Κοιτάζοντας τις εκδηλώσεις στην Αθήνα για μια διαφορετική έξοδο στην πόλη το Σαββατοκύριακο, έπεσα πάνω στη μεγάλη γιορτή για τους λάτρεις του κλασικού ανδρικού στιλ, το ClassiCon που πραγματοποιείται για δεύτερη χρονιά. Η αλήθεια είναι πως εκείνο που μου κέντρισε το ενδιαφέρον, είναι πως σε αυτή την έκθεση δεν θα βρεις γνωστούς οίκους και φίρμες ανδρικής μόδας, αλλά ράφτες και τεχνίτες που κατασκευάζουν χειροποίητα υποδήματα, γραβάτες κι αξεσουάρ, όπως παλιά.
Παραδοσιακά επαγγέλματα, τα οποία τις περασμένες δεκαετίες γνώριζαν μεγάλη άνθιση, τότε που σχεδόν κάθε γειτονιά είχε το ραφείο της και το υποδηματοποιείο της. Τότε, που οι άνδρες επένδυαν στο προσωπικό τους στιλ, επιλέγοντας χειροποίητα ενδύματα, παπούτσια και αξεσουάρ. Τα χρόνια όμως πέρασαν, η έτοιμη μόδα έκανε την «επέλασή» της, τελευταία έχουμε και τη λεγόμενη fast fashion που έχει καταντήσει… μάστιγα, με αποτέλεσμα οι τεχνίτες όλο και να λιγοστεύουν.
Στην ClassiCon, ωστόσο, θα έχεις την ευκαιρία να τους γνωρίσεις από κοντά και να δεις τη δουλειά τους. Και δεν χρειάζεται να είσαι άνδρας για να κάνεις αυτό το Σαββατοκύριακο (1 & 2/2) μια βόλτα στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων. Μια βόλτα που θα σε ταξιδέψει στον χρόνο, αλλά και θα σε προβληματίσει για το μέλλον επαγγελμάτων που αντιστέκονται με περηφάνια και πείσμα, ώστε να μην χαθούν και αυτά – όπως τόσα άλλα – στον χρόνο.
Με αφορμή τη διαφορετική αυτή γιορτή, μιλήσαμε με τον Γιώργο Αθανασόπουλο, ο οποίος βρίσκεται πίσω από την έκθεση ClassiCon, ενώ μέσα από το monopeto.gr (το πρώτο ψηφιακό περιοδικό στην Ελλάδα για την ιστορία της κλασικής ανδρικής ένδυσης και τους δημιουργούς της) σαν ένας «ιεραπόστολος του κλασικού στιλ», συμβάλλει και αυτός στο να παραμείνει ζωντανή η τέχνη των χειροποίητων ενδυμάτων.
Η ιδέα πίσω από τη γιορτή
Όπως εξήγησε ο Γιώργος Αθανασόπουλος στο Newsbeast, πρόκειται για ένα όραμά του για μια μεγάλη γιορτή της κλασσικής μόδας. Το ClassiCon προτάσσει το μεράκι του τεχνίτη, τη μοναδικότητα του bespoke, τη διαχρονικότητα, τα φυσικά υλικά, την οικολογική διάσταση του χειροποίητου και του vintage.
«Δεν απευθύνεται, φυσικά, μόνο στους μυημένους. Απευθύνεται και σε όποιον επιδιώκει να χτίσει το δικό του προσωπικό στιλ όχι σύμφωνα με τις «τάσεις», αλλά με τη στάση του απέναντι στη ζωή και το γούστο του», μας τονίζει.
Πώς ξεκίνησαν όλα
Ο Γιώργος είναι δημοσιογράφος κι εύλογα τον ρωτήσαμε πώς γεννήθηκε η ιδέα. «Το ClassiCon είναι το επιστέγασμα της πορείας του monopeto.gr, δεν μπορείς να μιλήσεις για το ένα χωρίς το άλλο. Όλα ξεκίνησαν εξαιτίας της ανάγκης μου να εκφραστώ με έναν διαφορετικό τρόπο, να αρχίσω ξανά να γράφω για κάτι που αγαπώ. Έχοντας μια μακρά επαγγελματική πορεία στον παραδοσιακό Τύπο, στις εφημερίδες δηλαδή, ασχολούμενος καθημερινά με πολέμους, καταστροφές, αναταραχές και εγκλήματα αναζητούσα, υποσυνείδητα φαντάζομαι, μια διέξοδο από όλα αυτά. Την βρήκα στα κοστούμια, στις γραβάτες και στους ράφτες», μας εξηγεί.
