Πριν έναν χρόνο, ο Ράσελ Κρόου στον ρόλο του ιερέα, Γκαμπριέλε Άμορθ στον «Εξορκιστή του Πάπα» πάλευε με τα δαιμόνια, αλλά και το ίδιο το Βατικανό. Φέτος, ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός, στον «Εξορκισμό», είναι ο ίδιος δαιμονισμένος.

Όπως και να έχει, η αδυναμία του Ράσελ Κρόου στα θρησκευτικά θρίλερ και δη σε αυτά που έχουν να κάνουν με εξορκισμούς, είναι θα λέγαμε, εμφανής. Όπως και των κινηματογραφικών στούντιο, καθώς τελευταία έχουμε αρκετές ταινίες αυτού του είδους.

Στον «Εξορκισμό» που κάνει πρεμιέρα στους ελληνικούς κινηματογράφους στις 20 Ιουνίου, ο Ράσελ Κρόου είναι ο Άντονι Μίλερ, ένας παρηκμασμένος ηθοποιός που παλεύει με τους προσωπικούς του δαίμονες. Όταν αρχίζει να καταρρέει στη διάρκεια γυρισμάτων μιας ταινίας υπερφυσικού τρόμου, η αποξενωμένη κόρη του, Λι (Ράιαν Σίμπκινς), αναρωτιέται αν ξανακυλάει στους παλιούς εθισμούς του ή αν συμβαίνει κάτι πιο απειλητικό.

Πώς ο «Εξορκισμός» συνδέεται με τον «Εξορκιστή»

Ο Κέβιν Γουίλιαμσον βρισκόταν μαζί με τον Τζόσουα Τζον Μίλερ και τον Μ.Α. Φόρτιν, όταν πρότεινε την ιδέα να γυρίσουν μια ταινία με δαιμονισμούς. Ο Γουίλιαμσον γνώριζε τη σύνδεση του Μίλερ, σκηνοθέτη της ταινίας «Ο Εξορκισμός», με τον εμβληματικό «Εξορκιστή» του Φρίντκιν. Ο πατέρας του Μίλερ, Τζέισον Μίλερ, έπαιζε τον πάτερ Κάρρας στην κλασική ταινία. Γι’ αυτό το λόγο, ο δημιουργός των ταινιών Scream θεωρούσε πως ο Μίλερ μπορούσε να φέρει κάτι «αληθινό και συναισθηματικά πρωτότυπο» σε μια τέτοια ταινία, οπότε τους παρουσίασε την ιδέα μιας metaπροσέγγισης στους δαιμονισμούς με μια ταινία μέσα στην ταινία.

Αρχικά, ο Μίλερ αρνήθηκε. «Μετά την ταινία μας The Final Girls (σημ.: o Μίλερ και ο Φόρτιν υπογράφουν το σενάριο), η οποία ήταν φόρος τιμής στη μητέρα μου Σούζαν Μπερνάρντ, θέλαμε να τιμήσουμε και τον πατέρα μου», παραδέχεται ο Μίλερ. «Όταν ο Κέβιν πρότεινε την ιδέα δεν μας κέντρισε το ενδιαφέρον, αλλά στη διάρκεια της προεδρίας Τραμπ σκεφτήκαμε ότι η ιδέα ενός δαιμονισμένου άντρα ίσως να είχε προοπτικές».

Ο Φόρτιν, συν-σεναριογράφος της ταινίας συμπληρώνει, λέγοντας ότι οι ταινίες δαιμονισμού συχνά μπορούν να καταλήγουν φορμουλαϊκές και πως η πρόταση του Γουίλιαμσον άρχισε να τους γοητεύει ακόμα περισσότερο όταν διέκριναν την ευκαιρία για αποδόμηση των σεξιστικών πτυχώντων συγκεκριμένων ταινιών, όπου πάντοτε το δαιμονισμένο άτομο που χρειάζεται σωτηρία είναι μια γυναίκα. «Ήθελα να κάνουμε κάτι πιο άβολο από απλά jumpscares», προσθέτει ο Μίλερ, οπότε η ταινία τους ήθελαν να μοιάζει με την ταινία του Κασαβέτη Νύχτες Πρεμιέρας, αν είχε δαίμονα.

