Ο διάσημος εικαστικός Μιχάλης Κατζουράκης, σβήνει αισίως 82 κεράκια και το γιορτάζει με μια αναδρομική του έκθεση, στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς. Με τις «Παραλλαγές 1954-2014», όπως τιτλοφορεί την έκθεσή του, που εγκαινιάζεται απόψε Τετάρτη και αναδεικνύει τη στενή σχέση τού καλλιτέχνη με τη φωτογραφία, μια από τις πτυχές του πολύπλευρου έργου του.
Το βασικό αφήγημα στα εξήντα χρόνια δημιουργίας του είναι το ίχνος που αφήνει ο άνθρωπος με τις επεμβάσεις του στο αστικό τοπίο. «Κάποιοι παρατηρούν διαφορετικά πράγματα περπατώντας. Εγώ τις λαμαρίνες, τους φθαρμένους τοίχους… γιατί μοιάζουν με αρχαϊκό υλικό», περιγράφει ο Μιχάλης Κατζουράκης, μιλώντας για όσα του κεντρίζουν το ενδιαφέρον.
Τα φωτογραφίζει γιατί άλλοτε του εξάπτουν την περιέργεια κι άλλοτε γιατί θέλει να τα περισώσει από τη λήθη ή την καταστροφή τους. Το βλέμμα τού καλλιτέχνη πέφτει, σχεδόν εμμονικά, πάνω σε θραύσματα, σε σκαλωσιές, σε ενδιάμεσους χώρους, που συνήθως περνούν απαρατήρητοι, όπως μεσοτοιχίες, πλινθόκτιστες μάντρες και σήματα οδικής κυκλοφορίας.
Η έκθεση χωρίζεται σε θεματικές ενότητες, επικεντρωμένες σ’ αυτές τις αφορμές για τη δημιουργία ζωγραφικών και γλυπτών έργων. Το αρχείο με τα σλάιντς τού καλλιτέχνη παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, κι ήταν η αφετηρία της δημιουργίας της έκθεσης, στην οποία ξεδιπλώνονται οι μακρόχρονοι καλλιτεχνικοί πειραματισμοί του Μιχάλη Κατζουράκη με τη φόρμα, το χρώμα και την ύλη.