Η διαδρομή
Το να συγκεντρώσει όλους τους τεχνίτες σε όλη τη χώρα, δεν ήταν εύκολο, απαιτούσε κόπο και χρόνο. «Για δυο και παραπάνω χρόνια γύρισα με το πιστό μου σκούτερ όλη την Αθήνα και πολλές πόλεις της χώρας ώστε να φτιάξω τον χάρτη με τους δημιουργούς, έναν χάρτη που έχει πάνω του σημειωμένους όλους τους ράφτες, τους υποκαμισοποιούς, υποδηματοποιούς και εμπόρους ανδρικών υφασμάτων της Ελλάδας. Βλέπετε, έπρεπε να επισκεφθώ κάθε ραφείο που βρήκα στον Χρυσό Οδηγό προσωπικά, ώστε να διαπιστώσω αν αναλαμβάνει επί παραγγελία ραφή ή κάνει απλά επιδιορθώσεις. Φυσικά, έγιναν και δεκάδες τηλέφωνα σ’ όλη την επικράτεια, σε πόλεις που η απόσταση είναι, ας πούμε, απαγορευτική» εξηγεί ο Γιώργος Αθανασόπουλος.
Οι δυσκολίες
Εννοείται πως δεν ήταν όλα εύκολα, βρήκε στην προσπάθειά του πολλές δυσκολίες. «Μ’ έχουν διώξει από ραφεία γιατί θεωρούσαν ότι είμαι ανταγωνιστής που έχει σκοπό να κλέψει τα μυστικά τους, ενώ οι περισσότεροι ράφτες στην αρχή με αντιμετώπιζαν με καχυποψία όταν δήλωνα δημοσιογράφος», εξηγεί.
– Αλήθεια, οι νέοι δείχνουν ενδιαφέρον για το κλασικό και χειροποίητο στιλ;
«Καθημερινά δέχομαι δεκάδες μηνύματα από άνδρες όλων των ηλικιών με ερωτήσεις σχετικές με υφάσματα, ράφτες κλπ ,αλλά αυτά που με χαροποιούν περισσότερο είναι αυτά που έχουν γραφτεί από νεαρούς σε ηλικία. Φαίνεται ότι το κλασικό στιλ παραμένει επίκαιρο. Απηυδισμένοι από τις προσταγές μιας μόδας που αλλάζει… κάθε βδομάδα, πολλοί νέοι βλέπουν το κλασικό στιλ ως μια εναλλακτική που προτάσσει την προσωπική έκφραση μέσα από την διακριτικότητα, τα υλικά και την τέχνη του ράφτη. Εύχομαι αυτό το ενδιαφέρον να μεταφραστεί και σε λύση για τον κλάδο που αντιμετωπίζει πρόβλημα επιβίωσης εξαιτίας της έλλειψης νέων ανθρώπων που θα συνεχίσουν αυτές τις παραδοσιακές τέχνες. Ένας – ακόμη – μεγάλος στόχος του monopeto.gr, είναι μέσα από τα κείμενα του να βοηθήσει στην δημιουργία νέων ραφτών και υποδηματοποιών. Δεν πρέπει να αφήσουμε αυτές τις τέχνες να πεθάνουν στην Ελλάδα, ιδιαίτερα τώρα που οι συγκεκριμένοι τεχνίτες έχουν γίνει ανάρπαστοι και σημειώνουν τεράστια επιτυχία σε όλο τον κόσμο».
