ήταν υπέρμετρα εγωιστής, συγκλονιστικά ηττημένος στην επανάστασή της, σχολαστικά μονότονος στην άρθρωση. Ο Νικόλας Παπαγιάννης – γιατρός Ρανκ έπαιξε με εσωτερικότητα, αφήνοντας ικανοποιητικές εντυπώσεις. Καλή η Ζορμπά Μαρία ως κυρία Λίντε. Ως εκβιαστής Κρόγκσταντ, ο Γιώργος Συμεωνίδης, απέδωσε τα γνωρίσματα ενός ταλαιπωρημένου ανθρώπου, με λιτό και πειστικό ύφος. Η σκηνοθεσία του Γιώργου Σκεύα αξιοπρεπής και ευσυνείδητη, δίχως όμως να προτείνει κάτι νέο. Όμορφα τα μουσικά μονοπάτια της ταραντέλας, κάτι σαν συμβολικός εξορκισμός, οδήγησαν τη σκέψη των θεατών στο εξής ερώτημα: Πώς βλέπει το «Κουκλόσπιτο» μια σύγχρονη γυναίκα; Το κακό θεραπεύεται, το «ψάχνουν» στη σχέση τους οι σύζυγοι ή ξοδεύουν τη ζωή τους «χαρούμενοι, αλλά όχι ευτυχισμένοι»; Η παράσταση που φωτίζεται διακριτικά από την Κατερίνα Μαραγκουδάκη και ντύνεται με τα καλαίσθητα κοστούμια του Άγγελου Μεντή, αξίζει το ενδιαφέρον σας.
Πληροφορίες παράστασης
Συντελεστές Μετάφραση-Δραματουργική Επεξεργασία: Γιώργος Σκεύας Σκηνοθεσία: Γιώργος Σκεύας Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη Κοστούμια: Άγγελος Μέντης Μουσική-σύνθεση ήχων: Σήμη Τσιλαλή Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη Βοηθός Σκηνοθέτη: Σύλβια Λιούλιου Βοηθός Σκηνογράφου: Φιλάνθη Μπουγάτσου Βοηθός Ενδυματολόγου: Βέρικο Μγκελάτζε Σχεδιασμός Χτενισμάτων: Αλέξανδρος Μπαλαμπάνης Φωτογραφίες: Κώστας Ορδόλης Γραφιστικά: Γιώργος Ρυμενίδης Παραγωγή: Η νέα ΣΚΗΝΗ, Λυκόφως – Γ. Λυκιαρδόπουλος Διεύθυνση Παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα Διανομή Αμαλία Μουτούση: Νόρα Άρης Λεμπεσόπουλος: Τόρβαλντ Χέλμερ Μαρία Ζορμπά: Κριστίνα Λίντε Γιώργος Συμεωνίδης: Νιλς Κρόγκσταντ Νικόλας Παπαγιάννης: Γιατρός Ρανκ Ημέρες και ώρες παραστάσεων Έως 15 Ιανουαρίου 2017 Τετάρτη: 20:00 Πέμπτη – Παρασκευή: 20:30 Σάββατο: 21:00 Κυριακή: 19:00 Διάρκεια: 2:30′ (με διάλειμμα) Τιμές εισιτηρίων Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 16 ευρώ και μειωμένο 12 ευρώ Σάββατο και Κυριακή: 18 ευρώ και μειωμένο 12 ευρώ Θέατρο της Οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής Κεφαλληνίας & Κυκλάδων 11, Κυψέλη Πληροφορίες – κρατήσεις: Τηλ. 210 8217877 Ticketservices.gr