Μια… «Ατέρμονη θλίψη» πήρε τον «Χρυσό Αλέξανδρο – Θόδωρος Αγγελόπουλος» – το βραβείο καλύτερης ταινίας στο 55ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου που ολοκληρώθηκε απόψε (με την απονομή των βραβείων) στη Θεσσαλονίκη.
«La tirisia» (όπως είναι ο αρχικός τίτλος της ταινίας του Μεξικανού Χόρχε Πέρες Σολάνο) μεταφέρει τους θεατές σ ένα απομακρυσμένο χωριό στην έρημο του Μεξικού όπου ανάμεσα σε τεράστιους κάκτους οι γυναίκες (οι άνδρες λείπουν –είναι οικονομικοί μετανάστες) ζουν αυτή την αέναη θλίψη της εγκατάλειψης και της ματαίωσης… Ανάμεσα στους κάκτους οι αφίσες των πολιτικών κομμάτων της περιοχής προαναγγέλλει πως «…το μέλλον είναι τώρα»…
– Σ ένα άθλιο διαμέρισμα της Χάιφα (όπου δυο αδελφές ζουν μαζί –καθώς η μια είναι διανοητικά ανάπηρη και η άλλη έχει αναλάβει τη φροντίδα της) μεταφέρει τους θεατές η ταινία «Δίπλα της» του Άσαφ Κορμάν από το Ισραήλ που επελέγη για το Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος.
Στην ταινία «Μάθημα» της Κριστίνα Γκρόζεβα και του Πέταρ Βαλτσάνοφ από τη γειτονική Βουλγαρία απονεμήθηκε το ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για πρωτοτυπία και καινοτομία – Χάλκινος Αλέξανδρος.
Η ταινία – που έλαβε και το βραβείο σεναρίου από την κριτική επιτροπή του 55ου φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, «μιλά» για την «έννοια» και την αποτελεσματικότητα του …μαθήματος μεταφέροντας τους θεατές σ ένα χωριό της σύγχρονης Βουλγαρίας που πλήττεται από την οικονομική κρίση και στο δίλημμα μιας δασκάλας ανάμεσα στο …μάθημα και το δικό της –οικογενειακό πρόβλημα.
Το βραβείο σκηνοθεσίας απονεμήθηκε στον Μίροσλαβ Σλαμποσπίτσκιι από την Ουκρανία για την ταινία του με τίτλο «Η φυλή» .
Σε ανάλογο κλίμα και με ανάλογου τύπου σενάρια κινούνται όλες οι βραβευμένες ταινίες του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος , των τμημάτων «Ανοιχτοί Ορίζοντες» και «Ματιές στα Βαλκάνια», (αλλά και το σύνολο σχεδόν των 150 ταινιών της φετινής διοργάνωσης).
Το Βραβείο γυναικείας ερμηνείας δόθηκε στην ηθοποιό Μπρουκ Μπλουμ για την ερμηνεία της στην ταινία: «Εκτός ελέγχου» της Άνια Μάρκαρτ από τις ΗΠΑ.
-Το βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στον Σουηδό Σβέριρ Γκούντνασον για την ερμηνεία του στην ταινία: «Το πάρκο με τις μύγες» του Γιενς Όστμπεργκ .
Το Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης απονεμήθηκε στην ταινία: «Πλευρικοί άνεμοι» του Μάρτιν Χέλντε από την Εσθονία που «μιλά» για την ιστορία μιας γυναίκας από την Εσθονία που εξορίζεται στο πλαίσιο της …εθνοκάθαρσης που διεξήγαν οι σοβιετικές δυνάμεις κατοχής στην «ασάλευτη» -παγωμένη Σιβηρία το 1941.
Η Κριτική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Kινηματογράφου (FIPRESCI) αποτελούμενη από τους: Χοσέ Αντόνιο Τεόντορο, πρόεδρος (Καναδάς), Μιγκέ Τουράν (Τουρκία) και Νίνο Φένεκ Μικελίδη (Ελλάδα) , απένειμε βραβεία στις ταινίες : «Καληνύχτα μαμά» των Σεβερέν Φιαλά και Βερόνικα Φραντς από την Αυστρία, στην ελληνική ταινία «Νορβηγία» του Γιάννη Βεσλεμέ και ειδική μνεία στην ελληνική ταινία «Πόλκ» των Νίκου Νικολόπουλου και Βλαδίμηρου Νικολούζου.
Το βραβείο της ΠΕΚΚ (Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου) απονεμήθηκε στην ταινία «Το μικρό ψάρι» του Γιάννη Οικονομίδη.
Στην ταινία με τίτλο «Μάθημα αποκατάστασης» του 25χρονου Ρώσου Ιβάν Τβερντόβσκι απένειμε το βραβείο της «Ανθρώπινες αξίες» ο τηλεοπτικός σταθμός της Βουλής των Ελλήνων (Βουλή-Τηλεόραση) ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος:
Η ίδια ταινία που «μιλά» για τον αγώνα ατόμων με ειδικές ανάγκες να αντιμετωπίσουν την ανθρώπινη προκατάληψη στη διαφορετικότητα (στη σύγχρονη Ρωσία) επέλεξε να δώσει το βραβείο του και το κοινό του φεστιβάλ (βραβείο Κοινού FISCHER ) ενώ το αντίστοιχο βραβείο του κοινού για ελληνική ταινία δόθηκε στην ταινία «Dark Illusion” του Μάνου Καρυστινού.
To κοινό επίσης, επέλεξε να δώσει το βραβείο του –για ταινία από το τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια» στην ταινία «Τρία παράθυρα και ενας απαγχονισμός» του Ισά Τσόσια από το Κόσοβο (μια σκληρή ταινία για τις ιστορίες βιασμών γυναικών του Κοσόβου κατά τη διάρκεια του πρόσφατου πολέμου από Σέρβους στρατιώτες) .
Από το τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες» τέλος, το κοινό επέλεξε να δώσει το βραβείο του (βραβείο Κοινού FISCHER) σε μια σύγχρονη ξεκαρδιστική κωμωδία για το σεξ και τις σχέσεις των σύγχρονων ζευγαριών με τίτλο «The little death” (Ο μικρός θάνατος- η φευγαλέα στιγμή της σεξουαλικής έξαρσης που οι Γάλλοι αποκαλούν «La petite mort».