– Είναι επαγγέλματα που θα λέγαμε ότι χάνονται στον χρόνο; Υπάρχει μέλλον;
«Είναι τέχνες που αν δεν τροφοδοτηθούν με νέο αίμα σύντομα θα χαθούν. Οι περισσότεροι ράφτες κοστουμιών σήμερα είναι ουσιαστικά συνταξιούχοι που συνεχίζουν να ράβουν γιατί αγαπούν την τέχνη τους. Υπάρχουν και νέα παιδιά αλλά λίγα και σίγουρα στο μέλλον θα είναι αδύνατο να καταφέρουν να ικανοποιήσουν την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση για χειροποίητο ένδυμα υψηλής ποιότητας. Κατά την άποψη μου όχι απλά υπάρχει μέλλον για κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με το αντρικό ράψιμο, υπάρχει λαμπρό μέλλον. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν ραφεία με πολυπληθή πελατολόγια και υψηλούς ετήσιους τζίρους που θα κλείσουν αν δεν βρεθούν νέοι άνθρωποι να πάνε δίπλα σε αυτούς τους ράφτες να μάθουν την τέχνη και να συνεχίσουν την λειτουργία των επιχειρήσεων».
– Ποιοι πελάτες προτιμούν χειροποίητα υποδήματα και κοστούμια;
Υπάρχουν δυο βασικοί λόγοι: ο πρώτος είναι ανατομικός. Δηλαδή κάποιος έχει ένα ιδιαίτερο σώμα ή ίσως και κάποια δυσπλασία και δεν μπορεί πρακτικά να εξυπηρετηθεί με τα ενδύματα και υποδήματα του εμπορίου, τα οποία καλό είναι να θυμόμαστε ότι καθώς είναι σχεδιασμένα να εφαρμόζουν σε όσο το δυνατόν περισσότερα σώματα, τελικά δεν εφαρμόζουν σε κανένα. Όλων μας τα σώματα είναι διαφορετικά, άλλος είναι πολύ αδύνατος, άλλος πολύ γυμνασμένος, άλλος πολύ ψηλός και άλλος έχει το ένα χέρι μακρύτερο από το άλλο…
Ο δεύτερος λόγος είναι ο αισθητικός. Εφόσον κάνεις το πρώτο σου χειροποίητο κοστούμι, σακάκι, πουκάμισο ή παπούτσι δύσκολα θα επιστρέψεις στις βιτρίνες με τα έτοιμα. Ένας καινούργιος κόσμος ατελείωτων επιλογών θα ανοιχτεί μπροστά σου. Ξαφνικά, θα συνειδητοποιήσεις ότι μπορείς, σε συνεργασία με τον ράφτη σου, να δημιουργήσεις ό,τι βάλει ο νους σου.
Τι θα δείτε στο ClassiCon
Θα συναντήσετε από κοντά, συγκεντρωμένους στον ίδιο χώρο, παραδοσιακούς τεχνίτες που υπηρετούν το χειροποίητο κοστούμι, πουκάμισο κι αξεσουάρ, εμπόρους υφασμάτων, αλλά και επιλεγμένα made to measure ατελιέ.
Θα χαϊδέψετε εκλεκτά κασμίρια.
Θ’ ανακαλύψετε vintage θησαυρούς.
Θα λύσετε συχνές απορίες, όπως «πώς να σιδερώσω το πουκάμισο», μέσα από τα mini workshops που θα πραγματοποιούνται όλο το Σαββατοκύριακο (από τις 13:00 κι έπειτα).
Θα γνωρίσετε κι άλλους άντρες, αλλά και γυναίκες που αγαπούν το κλασικό στιλ, όπως κι εσείς.
Θ’ απολαύσετε ένα παραδοσιακό ξύρισμα από την ομάδα του 1900 the Barber Shop του Παναγιώτη Γρηγορίου.
Χρήσιμες πληροφορίες
ClassiCon
Ιδέα: Monopeto.gr
Διοργάνωση: Stalexpo
Πού: Σεράφειο Δήμου Αθηναίων, Εχελιδών &, Πειραιώς 144, Αθήνα
Πότε: Σάββατο 1 και Κυριακή 2 Φεβρουαρίου, 11:00 με 21:00
Είσοδος: 10€ (ισχύει και για τις δύο μέρες της έκθεσης)
Εισιτήρια: more.com και στην είσοδο τις ημέρες της έκθεσης