Σύντομα, το δημιουργικό δίδυμο επέστρεψε στην ιδέα του Γουίλιαμσον για να συνδυάσει την ύπαρξη του δαίμονα με μια συναισθηματική εξερεύνηση του θρήνου. Μαζί με την προσθήκη του metaστοιχείου, η ταινία απέκτησε τρία διαφορετικά επίπεδα ανάγνωσης.

Ο Εξορκιστής, δεδομένης και της σύνδεσης του σκηνοθέτη με την ταινία, αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τη δημιουργία του Εξορκισμού. Εξάλλου, η σκέψη του δαιμονισμού από ένα υπερφυσικό πλάσμα παραμένει ανατριχιαστική ακόμα και σήμερα.

Ο παραγωγός Μπεν Φαστ θυμάται πως η ιδέα του Κέβιν Γουίλιαμσον τον συνεπήρε κατευθείαν. «Πρόκειται για μια ταινία που πάει πίσω από τις κάμερες. Διαθέτει και μια συναισθηματικά δυνατή ιστορία για μια προβληματική οικογένεια που προσπαθεί να επανασυνδεθεί. Για μένα, έχει τρομερή αξία να βλέπω πως γυρίζεται μια ταινία, η οποία προορίζεται να ταράξει το κοινό και την ίδια στιγμή να αφηγούμαστε την επανασύνδεση μιας κόρης με τον πατέρα της», σχολιάζει ο Φαστ.

Ο Κέβιν Γουίλιαμσον είναι εξαιρετικός γνώστης του είδους του τρόμου, έχοντας υπογράψει τα σενάρια ταινιών όπως το Scream, Ξέρω Τι Έκανες Πέρυσι το Καλοκαίρι, Sick και Cursed. «H γοητεία του τρόμου είναι πως όταν γράφεις ένα πραγματικά αποτελεσματικό σενάριο, αυτό καταλήγει να καθρεφτίζει την κοινωνία.

Στον Εξορκισμό, ένας αλκοολικός ηθοποιός έχει χάσει τον δρόμο του και παλεύει με τους δαίμονές του, εσωτερικά και εξωτερικά. Έχει κόψει την επικοινωνία με την κόρη του. Είναι δύο συντετριμμένα άτομα εξαιτίας της συζύγου και μητέρας τους και στο τέλος πρέπει να επουλώσουν τις πληγές τους. Είναι μια όμορφη, συναισθηματική ιστορία με το περιτύλιγμα μιας τρομακτικής ταινίας δαιμονισμού», αναφέρει ο Γουίλιαμσον.

Ρόλος-πρόκληση για τον Ράσελ Κρόου

Για τον Τζόσουα Τζον Μίλερ η συμμετοχή του Ράσελ Κρόου σε ταινία τρόμου αναβάθμισε άμεσα το τελικό αποτέλεσμα. «Ο Μαρκ και εγώ μεγαλώσαμε παρακολουθώντας τον Ράσελ στην ταινία Σαρώνω (Romper Stomper). Ξέραμε ότι είχε την ικανότητα να σε πείσει να επενδύσεις συναισθηματικά σε έναν άνθρωπο που πρόκειται να μετατραπεί σε τέρας», αναφέρει ο Μίλερ.

Ο Κρόου ερμηνεύει έναν ηθοποιό που ύστερα από διάφορες κακουχίες στη ζωή του, όπως ο θάνατος της γυναίκας του και ο εθισμός του στο αλκοόλ, χάθηκε από το προσκήνιο, διακόπτοντας και την επαφή με την κόρη του, την Λι. «Για εμένα», λέει ο Κρόου, «το να παίζω έναν ηθοποιό που έχει όλα αυτά τα βιώματα ήταν αρκετά περίπλοκο. Είναι ένας ρόλος πρόκληση, οπότε μου κέντρισε το ενδιαφέρον».

Την 16χρονη Λι ερμηνεύει η Ράιαν Σίμπκινς, η οποία σύμφωνα με τους συντελεστές της ταινίας φαινόταν εξαρχής πως αποτελούσε την ιδανική επιλογή. Η ηθοποιός δηλώνει ενθουσιασμένη για τη συνεργασία της με τον Ράσελ Κρόου, με τον οποίον γνωρίζονταν ήδη πριν τα γυρίσματα, αφού ο ηθοποιός είχε συνεργαστεί πριν χρόνια με τον αδερφό της για τις ανάγκες μιας ταινίας.

«Η γνωριμία μας μάς βοήθησε πολύ ερμηνευτικά στο ρόλο πατέρα/κόρης. Βρήκαμε πολύ εύκολα τα πατήματα μας», αναφέρει η νεαρή ηθοποιός, για την οποία ο Κρόου έχει να πει μόνο τα καλύτερα. «Ξέρεις, παίρνει πολύ σοβαρά τη δουλειά της. Προετοιμάζετε σωστά και φέρνει μια όμορφη ενέργεια στο γύρισμα», δηλώνει ο ηθοποιός.

Η ταινία αποτέλεσε αφορμή για ακόμη μια επανασύνδεση. Αυτή τη φορά ανάμεσα στον Ράσελ Κρόου και τον Άνταμ Γκόλντμπεργκ, συμπρωταγωνιστή του στην ταινία Ένας Υπέροχος Άνθρωπος. Φυσικά, η παρουσία του Κρόου έπαιξε καταλυτικό ρόλο, ώστε ο Γκόλντμπεργκ να συμμετάσχει στην ταινία. Ωστόσο, όπως παραδέχεται ο ίδιος, τρέφει ιδιαίτερη αγάπη για όλες εκείνες τις ταινίες που είναι meta και ασχολούνται με τα παρασκήνια μιας κινηματογραφικής δημιουργίας.

Ο Ντέιβιντ Χάιντ Πιρς διάβασε το σενάριο στη διάρκεια μιας πτήσης και ενθουσιάστηκε. Στην ταινία, ερμηνεύει έναν Ιησουίτη ιερέα, τον Πάτερ Κόνορ, που είναι σύμβουλος στην ταινία μέσα στην ταινία για όλα τα ζητήματα γύρω από τον Καθολικισμό. Ο ηθοποιός βρήκε τον ρόλο γεμάτο εκπλήξεις.

«Παραδόξως, για ιερέας, πίνει και καπνίζει υπερβολικά. Μπορεί αυτό να μην κάνει εντύπωση στους καθολικούς ιερείς, αλλά εμένα με εντυπωσίασε. Ωστόσο, ανακαλύπτεις ότι έχει και άλλες πτυχές. Είναι καλός άνθρωπος με τρομερά περίπλοκο παρελθόν. Στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και μια παλιότερη εμπειρία με δαιμονισμό. Στη διάρκεια της ταινίας, η καλοσύνη και το κουράγιο του αποκαλύπτονται», δηλώνει ο Πιρς.

Πληροφορίες

Σκηνοθεσία: Τζόσουα Τζον Μίλερ
Σενάριο: Τζόσουα Τζον Μίλερ, Μ.Α. Φόρτιν
Ηθοποιοί: Ράσελ Κρόου, Σαμ Γουόρθινγκτον, Χλόη Μπέιλι, Άνταμ Γκόλντμπεργκ, Ντέιβιντ Χάιντ Πιρς
Διάρκεια: 93’
Διανομή: THE FILM GROUP