Με άρωμα γυναίκας σήκωσε αυλαία το 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» στο Θέατρο Παλλάς, αφού η διοργάνωση ξεκίνησε με την ταινία «Frances Ha» του Νόα Μπάουμπαχ, με «οικοδέσποινα» στη μεγάλη οθόνη την ανερχόμενη ηθοποιό Γκρέτα Γκέργουικ.
Ένα μικρό διαμάντι του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου πάνω στις ελπίδες και τις διαψεύσεις μιας ονειροπαρμένης 27χρονης που προσπαθεί να βρει νόημα στην ενήλικη ζωή και παράλληλα να επιβιώσει σε μια σημερινή, ασπρόμαυρη Νέα Υόρκη.
Επιτυχημένη και σταθερά δημοφιλής στο κοινό, η αθηναϊκή κινηματογραφική γιορτή άνοιξε σήμερα την αυλαία της για να φιλοξενήσει από αύριο και έως τις 29 Σεπτεμβρίου 206 ταινίες από όλο τον κόσμο (οι 93 από αυτές είναι ελληνικές) στις αίθουσες Δαναός 1&2, Odeon Opera 1&2, Ιντεάλ, Ταινιοθήκη της Ελλάδας και Παλλάς.
«Memini, ergo sum» («Θυμάμαι, άρα υπάρχω»). Μια παραλλαγή της γνωστής φράσης του Ρενέ Ντεκάρτ «Σκέφτομαι, άρα υπάρχω» είναι το μότο του φετινού φεστιβάλ, σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του, Ορέστη Ανδρεαδάκη.
«Για εμάς αυτή η φράση είναι μια αόρατη γραμμή που διατρέχει όλα τα τμήματα του φεστιβάλ και φωτίζει ταινίες που μας θυμίζουν ότι οφείλουμε να θυμόμαστε. Να θυμόμαστε τι έγινε στη Γερμανία του ’30, αλλά και στην Παλαιστίνη του ’80 και του ’90, τι έγινε στην Κορέα του ’40, αλλά και στην Αμερική του ’50, τι έγινε στην πολιτισμένη υποκριτική Ολλανδία του ’60, αλλά και στη βάρβαρη Ιταλία του Μουσολίνι, τι έγινε στην Ελλάδα χθες το βράδυ, τι γίνεται παντού στον κόσμο όταν ξεχνάμε. Ειδικά σήμερα που η μνήμη στοχοποιείται ως άχρηστη, επικίνδυνη, αμφιλεγόμενη, εμείς δεν έχουμε παρά να την υπερασπιστούμε έστω και μέσα από τις ταινίες», ανέφερε ο Ορέστης Ανδρεαδάκης κατά την αποψινή τελετή έναρξης.
Ανάμεσά στις πρεμιέρες που θα δούμε κατά τη διάρκεια του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ της Αθήνας είναι το «Όλα χάθηκαν» του Τζέι Σι Τσάντορ με τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ να πρωταγωνιστεί μόνος του σε μια ταινία χωρίς ίχνος διαλόγου, το «Don Jon» του Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ, μία απολαυστική ρομαντική κομεντί με την Σκάρλετ Γιόχανσον, το «Lovelace» των Ρομπ Επστάιν και Τζέφρι Φρίντμαν για τη θρυλική ζωή της Λίντα Λάβλεϊς, το «Παρελθόν» του Ασγκάρ Φαραντί που χάρισε στην Μπερενίζ Μπεζό το βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών, το «Fruitvale Station» του Ράιαν Κούγκλερ που έρχεται με το μεγάλο βραβείο στο Σάντανς και οδεύει ολοταχώς για τα Οσκαρ και το «Kill Your Darlings» του Τζον Κροκίδα με τον Ντάνιελ Ράντκλιφ στο ρόλο του ‘Αλεν Γκίνσμπεργκ.
Δεκατρείς ταινίες νέων δημιουργών απ’ όλον τον κόσμο θα διεκδικήσουν φέτος τη «Χρυσή Αθηνά» στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα. Ανάμεσά τους το «Harmony Lessons» του Εμίρ Μπαϊγκαζίν από το Καζακστάν, το «Fatal» του Λι Ντον-Kου από τη Νότιο Κορέα, το «Love Eternal» του Μπρένταν Μαλντάουνι, μία συμπαραγωγή Ιρλανδίας, Λουξεμβούργου και Ιαπωνίας, για έναν εμμονικό με τον θάνατο νεαρό, το «Δύο Μητέρες» της Αν Ζόχρα Μπερασέντ για δύο λεσβίες γυναίκες που προσπαθούν να αποκτήσουν ένα παιδί, το σοκαριστικό «Τίποτα κακό δεν θα συμβεί» της Κάτριν Γκέμπε από τη Γερμανία, το «Ραντεβού μετά τα μεσάνυχτα» του Γιαν Γκονζάλες από τη Γαλλία σε μια νεωτεριστική εκδοχή της «Φιλοσοφίας του Μπουντουάρ» υπό τους ήχους των M83.
Την αποψινή τελετή έναρξης παρακολούθησαν μεταξύ άλλων η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη και ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης.