Η παρθενική ενασχόληση μιας νέας τέχνης -έβδομη την είπαν τελικά- που ερχόταν ολοταχώς να καταλάβει τον κόσμο με τους βρικόλακες έμελλε να είναι και η μεγαλύτερη στιγμή της. Ο «Νοσφεράτου: Μια συμφωνία τρόμου», που δεν άφησαν οι περιπέτειες των πνευματικών δικαιωμάτων να ονομαστεί «Δράκουλας», παραμένει το μεγάλο αρχέτυπο του απέθαντου βαμπίρ που στοιχειώνει νύχτα και εφιάλτες, μιας και αυτός έγινε βλέπετε με την αριστουργηματική σφραγίδα του γερμανικού εξπρεσιονισμού που λάτρευε τα σκοτάδια και το μακάβριο. Ο βωβός «Νοσφεράτου» του μεγάλου Μουρνάου έγινε εξάλλου σε μια εποχή που το σινεμά ήταν στα σπάργανα και αναζητούσε αφηγηματικές και αισθητικές φόρμες, την ίδια του τη γλώσσα δηλαδή. Μια γλώσσα που δεν χρειαζόταν ήχους και πρόζα για να μεταδώσει τα μηνύματά της, αφού το έκαναν οι κινούμενες εικόνες με τρόπο που δεν είχε ξαναδεί η ανθρωπότητα. Ο βρικόλακας πριν καταλάβει λοιπόν ο κινηματογράφος τι είναι αυτό το απόκοσμο ον, ο Δράκουλας πριν θαφτεί ζωντανός σε σινεματικά κλισέ, το βαμπίρ πριν ξεδιπλωθεί σε εκατοντάδες εκδοχές και παραλλαγές και πριν καν φορέσει ο Μπέλα Λουγκόζι την κάπα του απέθαντου κόμη του ονομαζόταν το 1922 «Νοσφεράτου» και κατατρομοκρατούσε τα πλήθη με την υποβλητική ατμόσφαιρα, τις απόκοσμες φιγούρες που ξεπηδούσαν από το παιχνίδισμα φωτός και σκιάς και αυτή την αριστουργηματική φωτογραφία που παραμένει σεμινάριο για κάθε κατοπινό διευθυντή φωτογραφίας που σέβεται την τέχνη του.
«Νοσφεράτου: Μια συμφωνία τρόμου»
Παραγωγή: Γερμανία Σκηνοθεσία: Φρίντριχ Μουρνάου Πρωταγωνιστούν: Μαξ Σρεκ, Γκούσταβ φον Βανγκενχάιμ, Γκρέτα Σρέντερ, Άλεξ Γκράναχ